Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Peugeot 2008 Hybrid 145 – Alle 30 tonnilla saa pienen perheauton, jonka tavaratila jää kakkoseksi ajettavuudelle

Jos ei halua käyttää tolkuttomasti rahaa uuden auton ostoon, Peugeot 2008 voisi olla harkinnan arvoinen vaihtoehto.

5.12.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 3.46

Mitä saa 30 000 eurolla? Pienen ja huonokuntoisen mökin jostain taivaanrannan takaa tai vaikkapa muutaman vuoden ikäisen E-Mercedeksen, jonka Tuulilasi koeajoi äskettäin. Jos nämä esimerkkituotteet eivät oikein innosta, niin aina voi marssia Peugeot-liikkeeseen, ja heittää lenkit uudella Peugeot 2008 -autolla.

Meille sattui alle 2008 Edition Hybrid 145. Tuosta autosta pitää pulittaa 29 033 euroa, ja hinnassa on mukana 600 euroa niin sanottuja toimituskuluja. Tuo on autokaupassa vakiintunut, mutta silti täysin käsittämätön termi. Mitä jos haluaisinkin ostaa auton ilman toimituskuluja? Mistä jäisin paitsi? Ehkä lumiharjasta ja parkkikiekosta – mene ja tiedä.

Tässä on aito Peugeot näkymä, eli pieni ratti, ja mittaristo sen yläpuolella – ei takana.
Kunnon käsijarrukahva kuuluu katoavan kansanperinteen piiriin. Tällä autolla voi siis tehdä sen perinteisen käkkärikäännöksen!

Peugeot 2008 mini-SUV on välimalli – 3 vuoden takuu jää kauas Kian ja kiinalaisten automerkkien lupauksista

Voimalla eteenpäin rynnivät korealaiset ja kiinalaiset valmistajat ovat pistäneet alulle kovan kilpailun takuulupausten alueella. Kia löi aikoinaan tiskiin räväkän seitsemän vuoden takuun. Nyt uusi kiinalaismerkki Aion nokittaa myöntämällä autoille kahdeksan vuoden takuun. Vanhan viisauden mukaan pitkää takuuta tarjotaan niille merkeille, joissa sitä ei oikeasti tarvita. Peugeotin takuulupaus on tässä vertailussa maltillinen: kolme vuotta ja 100 000 kilometriä.

2008 ei ole ihan pieni, muttei kovin isokaan. Pituutta autolla on 4,3 metriä ja korkeutta 1,5 metriä. Hiukan leikkisästi voisi sanoa, että tässä meillä on eräänlainen mini-SUV – juuri tuon tavallista reilumman korkeuden takia. Nykyään korimalleja sekoitetaan niin isolla kauhalla, että niitä on oikeastaan turha luokitella, mutta voisi tämä 2008 olla myös vaikkapa ns. kompakti farmari.

Edessä istutaan ryhdikkäissä ja väljissä tunnelmissa.
Takana on kohtalaisesti tilaa, jos etupenkit eivät ole taka-asennossaan.

Peugeot 2008 Hybrid 145: pienen perheen itselataava arkihybridi, jossa tilat ja tavaratila ovat tiukilla

Matkustamossa on kohtalaisesti tilaa. Edessä on luonnollisesti avaraa, mutta ei takapenkkikään ihan mahdoton ole. Jos edessä ei istu hongankolistajia, niin taakse mahtuu hiukan sovitellen pari aikuista tai kolme lasta. Sisään ja ulos on helppo käydä, koska Peugeotissa istutaan tavallista pikkuautoa ylempänä. Tavaratila ei ole kovin iso, sillä tilavuuslitroja on käytössä vain 435.

Pellin alta löytyy 1,2-litrainen kolmipyttyinen bensakone, jonka apuna on sähkömoottori. Hybridivoimalinja on niin sanottua itselataavaa tyyppiä. Tämä on se helpoin tapa ajaa sähköllä, sillä mitään kaapeleita ei tarvita. Järjestelmän yhteisteho on 145 hevosvoimaa, vääntö 230 newtonmetriä. Sekalaisessa ajossa bensaa palaa alle kuusi litraa sadalla kilometrillä.

Plussaa

  • Järkevä voimalinja.
  • Napakka ajettavuus.

Miinusta

  • Pieni tavaratila.
Tavaratila on aikamoisen pieni. Laajentaminen toki onnistuu: takapenkkien selkänojat kaatuvat kahdessa osassa.
Eihän tämä 2008 mikään tila-auto ole. Parille aikuiselle ja yhdelle tai kahdelle lapselle juuri passeli peli.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt