
Mitä tapahtuu Teslalle? Ilmassa on samanlaisia merkkejä kuin Nokian romahduksen alla 2010-luvun taitteessa
Teslan uusien autojen toimitukset ovat kääntyneet laskuun. Se on huolestuttava merkki, jonka sijoittajat ovat noteeranneet. Teslan pörssiarvosta onkin sulanut kevään aikana peräti kolmannes, kirjoittaa päätoimittaja Olli Koivusalo.
Teslan Model Y oli viime vuonna maailman myydyin auto, ei siis pelkästään sähköauto. Autoja lyötiin kilpiin 1,23 miljoonaa kappaletta. Tesla myös säilytti selvän ykkössijansa markkina-arvoltaan maailman suurimpana autonvalmistajana.
Kaikki siis hyvin. Vai onko sittenkään?
Huikean nousun jälkeen ilmassa on samanlaisia merkkejä kuin Nokian romahduksen alla 2010-luvun taitteessa. Teslan uusien autojen toimitukset ovat kääntyneet laskuun. Se on huolestuttava merkki, jonka sijoittajat ovat noteeranneet. Teslan pörssiarvosta onkin sulanut kevään aikana peräti kolmannes. Syksyn 2021 huipuista Teslan markkina-arvo on peräti puolittunut.

Teslan mallisto on vanhentunutta. Model Y:n, jonka tuotanto käynnistyi 2020, lisäksi vain Model 3:lla tehdään kunnolla kauppaa. Kivikautiset Model S ja Model X ovat jääneet marginaaliin. Cybertruck (kuva) sentään saatiin vuosien odotuksen jälkeen myyntiin USA:ssa, mutta lava-auton tulo Eurooppaan on yhä arvoitus.
Samaan aikaan kiinalaisvalmistajat puskevat uutuuksia markkinoille lähes kuukausittain. Ne näyttävät ketteriltä start-upeilta, jollainen Teslakin joskus oli. Samalla on alkanut hurja hintasota. Nykyisille sähköautoilijoille tilanne on ikävä. Oman auton vaihtoarvo saattaa hetkessä pudota tonneilla.