Autot ja liikenne
Tuulilasi

Sähkö-Golfilla mummolaan – toimiiko pikalatausverkko?

Sähkö-Golfilla mummolaan – toimiiko pikalatausverkko?

Aiemmin olen tehnyt pidempiä matkoja sähköautolla lähinnä yksin. Jokohan sitä uskaltaisi perheen kanssa?
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho
Mainos

Pidempiä (= yli 150 kilometriä suuntaansa) kaverikyläilyjä on siedettävää tehdä sähköautolla: lähdetään matkaan ja toivotaan, että se puolessa matkassa oleva pikalatauspiste toimii. Jos toimii, kaikki hyvin: vessakäynnin ja kahvikupillisen aikana akut latautuvat täydehköksi ja matka jatkuu.

Jos taas pikalaturi ei toimi, soitellaan asiakastukeen. Jos etäkäyttönä tehty uudelleenkäynnistys korjaa ongelman, matka jatkuu. Jos ei korjaa, soitetaan kaverille että "sori nyt kävi näin" ja jäädään määräämättömäksi ajaksi hengailemaan – yleensä ABC:lle ja odottelemaan että auto hidaslatautuu 3-4 tunnissa sen verran että pääsee joko kotiin tai toimivaksi tiedetylle pikalaturille. Kokemustahan näistä minulla on: huhtikuussa Lahden reissu katkesi Mäntsälän pikalaturin vialliseen liittimeen. Mummolareissu Raumalle katkesi Salon ABC:n pikalaturin nikotteluun (vika kyllä korjattiin muutamassa tunnissa mutta palasin kotiin). Toisella Lahden reissulla ABC:n pikalaturin pettäminen taas pakotti ajamaan kuuttakymppiä pikkutietä pitkin Mäntsälään lataamaan. Samassa kirjoituksessa kerron myös onnistuneesta mummolareissusta Raumalle: matkan varrella oli risoja latauspisteitä, mutta kriittisimmät pisteet toimivat. Ja vielä pisteenä i:n päälle Tammisaaren pikalaturi ei ole tietojeni mukaan koskaan ladannut onnistuneesti yhtään CCS-liittimellistä autoa.

Hyvä uutinen on, että kahdesta eri lähteestä saamieni tietojen mukaan DBT:n laturien (joita on suurin osa Suomen pikalatureista) yhteensopimattomuusongelma e-Golfin (ja muidenkin CCS-liittimellisten autojen kanssa) on selvitetty. Vika on yhdistelmä softa- ja rautavikoja ja saadaan saamieni tietojen mukaan korjattua vuoden loppuun mennessä. Kerron täällä heti kun saan lisätietoja.

Yksinään ei ole mikään ongelma kökkiä muutamia tunteja huoltoasemalla tai kahvilassa, koska ajan voi käyttää tietokoneella töitä tehden. Sen sijaan useamman tunnin kököttely 6-, 3- ja 1-vuotiaiden lasten kanssa vaikkapa Salon ABC:llä olisi kuin pahimmista painajaisistani. Mutta elämä on täynnä riskejä ja pitäähän tätäkin kokeilla.

Lähdimme kotoa Espoon Laaksolahdesta täysillä akuilla kohti Raumaa, Turun moottoritien kautta. Perinteinen tapani on ollut pikaladata Salon ABC Piihovilla ja sitten joko Raision ABC:lla tai Laitilan hautaustoimistolla. Tällä kertaa kokeilin erilaista yhdistelmää: ensin 105 km ajo Salon ABC:lle, siellä lyhyt lataus, sitten 33 km ajo Paimion ABC:lle, missä akut ladataan lähes täyteen ja siitä perille Raumalle, loput 110 kilometriä.

Täpötäydet akut riittivät heittämällä Saloon: Nummelan liittymään asti ajoin 110 km/h ja siinä nostin rajoituksen mukaiseen 120 km/h:n jota sitten saikin ajaa koko loppumatkan mutkitta – ei päästy edes kilpikonnatilaan asti. Ensimmäinen latausyritys meni minuutin kuluttua latauksen alusta pipariksi "emergency stop detected" -virheilmoituksella (ei, en painanut hätäseissiä vahingossa), mutta toinen onnistui ongelmitta. Latasin 10 minuuttia, jolloin akku täyttyi 5 %:sta 35 %:iin ja hintaa kertyi 10 min x 0,20 € = 2 euroa. Salossa oleva DBT:n valmistama laturiyksilö antaa virtaa vain 110 ampeeria, joten lataus oli hieman hitaampaa kuin mihin olen tottunut. Esimerkiksi Tikkurilan DBT:stä lähtee 120 ampeeria, ja Enston latureista 125,5 ampeeria (joka käsitykseni mukaan auton, ei laturin, asettama raja). 10 minuuttia riitti sopivasti lapsen vessakäyntiin ja jaloitteluun. Tällä ajeltiin sitten Paimioon, jossa koettiin jänniä hetkiä.

Kävin ensimmäisenä Enston pömpelin kimppuun. Syy oli yksinkertaisesti hinta: tämä Virtapisteen hallinnoima latauspömpeli veloittaa 19 senttiä kilowattitunnilta, siinä missä Fortumin hallinnoima parin metrin päässä oleva pömpeli veloittaa 20 senttiä minuutilta. Koska tarkoitus oli ladata akut lähes täyteen samalla kun käydään lasten kanssa syömässä, kilowattituntipohjainen veloitus on edullisempi, koska noin 80 prosentista ylöspäin akku täyttyy koko ajan hitaammin ja hitaammin.

Luotettavana pitämäni Enston pömpeli tuotti ensimmäistä kertaa pettymyksen: lataus ei lähtenyt edes käyntiin vaan tyssäsi minuutin odottelun jälkeen virheilmoitukseen numero 222009 – "charge terminated by vehicle". Yritin pari kertaa, minkä jälkeen siirryin kokeilemaan viereistä Fortumin DBT:tä, joka oli viime reissulla toiminut moitteettomasti. Mutta eipä sekään toiminut! Vikana oli se perinteinen, eli lataus lähti käyntiin, ja virta kasvoi ja kasvoi kunnes 120 ampeerin pinnassa ilmeisesti suojapiiri puhalsi pelin poikki. Tämä on se vika joka pitäisi korjaantua vuoden loppuun mennessä.

Koska DBT:n vika on jo vanha juttu, en ruvennut kiusaamaan Fortumin asiakaspalvelua, mutta Virtapisteeseen soitin. Ja kannatti: pönttö lähti skulaamaan etäuudelleenkäynnistyksen jälkeen, ja hyvitykseksi viivästyksestä sain ilmaisen latauksen. Laturi jäi hönkimään virtaa tankkiin kiitettävällä 125,5 ampeerin tahdilla ja suksimme koko perhe ABC:lle syömään pikaruokaa. 25 minuutin jälkeen poikkesin katsomassa että kaikki on hyvin ja varaustaso olikin kivunnut 3 prosentista 84:ään. Tämä riittäisi perille asti komeasti (110 km 80-100 km/h), mutta koska ruokailu oli vielä kesken niin pääsimme jatkamaan perille täydellä akulla.

Perillä Raumalla huomasin ilokseni, että Kortelan ABC:n CCS-latauspuolikin on korjattu sitten viime reissun, joten perillä pääsi nauttimaan ilmaisesta pikalatauksesta (jota ei sinänsä edes olisi tarvittu, koska olemme täällä yön yli).

Menomatkalla heräsi muutama ajatus:

  • Jo pikkuinen, 10-20 % kapasiteetin lisäys mahdollistaisi sen, että Helsingistä voisi ajaa suurinta sallittua nopeutta koko matkan Saloon. Odotankin innolla uuden Leafin viikonloppukoeajoa. Olen sitä mieltä, että akkuteknologiaan ei ole tulossa mitään suurta mullistusta, mutta ei sellaista tarvitakaan! Hidaskin kehittyminen, etenkin materiaali- ja valmistustekniikassa yhdistettynä sähköautovalmistuksen volyymin kasvuun ja sitä kautta akkujen hintojen laskuun, pitää huolen siitä, että muutaman vuoden päästä edullisimmillakin sähköautoilla voi ajella sen parisataa kilometriä moottoritietä.
  • Puolisolta tuli positiivista palautetta ajotyylistä. Rajallinen akkukesto hillitsee ohitteluhaluja huomattavasti.
  • ABC-asemille (ja muille ei-öljy-yhtiöiden omistamille taukopaikoille) sähköautot voivat olla parasta mitä on tapahtunut tällä vuosituhannella. Tuhlasimme latauksen aikana kolmekymppiä ruokailuihin, vaikka olimme syöneet kotona juuri ennen lähtöä. Nälkäisempien ja isompien lasten kanssa tuolla kuluu helposti viisikymppiä. Ja ruuassa on huomattavasti parempi kate kuin bensiinissä ja dieselissä.
  • Ja viimeisenä muttei vähäisimpänä: kyllä nämä pikalatureiden lastentaudit pitäisi saada korjattua. Siis ihan oikeasti.
Julkaistu: 26.9.2015