
Uusi kiinalainen sähköauto Aion V on varma ajettava ja tilava, mutta käyttöliittymä tökkii – hinta ja takuu on tähdätty suoraan uusiin asiakkaisiin – tuleviin merkinvaihtajiin
Aion V -sähköauto on aivan uusi tuttavuus. Se on hinnaltaan edullinen, ja kaikin puolin pätevä laite.
Mitäs aiot tänään tehdä? Aiotko lähteä reissuun vain pysyä ihan kotosalla? Tällaista keinopirteää puheenpartta irtoaa ihan luonnostaan, kun auton merkki on Aion.
Kiinassa ei takuulla tiedetä, että aion on suomen kielen verbi, mutta suotakoon se kiinalaisille anteeksi. Aionin myynti Suomessa on alkanut hiljattain, ja maahantuojana toimii Inchcape, jonka tunnetumpia merkkejä ovat Mazda, Jaguar ja Land Rover.


Aion yllättää tilavuudellaan: ulkoa pieni, sisältä taksiluokan jätti jopa pitkille matkustajille
Ennen koeajoa alkua olin toki nähnyt Aionin mainoksia. Niissä auto näytti aika pieneltä, mutta tosiasiassa Aion on kohtalaisen kookas kulkupeli. Pituutta autolla on 4,6 metriä ja akseliväliä on 2,8 metrin verran.
Tilankäytöltään Aion on erittäin onnistunut. Edessä on tietysti avarat tunnelmat, mutta takapenkin tilat onnistuivat yllättämään erittäin positiivisesti. Aion on yksi niistä harvoista autoista, jossa kaksi 190-senttistä hujoppia voi matkata peräkanaa. Tarjolla on siis todelliset taksitilat.
Kori on malliltaan jonkinlainen SUV tai lievä farmari. Tavaratila on sekin riittävän kookas.


Hinta edellä markkinoille – pitkä takuu ja aggressiivinen hinnoittelu tähtäävät uusiin ostajiin
Aion kulkee sähköllä, ja sen käytännön toimintamatka yhdellä latauksella on yli 450 kilometriä, mikä on kilpailukykyinen suoritus. Aion on etuvetoinen.
Aion – kuten muutkin kiinalaiset tuotteet – tulevat markkinoille hinta edellä, ja nyt täytyy sanoa, että kerrankin auton hinta on kohdillaan. Aion V Premium on niin sanottu perusmalli. Se maksaa 35 900 euroa, mikä on mielestämme ihan lyömätön erikoistarjous.
Meillä oli ajossa Aion V Luxury, jonka hintalapussa lukee 38 900 euroa. Tuokin on todella houkutteleva hinta. Eikä tässä vielä kaikki, sillä Aion myöntää autoilleen peräti kahdeksan vuoden takuun. Tuo on niin kova juttu, että oksat pois!
Houkuttelevat hinnat ja pitkät takuut ovat toisaalta välttämättömiä asioita, sillä tällainen aivan uusi merkki joutuu etsimään asiakkaita tuotteilleen kissojen ja koirien kanssa. Perinteiset isot merkit voivat toimia omassa kanta-asiakasporukassaan, mutta kun markkinoille tullaan pystymetsästä, niin jokainen asiakas täytyy valloittaa joltain toiselta merkiltä.

Hyvä ajettavuus mutta hallintalaitteista löytyy kritiikin paikka
Aion on oikein mukava ja pätevä ajettava. Auton hallinlaitteista täytyy kuitenkin antaa pientä kritiikkiä. Lähinnä kyse on siitä, että kojelaudan kaikki toiminnot on sijoitettu isoon keskinäyttöön. Tuota laattaa saakin sitten olla hipelöimässä jatkuvasti. Tämä on kai sitä nykyaikaa, ja kaikkeen tottuu.
Pienenä anekdoottina kerrottakoon, että en viikon koeajon aikana keksinyt, miten auton sivupeilit saisi taitettua sisään! Peileissä kyllä on tämä edellä mainittu toiminto, joka aktivoituu automaattisesti, kun auton ovet suljetaan. Peilejä olisi silti kiva komentaa myös manuaalisesti vaikkapa pesukoneeseen ajettaessa
Plussaa
- Hyvät tilat
- Houkutteleva hinta
- Pitkä takuu
Miinusta
- Ei olennaista moitittavaa


5
Miinusta
