
Peugeot E-308 – Tämä sähköauto ei edes yritä tavoitella maksimaalista suorituskykyä – ja hyvä niin
Kevyt ja energiatehokas E-308 on suunniteltu tuottamaan vain tarvittava määrä tehoa ja liikkumaan korkeintaan keskipitkiä matkoja kerrallaan. Juuri tässä auto tuntuu pärjäävän hyvin.
Keskikokoisten autojen C-segmentissä on viime vuosina nähty Volkswagen ID.3:n ja Renault Megane E-Techin kaltaisia sähköisiä menestystarinoita. Ranskalainen Peugeot haluaa nyt mukaan leikkiin.
E-308:n kori perustuu bensakäyttöiseen 308-malliin, joka on kerännyt kehuja vuoden 2021 ensiesittelystään lähtien. Suosion takia Peugeot ei ole halunnut muuttaa menestysreseptiään, vaan tarjoaa asiakkailleen mahdollisimman tavallisen ja hyvän auton, josta puuttuvat sähköautoille tyypilliset kevätjuhlaliikkeet. Lähdimme testaamaan uutuutta selvittääksemme, onko muokattu resepti alkuperäisen veroinen.
Ajoittain tuntuu siltä, että jokainen uusi sähköauto pyrkii olemaan yhä suurempi, painavampi ja tehokkaampi. Perinteiset automerkit julkaisevat uusia alabrändejä, joiden avulla oikeutetaan jättimäiset akut ja suuret tehomäärät. Näin päästään niin tajunnanräjäyttävään 0–100 km/h kiihdytykseen, että viilipyttyjenkin silmätkin vettyvät.
Peugeot ajattelee asiasta eri tavalla. E-308:n ajoakku on kooltaan vain 54 kWh, mikä on nykypäivän standardeihin nähden aika vaatimaton lukema. Pienen akun ansiosta auton painoa on saatu tiputettua ja kulutusta parannettua. Tämä energiatehokkuus kiteyttää E-308:n idean, jossa sähköautoilusta pyritään tekemään nykyistä rationaalisempaa. Selvää silti on, ettei tämäkään uutuus ole immuuni sähköautojen tyypillisille piirteille. Nollan paikkeilla seilaava lämpötila söi luvatusta 416 km:n kantamasta pois 70 kilometrin verran.



Stellantis-konserniin kuuluvan Peugeotin imagoa on pyritty uudistamaan kohti premium-brändiä. Sisälle istuttaessa ensivaikutelma on positiivinen ja ohjaamo vaikuttaa olevan ajan tasalla.
10 tuuman keskusnäyttö on sopusuhtaisen kokoinen ja terävälaatuinen. Sisustassa käytetyt materiaalit ovat pääosin pehmeitä tekstiilejä, joissa ei ole valittamisen varaa. Kritisoivaa sormea voi heilutella ainoastaan mittarinäyttöä kohti; se tuntuu yllättävän pieneltä ja ajoittain vaikeasti luettavalta. Peugeothan luottaa ohjaamossaan yhä omaperäiseen i-Cockpit-ratkaisuun, jossa mittaristoa tarkkaillaan normaalia pienemmän ratin ylitse.
Teknisesti E-308 on lähes identtinen samaan konserniin kuuluvan Opel Astra Electricin kanssa.
Vaihteeksi on mukavaa istahtaa sähköautoon, joka ei taita niskoja heti ensimmäisellä pedaalin painalluksella. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö autosta irtoaisi tarpeeksi tehoa tai ajamisen iloa. Hiljaisuus, tarkka ohjaus ja mukava alusta ovat adjektiiveja, jotka kuvaavat tuoretta ranskalaista osuvasti. Mutkaan mentäessäkin on hauskaa, jos kaasulla osaa hieman ennakoida. Mikäli tilantarve on kova, sähköinen farkkuversio on saapumassa vuoden 2024 puolella.


Peugeot E-308 Allure 54 kWh 156 Automaatti
- Moottori Sähkömoottori
- Teho/vääntö 115 kW (156 hv) / 131 Nm
- Voimansiirto Etuveto
- 0−100 km/h 9,8 s
- Huippunopeus 170 km/h
- Akkukapasiteetti 54 kWh
- Lataus ac/dc 11 kW/100 kW
- Yhd. EU-kulutus 14,9 kWh / 100 km
- Wltp-toimintamatka 416 km
- Mitat Pituus 4 367 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 441 mm, akseliväli 2 675 mm, tavaratila 362–1 261 l
- Omamassa 1 684 kg
- Plussaa Laadukas vaikutelma, hiljainen ohjaamo
- Miinusta Mittaristo, keskinkertaiset latausominaisuudet
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 45 990 €, mallisto alkaen: 45 990 €
Kenelle?
Henkilölle, jolle tavanomainen kiihtyvyys ja normaalit (hyvät) ajo-ominaisuudet riittävät. Kaikkien sähköautojen ei onneksi tarvitse näyttää ja tuntua avaruussukkulalta.
