
Peugeot 2008 – Suomen tärkein Peugeot tuntuu kokoistaan isommalta – 6 kk käyttötestin kulut 0,86 € / km
Suomessa 2008 on Peugeotin ylivoimaisesti suosituin malli. Nykyään täyssähköinen E-2008 myy eniten, mutta bensaversiossakin on yhä ideaa.
Pienet B-segmentin katumaasturit ovat aallonharjalla. Tuntuu, että niiden kysyntä kasvaa koko ajan. Ja siitä "pienuudestakin" voidaan keskustella. Vaikka ulkomittojen perusteella nämä autot eivät ns. Golf-kokoluokkaan ja perinteisten perheautojen C-segmenttiin ylläkään, niin tiloissa ollaan käytännössä lähes samalla viivalla. Toki näin on sitten myös hinnan suhteen.
Peugeotille 2008 on ollut ylivoimaisesti tärkein auto Suomessa. B-segmentin 208 – joka vuosikymmenen vaihteessa valittiin peräti Vuoden Autoksi Euroopassa, ja johon 2008 rakenteellisesti pohjautuu – ei ole monista hyvistä ominaisuuksistaan huolimatta nousset lähimainkaan yhtä suosituksi. Selitys tähän piilee luonnollisesti tiloissa: 208 on aika pieni. Lähestulkoon samalla rahalla 2008:n ostaja saa merkittävästi enemmän kuljetuskapasiteettia. Sitä täällä Pohjolassa osataan arvostaa, kun etäisyydet ovat pitkiä ja aina jotakin rompetta pitää ottaa mukaan.
Huomionarvoista on sekin, että kun uuden auton ostajan keski-ikä Suomessa on yli 50 vuotta, niin katumaasturi-/crossover-tyyppiseen autoon istahtaminen sujuu selkävaivaiseltakin paljon helpommin. Ennen katumaastureiden aikakautta kaikkien autojen ohjaamoon käytännössä laskeuduttiin. Nyt ei ylimääräisiin jumppaliikkeisiin ole enää tarvetta.


2008 on siitä nerokas konsepti, että sitä myydään lähes kaikilla mahdollisilla käyttövoimilla ja voimalinjoilla – vain lataushybridi puuttuu. Ja Suomen tuontiohjelmasta (tietenkin) diesel.
Mutta muuten päätös on jätetty asiakkaalle. Viime vuonna täyssähköinen E-2008 oli ylivoimaisesti myydyin versio Suomessa: niitä lyötiin kilpiin 1252 kappaletta, mikä toi autojen ensirekisteröintitilastoissa 15:nnen sijan. Bensaversio, joka oli vielä 2022 ollut 2008-malliston syömähammas, jäi viime vuonna 245 myytyyn autoon.
Halusimme silti 6 kk:n käyttötestiin nimenomaan bensamoottorisen 2008:n. Syynä ennen kaikkea hinta. Täyssähköisen E-2008:n hintaluokka on 40 000 euroa, bensamoottorisen kymppitonnin vähemmän. Kaikilla ei ole varaa sähköautoon, eikä sähkö edelleenkään sovi kaikille autoilijoille, eikä kaikkiin tilanteisiin tai olosuhteisiin. Bensavehje sen sijaan on yleispätevä laite: Suomen noin 2000 tankkauspisteestä on ylivoimaisen helppoa ja nopeaa "ladata" lisää toimintamatkaa. Eikä, sivumennen sanoen, kulutus talvellakaan tuplaannu – kuten sähköautoissa – vaikka toki hieman kasvaa.


Pienellä 1,2-litraisella bensaturbolla varustettu Peugeot 2008 Allure Launch Edition tuli Tuulilasin toimitukseen ihmeteltäväksi heti tammikuun alussa. Juuri tällä hyvin varustetulla versiolla auton myynti käynnistettiin viimesyksyisen faceliftin jälkeen – 2008:n perusrakennehan on peräisin vuodelta 2019, ja pohjimmiltaan kyse on siis edelleen samasta, toisen sukupolven malliversiosta. Ensimmäinen 2008 -mallisukupolvi oli tuotannossa vuosina 2013-2019.
Ja siitä varustelusta puheen ollen: automaatti-ilmastointi, adaptiivinen vakionopeuden säädin, kaistavahti, peruutuskamera, moderni tietoviihdenäyttö ja monipuoliset kännykän liitäntätoiminnot... ei siis sinänsä mitään uutta ja ihmeellistä, mutta kaikki tärkeä ja olennainen kuitenkin. Ja Peugeotin tyyliin totta kai pieni ohjauspyörä, jonka yli mittaristoa tähyiltiin. Hyvin luontevalta tuntuva ratkaisu, vaikka kaikki eivät siitä kuulemma tykkääkään. Ehkä eivät ole kokeilleet?
Reilun, 2.6-metrisen akselivälin ansiosta autoon oli saatu hyvät sisätilat. Edessä tilaa oli juuri sopivasti – kuten tänä päivänä oikestaan kaikissa autoissa on, kokoluokasta riippumatta – mutta 2008:n takapenkkikin oli korkean korin ansiosta jopa aikuiselle sopiva. Vain polvitilaa oli jätetty täysikasvuiselle ehkä hieman turhan kitsaasti. Tämä on tietenkin lähinnä saivartelua. Taksit ovat erikseen, ja tavallisissa perheautoissa takapenkit tuppaavat pääsääntöisesti olemaan lasten valtakuntaa.


Tavaratilaa oli 434 litraa. Auton käyttötarkoitukseen ja kokoluokkaan nähden lukema on mielestämme hyvinkin asiallinen.
Auton 1,2-litraisen ja 3-sylinterisen turbomoottorin karkea käyntiääni jäi mieleen persoonallisena, jopa sympaattisena piirteenä. Suorituskyvyn osalta tilanne ei numeroiden valossa ollut mitenkään ihmeellinen – 130 hevosvoimaa ja vääntöä 230 Nm – mutta käytännössä 2008 oli hyvinkin arkiripeä. Siitä oli kiittäminen pääosin sulavasti toimivaa, 8-nopeuksista automaattia. Ja varsinkin sitä, että vääntöhuippu oli tarjolla jo alhaisella kierrosluvulla (1750 r/min). Tämä teki ajamisesta vaivattoman sulavaa. Polkimen survominen lattiaan ei juuri kiihdytyksiä nopeuttanut. Sen sijaan kevyellä jalalla, jopa pintakaasulla, hyvästä alaväännöstä sai parhaan irti.
Lyhyesti kuvailtuna voisi todeta, että bensamoottorinen Peugeot 2008 on maltillisesti ajavan herrasmiehen tai -naisen liikkumisväline, jolla ei kuitenkaan tarvitse jäädä tien tukkeeksi missään ajotilanteessa.

Mitään varsinaisia ongelmia ei kuuden kuukauden koeajojakson aikana koettu. Oikeastaan ainoa lievästi ärsyttävä piirre oli voimalinjan empivä käytös ruuhkaliikenteen erittäin hiljaisissa ryömintänopeuksissa. Yskähdellen etenevä jono sai myös 2008:n yskähtelemään, kun vaihteisto ei pysynyt oikein kartalla siitä, että mennäkö vai eikö mennä. Start-stopin poiskytkentä – joka oli kahden painalluksen takana tietoviihdenäytössä – ei täysin poistanut tätä ominaisuutta, mutta vähensi kuitenkin selvästi turhaa nytkähtelyä.
Muutoin 2008 tarjosi jopa suoranaista ajamisen iloa. Kaupunkivauhdeissa ohjaus oli kevyt, mutta jykevöityi maantieajoon juuri sopivan jämäkäksi. Suuntavakaus ja renkailta kuljettajan sormenpäihin välittyvä tieto tien pinnasta olivat hyvällä tolalla. Pitkän talven liukkailla tästä oli luonnollisesti paljon iloa. Myös jousitusmukavuutta saattoi hyvällä omallatunnolla kiitellä. niin talvi- kuin kesäkeleilläkin.
Lyhyesti summattuna: Peugeot 2008 tuntuu kokoistaan isommalta autolta.
bensankulutus ja taloudellisuus ovat yksi käyttötestin merkittävimmistä arviointikohteista. Peugeot 2008:lla päästiin kokonaiskulutuslukemiin 6,4 litraa/100 km. Tätä on pidettävä hyvänä tuloksena, kun ottaa huomioon, että kevättalvi oli pitkä ja harvinaisen kylmä. Autossa ei myöskään ollut lohkolämmitintä, ja kylmästartteja tulikin lähes päivittäin.
Kommentti
Laskutikulla voi ynnäillä, mikä 2008:n käyttövoimaversio itselle sopii parhaiten. Myös rahoituskulut on syytä huomioida. Käyttötestimme bensamoottorinen 2008 on erinomainen valinta, jos kotilatausmahdollisuutta ei ole, eikä taskun pohjalla ylimääräistä kymppitonnia.
– Olli Koivusalo –

Peugeot 2008
- Malli: Allure Launch Edition Pure Tech 130 EAT8
- Moottori: Rivi-3, bensiini, turbo
- Iskutilavuus: 1 199 cm3
- Teho: 96 kW (130 hv) /5 500 r/min
- Vääntö: 230 Nm / 1 750 r/min
- Voimansiirto: Etuveto, 8-v. autom.
- 0−100 km/h: 9,1 s
- Huippunopeus: 198 km/h
- Yhd. EU-kulutus: 5,9 l/100 km
- CO2-päästöt: 132 g/km
- Mitat: Pituus 4 304 mm, leveys 1 770 mm, korkeus 1 550 mm, akseliväli 2 605 mm, tavaratila 434 litraa.
- Omamassa: 1 280 kg
- Perävaunu jarruin: 1 200 kg, jarruitta 640 kg
Kustannukset
Hinta
- Ostohinta 12/2023: 33 995 €
- Myyntihinta 6/2024: 27 100 €
- Arvonalennus: – 6895 €
Polttoneste
- Ajetut kilometrit: 10 300 km
- Kokonaiskulutus (bensa): 659 litraa
- Keskim. kulutus: 6,4 litraa /100 km
- Keskim. litrahinta: 1,86 €
- Polttoainekulut: 1 226 €
Vuosimaksut 6 kk
- Liikennevakuutus + täyskasko: 291 € Ajoneuvovero: 66 €
- Vuosimaksut yhteensä: 357 €
Renkaat
- Kesärenkaat: Continental EcoContact 6Q 215/60 R17 H
- Laskennallinen kesärengaskulu: 41 €
- Talvirenkaat: Goodyear Ultra Grip Ice SUV 215/60 R17
- Laskennallinen talvirengaskulu: 83 €
- Rengaskulut yhteensä: 124 €
Huoltokustannukset
- Määräaikaishuollot: 0 €
Muut kustannukset
- Autonpesu: 255 €
- Tuulilasinpesunesteet: 44 €
Kustannukset yhteensä: 8 901 €
Käyttökulut yhteensä: 2 006 €
Käyttökulut 0,19 € / km
Vertailun vuoksi: Uusien autojen 6 kk:n käyttö-testien kokonaiskuluja viime vuosilta. Kuluissa mukana auton arvonalennus.
- Peugeot 2008: 0,86 € / km
- Toyota Corolla: 0,76 € / km
- Fiat 500E: 0,76 € / km
- Opel Astra PHEV: 0,43 €/ km