Apu

Onko hedelmäsokeri parempaa kuin valkoinen sokeri? Voiko kakkostyypin diabetestä sairastava syödä hedelmiä? – Apu-klinikka vastaa

KuvatHannes Paananen

Kysymys:

Mitä eroa on valkoisella sokerilla ja hedelmäsokerilla? Onko hedelmäsokeri parempaa sokeria? Voiko sitä käyttää ruoanlaitossa kuten tavallista sokeria? Mietin myös, voiko kakkostyypin diabetesta sairastava syödä kaikkia hedelmiä vai voiko hedelmistä saada turhan paljon sokeria.

Näytä vastaus

Vastaus:

Hedelmäsokerin eli fruktoosin ja tavallisen sokerin eli sakkaroosin ero on seuraava: sakkaroosissa on kahta erilaista sokerimolekyyliä, glukoosia ja fruktoosia, kun taas hedelmäsokerissa on vain yhtä sokeria, fruktoosia eli juuri sitä hedelmäsokeria. Sakkaroosia kutsutaankin tämän vuoksi disakkaridiksi ja hedelmäsokeria monosakkaridiksi.

Hedelmäsokeri imeytyy hitaammin ja puutteellisemmin kuin sakkaroosi. Hedelmäsokerin hitaampi ja puutteellisempi imeytyminen vaikuttaa ainakin kahteen seikkaan. Hedelmäsokeri nostaa verensokeria hitaammin kuin tavallinen sokeri. Tämä voisi teoriassa olla eduksi diabeetikoille. Haittapuoli on se, että hedelmäsokeri sellaisenaan voi, varsinkin suurempina annoksina, aiheuttaa vatsavaivoja, kuten ripulia, kaasua ja turvottelua. Hedelmäsokeri kuuluukin tästä syystä niin sanottujen FODMAP-hiilihydraattien ryhmään, jotka ovat herkkävatsaisille hieman hankalia.

Hedelmäsokerin aineenvaihdunta on maksassa erilainen kuin fruktoosin. Hedelmäsokerin tiedetään olevan jossain määrin alttiimpi aiheuttamaan maksan rasvoittumista kuin tavallisen sokerin. Se saattaa myös vaikuttaa veren rasva-arvoihin, kuten triglyserideihin, vielä epäedullisemmin kuin sokeri. Näiden syiden vuoksi hedelmäsokeria sellaisenaan ei suositeta diabeetikoillekaan pääasialliseksi makeuttajaksi. Diabeetikko voi käyttää tavallista sokeria, mutta lisätyn sokerin määrien tulee olla hyvin maltillisia.

Hedelmien ja marjojen sisältämää luontaista hedelmäsokeria ei pidä vältellä, koska hedelmien ja marjojen luontaiset terveyttä edistävät aineet ovat elimistölle tärkeitä, ja hedelmäsokeriannokset kuitenkin varsin maltillisia. Sen vuoksi myös diabeetikko voi lähtökohtaisesti syödä hedelmiä hedelmäsokerista välittämättä. Kuitenkin lienee hyvä huomauttaa, että hedelmien fruktoosin ja muiden sokerien pitoisuuksissa on eroja. Jos syö kolme banaania päivässä saa 70 g eri sokereita eli hiilihydraatteja (fruktoosia 10 g). Toisaalta, jos syö yhden kiivin ja kaksi mandariinia, saa 20 g eri sokereita eli hiilihydraatteja (fruktoosia 5 g). Asiaa voi tutkia tarkemmin Fineli.fi-palvelussa.

Lisättyä sokeria suositellaan käytettäväksi vähemmän kuin 10 prosenttia päivittäisestä energiantarpeesta. Tämä vastaa noin 50 grammaa sokeria 2 000 kcal energiatasolla. Tuollainen määrä sokeria tulee esimerkiksi yhdestä sokerilla makeutetusta jogurtista ja 2 desistä jäätelöä. Sinänsä lisätylle sokerille ei ole mitään erityistä fysiologista tarvetta. Jos pärjää kokonaan ilman tai hyvin vähällä, hieno juttu terveydelle. Hedelmien ja marjojen luontaista sokeria ei lasketa tähän määrään.

Kysy terveydestä, avun asiantuntijat vastaavat:

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Katja Murtoniemi, naistentaudit
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede

Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka

Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse

”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet.

Julkaistu: 15.8.2020

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.