
Volkswagen ID.3 Pro S Business Max on erinomainen sähköauto arkiseen ajoon – Toimintamatka on hyvä ja latausominaisuudetkin asialliset
Auto on ajettavuudeltaan tyypillinen Volkswagen ja istuu hyvin käteen. Sähköinen voimalinja ei ole suunnattoman tehokas, mutta täysin riittävä normaaliin ajoon.
Volkswagen ID.3 on kokenut muutoksia, mutta ne ovat ulkoapäin hyvin maltillisia. Keulan muodoista muutokset havaitsee parhaiten, mutta muuten auto on varsin saman näköinen, kun se tuotiin markkinoille vuonna 2020. Tuohon aikaan ID.3 oli ensimmäinen peli, joka istutettiin VW-konsernin sähköautoille suunnitellulle MEB-perusrakenteelle.
Volkswagen ID.3 Pro S Business Maxissa on 82 kilowattitunnin akusto, josta nettokäytössä on 77 kilowattituntia. Tällä hiukan vajaat 2000 kiloa painavalla autolla pääsee ronskeimmillakin otteilla helposti alle 20 kilowattitunnin satasella, joten toimintamatka on sillä tasolla kuin tänä päivänä pitääkin. ID.3:lla heittää helposti yli 400 kilometrin lenkin, mutta myös tuo 500 kilometrin raja on saavutettavissa. Se on hyvä suoritus. Talvella ja pakkaskeleillä tästä voi luonnollisesti napsaista noin kolmanneksen pois, ja oikein kylmällä enemmänkin.


Myös latauspuolella on petrattu, sillä akuston ollessa alle 30 prosentin varaustilassa, ottaa Volkswagen ID.3 nyt virtaa sisään jopa 170 kilowatin teholla. Toki sisäänoton tehot tasaantuvat sitä tahtia, kun akusto täyttyy, mutta käytännössä saimme testilenkillä virtaa 18 prosentista 80 prosenttiin alta puolessa tunnissa.
Tehoa tässä takavetoisessa sähköautossa on 150 kilowattia (294 hv.), mikä on ihan kelvollinen lukema ja pitää ID.3:n nätisti liikenteen seassa, muttei nosta sitä kovasti kiihdyttelevien sähköautojen tasolle. Sataseen painetaan 7,9 sekunnissa, joten siinä menee useampi hybridiohi, jos ryhtyy liikennevaloissa kyttäilemään naapuriautoa. Huippunopeus on rajoitettu 160 kilometriin tunnissa.
Auton sisusta on yksinkertainen ja helppokäyttöinen. Keskinäyttö on kasvanut muutamalla tuumalla ja hallitsee näkymää. Istuimet ovat hyvät ja ajoasento kaikin puolin mukiin menevä. ID.3 on pieni perheauto, joten tilaa voisi kookkaammalle kaverille olla enemmänkin, mutta mitenkään häiritsevän ahdasta takapenkilläkään ei ole edes aikuiselle.


Volkswagen ID.3 Pro S Business Max on kaiken kaikkiaan erinomainen sähköauto, joka helposti täyttää kuljettajan toiveet. Sähköinen voimalinja on hyvä, toimintamatka riittävä ja latausteho mairittelee (Pro-mallissa pikalatausteho on vielä vähän parempi).
Hinta ei tosin sitten ole enää siinä missä toivoa saattaisi, sillä tämä koeajettu pienikokoinen, vaikkakin hyvin toimiva, sähköauto maksaa varusteineen karvan vajaat 53 000 euroa. Se on tämän kokoluokan autosta paljon ja melkeinpä ohjaa tsekkaamaan myös sen, mitä muilla automerkeillä on tarjolla – jopa VW-konsernin sisällä.


Volkswagen ID.3 Pro S Business Max 77 kWh
- Moottori Sähkömoottori
- Teho/vääntö 150 kW (204 hv) / 310 Nm
- Voimansiirto Takaveto, 1-nop. alennusvaihde
- 0−100 km/h 7,9 s
- Huippunopeus 160 km/h
- Akkukapasiteetti 77 kWh
- Lataus ac/dc 11 kW / 120 (170 kW, kun varaus alle 30 prosenttia)
- Yhd. EU-kulutus 15,8 kWh / 100 km
- WLTP-toimintamatka 543 km
- Mitat Pituus 4 264 mm, leveys 1 809 mm, korkeus 1 564 mm, akseliväli 2 770 mm, tavaratila 385 l
- Omamassa 1 993 kg
- Plussaa Toimintamatka, latausteho
- Miinusta Takapenkin kaksipaikkaisuus Pro S -mallissa
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 52 920 €, mallisto alkaen: 42 500 €
Kenelle?
ID.3 on todella käytännöllinen sähköauto, sillä sähköisen voimalinjan puolesta se riittää moneksi ja tilaakin on riittävästi pienelle perheelle. Laatuvaikutelma on kohdallaan.
