
Tuulilasi 1974: ”Scirocco on ajamisesta nauttivan auto, sopivasti urheilullinen, mutta oletettavasti vähäruokainen” – Ensikoeajolla Länsi-Saksassa
Volkswagen Scirocco on kahden hengen urheiluhenkiseksi matka-auto. Sen ulkonäkö on erittäin onnistunut. Linjoista onkin vastannut itse Giorgio Giugiaro, italialainen muotiräätäli, kirjoitti Tuulilasi 1974.
Volkswagen Sciroccon mallihistoriassa on kaksi erillistä ajanjaksoa. Ensimmäinen kesti vuodet 1974-1992. Ja uudemman kerran tämä urheiluhenkinen coupé otettiin tuotantoon 2008-2017. Suurmenestystä Scirocco ei koskaan saavuttanut, vaikka Tuulilasin toimittaja Juha Tolvanen ensikoeajolla Länsi-Saksassa keväällä 1974 sen ulkonäöstä ja ajo-ominaisuuksista innostuikin.
”Scirocco, afrikkalainen aavikkotuuli on Passatin, pasaatituulen, jälkeen toinen etuvetoinen Volkswagen. VW Scirocco on tarkoitettu lähinnä kahden hengen urheiluhenkiseksi matka-autoksi. Sen ulkonäkö on mielestämme erittäin onnistunut. Linjoista onkin vastannut itse Giorgio Giugiaro, italialainen muotiräätäli.
Etuistuimilla riittää tilaa yllin kyllin. Kuljettaja saa matalasta istuma-asennosta huolimatta kätensä suoriksi. Hillitsimet ja hallitsimet ovat oikeilla paikoillaan. Katkaisimista melkoinen määrä on kojelaudassa, mutta kuitenkin riittävän lähellä kuljettajan sormia. Takaistuin on vain lapsia varten. Pienikokoisenkin aikuisen pää joutuu takana luonnottomaan asentoon.
Pienin moottori on 1,1-litrainen, 50 DIN-hevosvoimainen. Muut kaksi moottorivaihtoehtoa ovat Passatista tuttuja 1,5-litraisia 70- ja 85-hevosvoimaisina versioina. Sciroccon moottori on edessä poikittain! Ensimmäisessä etuvetoisessa Volkswagenissa, Passatissa moottori on tavanomaisesti pitkittäin.
Ajoimme ainoastaan suuremmilla moottoreilla varustettuja versioita. Puolitoistalitraiset moottorit ovat erittäin kierrosherkkiä, nopeasti kaasupolkimen liikkeisiin reagoivia pakkauksia. Suorituskyky riittää tiukkoihinkin tilanteisiin. Ärhäkän moottorin sekä nopean ja tarkan ohjauksen ansiosta tarvittavat korjausliikkeet sujuvat vaikeuksitta.
Kaikkiaan VW Scirocco on ajamisesta nauttivan auto, sopivasti urheilullinen, mutta samalla oletettavasti Passatin tavoin vähäruokainen.”
Aivan kuten viinan hintakin on jo

Tuulilasi 4/1974 kansijuttuna oli eduskunnassa tehty suurhaastattelu. 164 kansanedustajaa oli vastannut kysymyksiin mm. kattonopeuksista, bensan hinnasta ja autoverosta.
Edustajat olivat samanmielisiä vain harvasta asiasta, mutta yhdestä kuitenkin: polttoaineiden hinnan yhdenmukaistamisesta koko maassa. 95 prosenttia vastanneista oli tätä mieltä. SKDL:n Siiri Lehmonen kiteytti asian omassa vastauksessaan: "Aivan kuten viinan hintakin on jo."
Turvavyön käyttöpakkoa (etuistuimilla) koskeva laki tuli voimaan vasta seuraavana vuonna, mutta Tuulilasi kysyi kansanedustajilta turvavöiden omista käyttötottumuksista. Vain joka neljäs kertoi käyttävänsä turvavyötä aina ajaessaan.