Tuulilasi

Koeajo: Renault Megane E-Tech Electric Iconic – Reipas radikaali

Koeajo: Renault Megane E-Tech Electric Iconic – Reipas radikaali
Sähkö-Megane on suunniteltu kokonaan uudelta pohjalta.
Julkaistu: 23.9.2022

Lähdin hakemaan Meganea ajoon huonosti valmistautu- neena. Ajattelin, että tässä on käsillä vain polttomoottoriautosta tehty sähköinen muunnos. En olisi voinut olla pahemmin hakoteillä. Megane E-TECH Electric on täysin uusi automalli, jolla nyt sattuu olemaan tuttu nimi, Megane.

Lähes kaikkien merkkien sähköautot ovat radikaalisti muotoiltuja, mutta uusi Megane painii kyllä ihan omassa sarjassaan. Korkea keula hymyilee häijysti, ja sen keskellä komeilee Nouvel R -logo. Se on taas kerran uusi muunnos tutusta vinoneliöteemasta. Uusi logo leviää vähitellen Renaultin muuhunkin mallistoon. Sähkö-Meganen sivuprofiili on hyökkäävä ja 20-tuumaiset pyörät kruunaavat kokonaisuuden.

Kookkaat näytöt dominoivat futuristista kojelautaa.
Multi Sense -napilla hallitaan eri ajotiloja.

Megane rakentuu uudelle CMF-EV -perusrakenteelle. Sen ovat kehittäneet yhdessä konsernisisaret Renault, Nissan ja Mitsubishi. 2,68 metrin akseliväli on 4,2-metriseen autoon huomattavan pitkä, eli pyörät ovat aivan korin kulmissa. Malliuudistuksissa autojen on tapana kasvaa aina vaan, mutta tämä Megane ui vastavirtaan, sillä se on 16 senttiä polttomoottorikäyttöistä versiota lyhyempi. Sisätilat ovat kuitenkin säilyneet suunnilleen ennallaan, tai jopa kasvaneet. Näin kertoo valmistaja. Oli miten oli, takapenkki on ihan kohtuullisen kokoinen. Täysin tasainen lattia luo matkustamoon avaraa tunnelmaa.

Tavaratila on riittävän kookas.

Tavaratila on 440-litrainen, mitä voi pitää kohtuullisena saavutuksena. Rahtareille kerrottakoon, että Meganen perään voi kytkeä 500 tai 900 kiloa painavan peräkärryn. Suurin sallittu taakka riippuu moottorivaihtoehdosta.

Tarjolla ovat 130-hevosvoimaiset ja 218-hevovoimaiset voimanlähteet. Maistelimme jälkimmäistä versiota. 60 kilowattitunnin ajoakku antaa teoreettisesti 450 kilometrin toimintamatkan. Me pääsimme hellekeleillä helposti yli 300 kilometriä.

Etuistuimet ovat muhkeat ja mukavat.
Takaistuin on auton ulkomittoihin nähden yllättävän tilava.

Ajamamme Megane E painaa 1 711 kiloa, mikä on verrattain kohtuullinen lukema. Monet pienemmän päänkin sähköautot tahtovat heiluttaa vaa’an kahden tonnin tuntumaan, joten Megane saa soukasta kuosistaan papukaijamerkin.

Kun tehoa ja vääntöä on käytössä reippaasti, Megane liikkuu iloisesti. Hyvä suorituskyky ei ole tietenkään mikään yllätys, vaan yksi sähköauton keskeisistä valttikorteista. Ajettavuudeltaan Megane on omintakeisen tuntuinen, sillä sen ohjaus on välitetty poikkeuksellisen nopeaksi: Megane vaihtaa suuntaa haluttaessa kuin maanuoliainen. Meno on peräti sporttisen tuntuista, sillä koko ajoakusto on sijoitettu mahdollisimman matalalle, mikä alentaa auton painopistettä.

Kaikki hyvin, mutta ei kuitenkaan: ajamamme Megane maksaa 53 990 euroa. Hyvää ja halpaa ei ole edelleenkään olemassa. Ainakaan sähköautojen maailmassa.

Renault Megane E-Tech Electric Iconic

  • Moottori Sähkömoottori
  • Akku/toimintamatka 60/kWh/450 km
  • Teho 160 kW (218 hv) Vääntö 300 Nm
  • Voimansiirto Etuveto, alennusvaihteisto
  • 0−100 km/h 7,4 s
  • Huippunopeus 160 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 16,3 kWh/100 km
  • Mitat Pituus 4 199 mm, leveys 1 768 mm, korkeus 1 505 mm, akseliväli 2 685 mm, tavaratila 440 l
  • Omamassa 1 717 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 53 990 €, mallisto alkaen: 41 390 €
  • Plussaa Kelpo toimintamatka, vekkuli ajettavuus
  • Miinusta Hinta

Kenelle?

Sopii kenelle vaan: uusi sähkö-Megane on mainio perheauto, joka tarjoaa ajamisen iloa ja pitkän toimintamatkan.

Kommentoi »