Apu

Onko hamppu oikeasti terveellistä? – Miten sitä kannattaa käyttää? – Apu-klinikka vastaa

Julkaistu: 22.4.2021

Kysymys:

Hamppu tuntuu olevan nyt muodissa. Minua kiinnostaisi tietää, mikä siinä hampussa on niin terveellistä. Myynnissä on muun muassa hamppuöljyä ja hampunsiemeniä. Miten niitä kannattaisi käyttää? Mitä on CBD-hamppuöljy? Onko sillä tutkitusti joitain terveysvaikutuksia?

Näytä vastaus

Vastaus:

Näitä muoteja ja trendejä tosiaan tulee ja menee. Yleensä hypetys menee ohi parissa kolmessa vuodessa, ja niin saattaa käydä myös hampun tapauksessa. Vieläkö joku muuten muistaa raakasuklaa-, vehnänalkio- tai soijalesitiinihypetyksen menneinä vuosina ja vuosikymmeninä? Niistäkin kuultiin ­melkoisia tarinoita, mutta näin ne ovat ­painumassa unholaan.

Hampun siemenet ovat ihan hyvää ravintoa. Niissä on verrattain runsaasti omega-­3-rasvahappoja ja runsaasti kuitua. Tosin kannattaa huomata, että vain kokonaisessa hampunsiemenessä on yhtä paljon kuitua kuin pellavansiemenessä (noin 3 grammaa ruokalusikallisessa). Kuoritussa hampunsiemenessä kuitua on vain noin 0,5 g/rkl. Kokonaisten hampun- ja pellavansiementen kuitupitoisuus lyö laudalta auringonkukan- ja kurpitsansiemenet, joissa on kuitua ruokalusikallista kohden alle 1 gramma.

Hampun proteiinipitoisuus

Hampunsiementen proteiinipitoisuus on samaa luokkaa kuin pellavan-, auringonkukan- ja kurpitsansiemenillä, eli ruokalusikallisessa on pari grammaa proteiinia. Hampunsiemenissä on ruokalusikallista kohden 0,7 grammaa omega-3-rasvahappoja (ALA:ta), kun taas pellavansiemenissä niitä on jopa 2,4 g/rkl. Auringonkukan- ja kurpitsansiemenissä ei käytännössä ole omega-3-rasvaa.

Muuten pellavan- ja hampunsiemenet ovat samaa parasta siementen luokkaa, lähes saksanpähkinän tasoa ravintoarvoltaan. Hampunsiementen etu verrattuna pellavansiemeniin on se, että niissä ei ole yhtä paljon kadmiumia, mikä onkin pellavansiementen Akilleen kantapää.

Evira suosittaa ­Suomessa rajoittamaan kaikkien siementen käytön noin kahteen ruokalusikalliseen päivässä. Syynä tähän ovat raskasmetallit, kuten litium, joita ­siemenet ovat melko hanakoita keräämään itseensä.

Hampunsiemenöljy ja omega-3-rasvahapot

Hampunsiemenöljy on melko hyvä omega-3-rasvahappojen lähde. Niitä on vähemmän kuin pellavaöljyssä mutta enemmän kuin rypsiöljyssä. Muiden vitamiinien ja hivenaineiden pitoisuudet ovat vaatimattomia, kun ottaa huomioon realistiset käyttömäärät.

En näe mitään erityistä syytä käyttää juuri hampunsiemenöljyä, joskaan en kyllä näe mitään estettäkään sen käytölle. Tosin sen savuamispiste on alempi kuin rypsiöljyllä, joten ruoanlaitossa se ei ole ihan yhtä varma valinta. Makua pitäisi varmaan jokaisen itse verrata: näistä asioistahan ei tunnetusti kannata kiistellä.

Hampun kukkasista tehtävä CBD-­hamppuöljy sisältää pieniä määriä kannabidiolia eli CBD:tä. Tällä terveyskaupoissa myytävällä öljyllä ei ole päihdyttäviä vaikutuksia, mutta CBD-öljyllä saattaa olla lievä rauhoittava vaikutus.

Kumpikaan hamppuöljy, siis hampunsiemenöljy tai CBD-hamppuöljy, ei sisällä päihdehampun pääasiallista päihdyttävää ainetta tetrahydrokannabinolia eli THC:tä enempää kuin aivan minimaalisia määriä. Siksi EU on sallinut niiden myynnin alueellaan.

CBD:llä ei tunneta olevan mitään ihmevaikutuksia, mutta mainospuheet ovat luonnollisesti ylistäviä – jälleen kerran.

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat:

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Jatta Rautkorpi, naistentaudit
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet.

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.