Hugo Simberg on kuvannut teoksessa isänsä Niclas Simbergin ja poikansa Tomin iltakävelyllä Niemenlautassa. Viipurin lähellä sijainnut suvun kesäpaikka oli Hugo Simbergille tärkeä, ja taiteilija maalasi Niemenlautan maisemat erottamattomaksi osaksi kuvamaailmaansa.
Iltaa kohti on viimeinen Simbergin runsaan kymmenen vuoden aikana toteuttamista suurikokoisista henkilökuvista.
Taiteilija kuvasi lapsia ja vanhuksia erityisen hienovaraisesti ja myötäeläen. Tämän teoksen Simberg viimeisteli huolellisesti veistämällä siihen puiset kehykset. Maalaus oli Ateneumin vuoden 2015 merkittävin hankinta.

Hugo Simberg: Iltaa kohti (1913). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria/Yehia Eweis.
Katso koko taidekierros

”Paha synnyttää pahaa, jos koston kierrettä ei päästä katkaisemaan”
Akseli Gallen-Kallelan Kullervon kirous (1899) on Kimmo Ohtoselle kertomus ihmisyyden traagista seurauksista.

”Elämä tuntuu siltä, että katson sivusta muita”
Ferdinand von Wrightin Taistelevat metsot (1886) on aina ollut Erhan Dalerille läheinen ja tärkeä työ maalauksen kuvaamaan ulkopuolisuuden vuoksi.

”Voit olla yksin muiden joukossa”
Albert Edelfeltin Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä (1887) muistuttaa Kimmo Ohtosta siitä, että yhdessäkin voi yksinäinen.

”Ehkä taidemuseo voi olla hyvä paikka harjoitella yksin olemista”
Albert Edelfeltin maalaus Leikkiviä poikia rannalla (1884) nosti Ateneumin salivalvojan Liisa Mustakallion mieleen hyviä muistoja.

”Aikuisen yksinäisyyttä, joka on toiselle hirveän tärkeää”
Elin Danielson-Gambogin maalauksessa Äiti (1893) yksinolo on yksinäisyyttä toisen vuoksi, vastuun ottamista vastasyntyneestä.

”Leikkisyyttä itsetuhoisuuden keskellä”
Kimmo Ohtonen näkee Alpo Jaakolan Omakuva teltassa -maalauksessa (1957) itseään leikillisesti katsovan taiteilijan.

”Luonto pitää meille seuraa ja ottaa meidät luokseen”
Kimmo Ohtonen katsoo Eero Järnefeltin Maisemaa Kolilta (1928) ideana upeasta sielunmaisemasta.

”Tuntuu, että tässä kellään ei ole tahdon suuntaa”
Näyttelijä Kati Outiselle Åke Mattaksen Mustasukkaisuus (1946) on myös maalaus kohtaamattomuudesta.

”Tämä enkeli on hyvin yksin”
Hugo Simbergin Haavoittunut enkeli (1903) on Kimmo Ohtoselle teos pelottomuudesta tuntemattoman edessä.

”Toipilas kasvattaa toipilasta”
Taidekierroksen loppukeskustelussa Helene Schjerfbeckin Toipilaasta (1888) löytyi monta tulkintaa.

Tervetuloa taidekierrokselle
Taiteesta on lupa nauttia yksin, mutta taiteen parissa olet aina hyvässä seurassa.
Työryhmä
Kuvaus Timo Pyykkö, Antti Raatikainen
Ohjaus Jukka Eggert
Leikkaus Jukka Eggert, Antti Raatikainen, Janne Vainiomäki
Konseptisuunnittelu Niklas Thesslund
Toimitus Marja Aarnipuro, Eve Hietamies, Miikka Järvinen, Kimmo Ohtonen, Timo Tervoja
Tekninen toteutus Genero
Teostekstit Ateneum
Katso myös nämä
Uusimmat