
Tesla Model 3 RWD – Moni asia on Model 3:ssa huonommin kuin ennen – Tesla kompastelee tavoitellessaan erikoisuutta
Tesla päivitti Model 3:n osin paremmaksi, mutta monilta osin valitettavasti myös huonommaksi. Auto kompastelee turhaan erikoisuuden tavoitteluunsa.
Teslan Model 3 on nyt siinä iässä, että normaalin kaavan mukaan markkinoilla odotettaisiin jo kokonaan uutta autoa. Koska Teslan ideologiaan kuuluu kuitenkin autojen jatkuva päivittäminen OTA-päivitysten avulla, ei uudesta mallista ole vielä ollut puhettakaan. Jopa suurempaa facelift-tyyppistä tuoreutusta saatiin odotella viime vuoden lopulle asti.
Uudistetusta autosta on nyt saatavana edullisempi takavetoinen perusversio (WLTP-toimintamatka 513 km) ja nelivetoinen, suorituskykyisempi Long Range -versio (WLTP 629 km). Takavetoisen hinta on jutun kirjoitushetkellä 43 990 euroa, nelivetoisen 51 990 euroa. Kiihtyvyydessä on nelivetoisen hyväksi tuntuva ero, ja Teslan nelivetohan on talviolosuhteissa pätevä.
Päivitys näkyy autossa myös päälle päin ja sisältää monia hyviä uudistuksia. Korin linjoja on hieman terävöitetty aistikkaimmiksi ja aerodynamiikkaa samalla paranneltu. Valot ovat niin edessä kuin takanakin uudet, ja ajovaloihin saatiin vakiovarusteeksi hyvin valaisevat matriisiledit sekä kaukovaloavustin.


Sisällä muutokset ovat näkyvämpiä. Etutiloissa on materiaaleihin panostettu tekstiilien, alumiiniosien, parannetun akustiikan ja tunnelmavalaistuksen avulla. Matkustamo on myös hiljaisempi kuin ennen.
Samalla kun sisätilojen viihtyisyyttä on parannettu, on ohjaamokonseptia viety yhä huonompaan suuntaan. Jo valmiiksi hyvin paljaaksi riisutusta, minimalistisesta ohjaamosta lähtivät nyt viikset ohjauspyörältä. Vilkkuviiksi on korvattu ohjauspyörän vasemmalle puolalle siirretyillä painikkeilla, ja esimerkiksi perinteinen oikean viiksen tuulilasin pyyhinkäyttö hoidetaan sekin nyt ohjauspyörältä tai keskinäytöltä. Mittaristoa tai tuulilasinäyttöä autossa ei ole vieläkään.
Ajosuuntakin valitaan kosketusnäytöltä, tosin Model 3 osaa useimmiten arvella valmiiksi, kumpaan suuntaan lähdetään. Hyvä ominaisuus on, että auto valitsee automaattisesti P-vaihteen, kun vapauttaa turvavyön lukituksen.
Mutta muuten... suuntamerkin ennakoiva antaminen liikenneympyrässä on ärsyttävän haastavaa, kun vilkun painiketta pitää joskus hapuilla jalkojen välistä, tai mistä milloinkin. Myös tuulilasin pyyhkimien automaattinen tihkutoiminto takkuili niin, että välillä pyyhkimet eivät toimineet edes kunnon sateessa, välillä taas automatiikka intoutui hinkkaamaan rutikuivaa lasia. Hei haloo Tesla, missä mättää?



Tesla Model 3 RWD (2023 upgrade)
- Moottori Sähkömoottori takana
- Teho/vääntö 283 hv / 420 Nm Voimansiirto Takaveto, automaatti
- 0−100 km/h 6,1 s
- Huippunopeus 201 km/h
- Akkukapasiteetti 57,3 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/170 kW
- Yhd. EU-kulutus 13,2 kWh/100 km
- Wltp-toimintamatka 513 km
- Mitat Pituus 4 720 mm, leveys 1 850 mm, korkeus 1 441 mm, akseliväli 2 875 mm, tavaratila 594 l
- Omamassa 1 761 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 43 990 €, mallisto alkaen: 43 990 €
- Plussaa Matala sähkönkulutus, reipas suorituskyky
- Miinusta Ohjaamon ergonomia, mittariston ja viiksien puute
Kenelle?
Omiaan ekoileville sähkö-hipstereille, mutta kyllä Model 3 myös kompaktin perheauton paikkaa kohtalaisen hyvin toimittaa. Ajaminen on edullista.

Kommentti
Teslan kikkailu on ihmeellistä.Monet asiat ovat Model 3:ssa nyt huonommin kuin ennen. Euro NCAP ei enää jatkossa myönnä autoille täysiä pisteitä, ellei tärkeimmille toiminnoille ole fyysisiä käyttimiä. Ja hyvä niin.
–Harry Kuurio –