Kysy Kiminkiseltä

Avun Tapani Kiminkinen vastaa lukijoiden terveyskysymyksiin. Maalaislääkäri pureutuu terveyspulmiin aina nivelistä päänsärkyyn ja seksistä sydänvaivoihin. Lähetä kysymyksesi alta löytyvällä lomakkeella.
Mainos

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.

Apu

Kysy Kiminkiseltä: Mitä voi tehdä poikkeavalle unirytmille?

Avussa 8/18 Kiminkinen käsitteli unirytmin kääntämistä. Itselläni on sellainen ongelma, että unirytmi ei vain käänny, vaikka on yritetty monta kertaa ja popsittu milloin mitäkin unipilleriä. Lääkäri on kirjoittanut B2:n, ja siinä diagnoosi on ”viivästynyt unijakso”. Koodina on G47.0: Unen ­alkamisen ja ylläpitämisen häiriö. Tämä on ollut minulla niin kauan kuin muistan, lapsesta asti (olen 47-vuotias). Vaikka unilääkkeen ottaisikin, uni ei vain tahdo tulla ennen puoltayötä. Lisäksi ­tässä sopassa on sellainen ­lisä, että jos on pakko herätä aamulla ennen yhdeksää, uni on pinnallista ja herään monta kertaa yössä tarkistamaan, ettei ­herätys vain ­mennyt ohi. Lopputulos on, että aamulla on pönttö niin sekaisin väsymyksestä, ettei ­päivästä tahdo tulla ­mitään. Jos seuraavana yönä saa nukkua rauhassa, nukun helposti 12 tuntia yhteen menoon. Siten kai yritän korjata syntynyttä univelkaa. Lääkärit ovat todenneet, että näitä tapauksia joskus on ja yritä nyt löytää työ, jossa ei tarvitse herätä kovin aikaisin. Ongelma minulla siis ei ole se, ettenkö nukkuisi oikein makoisasti, vaan se, että unirytmini ei sovi nykyisen yhteiskunnan aamuvirkkuja suosivaan rytmiin. Unen pituus normaalioloissa on hyvin tasaisesti 8 tuntia yössä. Olisiko Kiminkisellä vielä jotain lisää tähän unirytmijuttuun? Pillereitä ei huvittaisi syödä, kun kerran itse unen laadussa ei ole ongelmaa.
0