Tuulilasi

Sähköauton akku ajettiin väkisin tyhjäksi – näin kävi

1


Sähköauton akku ajettiin väkisin tyhjäksi – näin kävi

Ajoin kokeilumielessä e-Golfin ajoakun tyhjäksi. Ihan vahingossa se ei pääse loppumaan.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho

Minulta on useamman kerran kysytty mitä tapahtuu, jos sähköauton akun ajaa tyhjäksi. Lyhyt vastaus on tietenkin että matka tyssää siihen, mutta yksityiskohdat selviävät vain kokeilemalla. Se, mitä tapahtuu ja missäkin järjestyksessä, riippuu tietenkin sähköautosta. Volkswagen e-Golfin kanssa tapahtui seuraavasti.

Lähdimme ajelemaan Turunväylää (nopeusrajoitus 100-120 km/h), ensin länteen ja sitten takaisinpäin.

Kun toimintamatkaa on jäljellä 30 kilometriä, näytöllä vilahtaa varoitus Range: 30 km ja keltainen "töpselibensapumpun" kuva. Akkua on tällöin jäljellä 15 prosenttia. Ajotila vaihtuu normaalitilasta Eco-tilaan. Tämä ensimmäinen varoitus tulee arvioidun toimintamatkan perusteella, ja toimintamatka puolestaan arvioidaan edeltävän kulutuksen perusteella. Jos olet ajanut kuuttakymppiä maaseututiellä, varoitus tulee lähempänä 10 % akunvarausta ja jos sataakahtakymppiä moottoritiellä, varoitus tulee lähempänä 20 prosentin varaustilaa.

Akkua noin 12 % ja toimintamatkaa 20 km jäljellä: käytettävissä olevan tehon mittari ei osoita enää ihan maksimia ja tehoja ei löydy enää aivan sataa prosenttia kun polkaisee kaasua.

(E-Golfissa on kierroslukumittarin tilalla mittari, joka näyttää moottorin senhetkisen tehon prosenteissa. Kierroslukumittarihan on vaihteistottomassa autossa turha. Tehomittarin alla on pieni mittari, joka kertoo käytettävissä olevan maksimitehon. Kuva mittarista hetken päästä alla.)

Akkua noin 10 % ja toimintamatkaa 17 km. Näytöllä vilahtaa varoitus: Range 17 km, comfort restricted. Lähes tyhjästä akusta kertova keltainen töpselipumpun kuva jää palamaan näytölle pysyvästi. Tehoja on käytössä enää 80 %. Comfort restricted tarkoittaa, että ilmastointi ja/tai lämmitys ei jyllää enää täydellä teholla.

Akkua noin 8 % ja toimintamatkaa 13 km. Tehoja on enää 70 % käytössä. Ilmastointi pysyy vielä päällä.

Akkua noin 6 % ja toimintamatkaa 10 km. Tulee varoitus: Battery almost empty, performance restricted - ja tehoja on enää 40 % käytössä. Nopeus ei kuitenkaan putoa vakionopeudensäätimen asetusarvosta, joka on 100 km/h. Eco+ mode menee päälle, eli mm. ilmastointi ja lämmitys putoavat pois päältä. Auto ei enää myöskään suostu kiihtymään yli 95 kilometrin tuntinopeuteen (kuten ei Eco+-moodissa muutenkaan, vaikka akku olisi täysi).

Akkua noin 5 % ja toimintamatkaa 5 km. Varoitus: Battery empty, speed restricted. Tämä on se kuuluisa "kilpikonnamoodi". Keltainen kilpikonnavaroitusvalo jää palamaan näytölle ja maksiminopeus on rajoitettu 80 km/h:n (oli vakionopeudensäädin tai ei). Tehoja on enää 20 % käytössä.

Tässä vaiheessa kurvaamme Turunväylältä Kehä-II:lle kohti Laaksolahtea. 20 % tehot riittävät ihan sujuvasti kaupunkiajoon, auton kanssa ei jää jalkoihin, vaikka valoista lähteminen ei enää sähköautomaisen reipasta olekaan. Mainittakoon vielä että jos painaa huurteenpoistonappia, tuulilasinlämmitys, ilmastointi ja tuloilman lämmitys menevät päälle. Näkyvyyden ja sitä kautta turvallisuuden kanssa ei siis ole tehty kompromissia, vaikka akkua säästetäänkin loppumetreillä.

Akkua noin 2 % ja toimintamatkaa 3 km. Sitten ei vähään aikaan tapahdukaan mitään erityistä. Varoitukset on varoiteltu. Akkumittari hipoo nollaa joten siitä on vaikea enää arvioida prosentteja. Range: 3 km… 2 km… 1 km… 0 km. Nyt ollaan jo kotitiellä. Akkumittari näyttää nollaa.

Tästä eteenpäin ajelemme pientä hiekkatietä 20-30 km/h vaudilla päästä päähän. Auto ei enää varoittele mistään ja kantomatka-arvio näyttää nollaa. Tehoja on käytössä 20 prosenttia.

Siitä hetkestä kun kantomatka-arviomittari kilahti nollaan, on nyt ajeltu 3 kilometriä. Huomaamme, että maksimitehomittari rupeaa hiipumaan alle 20 prosentin. Ajettuamme 4 kilometriä tehoja on käytössä enää 10 prosenttia, auton saa nippa nappa kiihtymään neljäänkymppiin. Maksimiteho lähestyy nollaa…

… ja sitten se tapahtuu, 5 kilometrin ajon jälkeen: kaasupolkimen painamisesta ei enää tapahdu mitään. Ei varoitusääntä, ei varoitustekstejä, tehot vain hukkuvat kokonaan. Ohjaus muuttuu jäykäksi kun ohjaustehostin sammuu ja jarrupolkimen tuntumasta huomaa että jarrutehostin ei ole enää pelissä – jarrut toki toimivat, mutta poljinta pitää painaa kovempaa. Kaikki muu toimii: hätävilkut, radio, valot, jarruvalot ja sähköinen seisontajarrukin.

Yhteenvetona: autolla pystyi matelemaan 20-30 kilometrin tuntivauhtia vielä 5 kilometriä sen jälkeen kun akku oli "virallisesti tyhjä" eli toimintamatkamittari oli nollassa kuten akkumittarikin. Sähköautosta – ainakaan tästä e-Golfista – ei akku lopahda yllättäen kuten vaikkapa iPhonestani, joka voi yhtäkkiä sammahtaa kun akkua on mittarin mukaan 18 prosenttia. Ja hyvä niin.

Auto muuten sammui sopivasti juuri kotipihan eteen. Ja ihan hyvä että juuri siihen: auto painaa akkujen takia yli kolmesataa kiloa bensaversiotaan enemmän, joten työntämään tarvittiin veljen lisäksi vielä naapurikin – kotipihaani kun on tieltä pieni ylämäki. Sitten vain auto piuhan päähän ja odottelemaan. Ja sitten voi matka taas jatkua: polttoainejärjestelmään ei jäänyt ilmakuplia eikä mikään osa vaurioitunut "kuivana käydessään".

Nykyaikaisesta sähköautosta ei akku lopu yllättäen, eikä akun loppuminen johda auton totaaliseen pimenemiseen. Auto ei vain liiku, kuten ei liiku polttomoottoriautokaan kun tankki on tyhjä. Hätävilkut toimivat – jos ne vain muistaa kytkeä päälle.

Julkaistu: 19.9.2015