
Peugeot 2008 Hybrid 145 – Alle 30 tonnilla saa pienen perheauton, jonka tavaratila jää kakkoseksi ajettavuudelle
Jos ei halua käyttää tolkuttomasti rahaa uuden auton ostoon, Peugeot 2008 voisi olla harkinnan arvoinen vaihtoehto.
Mitä saa 30 000 eurolla? Pienen ja huonokuntoisen mökin jostain taivaanrannan takaa tai vaikkapa muutaman vuoden ikäisen E-Mercedeksen, jonka Tuulilasi koeajoi äskettäin. Jos nämä esimerkkituotteet eivät oikein innosta, niin aina voi marssia Peugeot-liikkeeseen, ja heittää lenkit uudella Peugeot 2008 -autolla.
Meille sattui alle 2008 Edition Hybrid 145. Tuosta autosta pitää pulittaa 29 033 euroa, ja hinnassa on mukana 600 euroa niin sanottuja toimituskuluja. Tuo on autokaupassa vakiintunut, mutta silti täysin käsittämätön termi. Mitä jos haluaisinkin ostaa auton ilman toimituskuluja? Mistä jäisin paitsi? Ehkä lumiharjasta ja parkkikiekosta – mene ja tiedä.


Peugeot 2008 mini-SUV on välimalli – 3 vuoden takuu jää kauas Kian ja kiinalaisten automerkkien lupauksista
Voimalla eteenpäin rynnivät korealaiset ja kiinalaiset valmistajat ovat pistäneet alulle kovan kilpailun takuulupausten alueella. Kia löi aikoinaan tiskiin räväkän seitsemän vuoden takuun. Nyt uusi kiinalaismerkki Aion nokittaa myöntämällä autoille kahdeksan vuoden takuun. Vanhan viisauden mukaan pitkää takuuta tarjotaan niille merkeille, joissa sitä ei oikeasti tarvita. Peugeotin takuulupaus on tässä vertailussa maltillinen: kolme vuotta ja 100 000 kilometriä.
2008 ei ole ihan pieni, muttei kovin isokaan. Pituutta autolla on 4,3 metriä ja korkeutta 1,5 metriä. Hiukan leikkisästi voisi sanoa, että tässä meillä on eräänlainen mini-SUV – juuri tuon tavallista reilumman korkeuden takia. Nykyään korimalleja sekoitetaan niin isolla kauhalla, että niitä on oikeastaan turha luokitella, mutta voisi tämä 2008 olla myös vaikkapa ns. kompakti farmari.


Peugeot 2008 Hybrid 145: pienen perheen itselataava arkihybridi, jossa tilat ja tavaratila ovat tiukilla
Matkustamossa on kohtalaisesti tilaa. Edessä on luonnollisesti avaraa, mutta ei takapenkkikään ihan mahdoton ole. Jos edessä ei istu hongankolistajia, niin taakse mahtuu hiukan sovitellen pari aikuista tai kolme lasta. Sisään ja ulos on helppo käydä, koska Peugeotissa istutaan tavallista pikkuautoa ylempänä. Tavaratila ei ole kovin iso, sillä tilavuuslitroja on käytössä vain 435.
Pellin alta löytyy 1,2-litrainen kolmipyttyinen bensakone, jonka apuna on sähkömoottori. Hybridivoimalinja on niin sanottua itselataavaa tyyppiä. Tämä on se helpoin tapa ajaa sähköllä, sillä mitään kaapeleita ei tarvita. Järjestelmän yhteisteho on 145 hevosvoimaa, vääntö 230 newtonmetriä. Sekalaisessa ajossa bensaa palaa alle kuusi litraa sadalla kilometrillä.
Plussaa
- Järkevä voimalinja.
- Napakka ajettavuus.
Miinusta
- Pieni tavaratila.



