50 vuotta sitten: Parivertailussa Saab 99 ja Volvo 142
Autot ja liikenne
50 vuotta sitten: Parivertailussa Saab 99 ja Volvo 142
"Saabin ylpeyden aiheita ovat pienet töytäisyt vahingoittumatta kestävät puskurit", kirjoitti Tuulilasi 11/1972.
Julkaistu 29.11.2022
Tuulilasi

Erilaiset autovertailut ovat alusta alkaen olleet osa Tuulilasin sisältöä. Marraskuun 1972 numerossa vastakkain asettuivat ruotsalaiset Volvo 142 ja Saab 99. Näiden suosikkiautojen ominaisuuksia selviteltiin pitkällä koeajolenkillä, joa ulottui aina Norjan Lappiin ja Jäämeren rannalle saakka.

"Saab näyttää pieneltä pullukalta suuren näköisen Volvon rinnalla. Saab onkin 26 senttiä Volvoa lyhyempi. Mutta Saab yllättää sisätiloillaan. Sen takaistuin on kuusi senttiä kapeampi kuin Volvossa. Kuitenkin Saabin takaistuimella on selvästi väljempää kuin Volvossa hyvin suunniteltujen ja oikein sijoitettujen kyynärnojasyvennysten ansiosta! Saabin takaistuimelle mahtuu kolme matkustajaa talvivaatteissakin, eikä heidän tarvitse hengittää vuorotahtiin. Saabin kyynärtila on 4,5 senttiä leveämpi kuin Volvossa. Volvossa keskimmäistä takamatkustajaa häiritsee kuoppaisella tiellä häntäluun tuntumassa oleva kardaanitunneli. Suurien takapyöräkoteloiden takia reunapaikoilta pyrkii 'valumaan' keskelle. Edessä molemmissa autoissa riittää tilaa."

"Saabin ylpeyden aiheita ovat pienet töytäisyt vahingoittumatta kestävät puskurit. Puskurirakenteen joustavuus perustuu vahvaan U-palkkiin tuettuun muovikennostoon. Puskuri palautuu kolhaisun jälkeen pian ennalleen. Miksi Saabin joustopuskurin keskelle on asennettu töytäisyssä vaurioituva, koko ideaa vesittävä koristelista? Kannattaa ehkä käyttää taksimiehen keinoa: irrottaa n. 20 markkaa maksava koristelista parempaan talteen."

"Saab osoittautuu ensi metreillä miellyttävän pehmeäksi ja vakaasti eteneväksi ajoneuvoksi. Etuveto, pysty istuma-asento ja kevytrakenteiselta näyttävä kori saa matkustajat tuntemaan olonsa sellaiseksi kuin kevyesti etenevässä pulkassa. Kaarteisiin auto tulee maantieajossa joustavan vakaasti ja juoheasti. Saabin uusi kahden litran kaasutinmoottori on erittäin sitkeävetoinen. Volvon moottori on kuitenkin vielä sitkeämpi. Volvo jää Saabille pahasti ajomukavuudessa, kuten myös ajon vaivattomuudessa. Matkustusmukavuutta haittaa epätasaisuuksissa myötäävä ja ohjailemaan pyrkivä jäykkä taka-akseli."

Saab todettiin vertailuvoittajaksi. 26 000 markan hinnallaan se oli myös autoista selvästi edullisempi.

Maj-Len Eriksson ja Ensio Itkonen mukana

"Maj-len mukana ajotestissämme", julistettiin marraskuun lehden kannessa 50 vuotta sitten. Kyseessä oli tietenkin Tuulilasin ajotapatestistä, johon oli haastettu mukaan sekalainen joukko julkkiksia, virkamiehiä ja ammattikuskeja. Maj-Len Eriksson oli kyseisen vuoden Miss Suomi, joka kertoi Tuulilasille omistaneensa ajokortin jo kahden vuoden ajan.

Pelkääjän paikalla kuljettajien ajotapaa arvioimassa oli autokoulunjohtaja Olli Ensio Itkonen. Hän istui jokaisen kyydissä noin puolentoista tunnin ajan keskipäivän liikenteessä Helsingissä ja piti tarkkaa kirjaa havainnoistaan. Maj-Len Eriksson sai sapiskaa mm. tasoristeyksen ylittämisestä pysähtymättä sekä turhasta jurnuttamisesta moottoritien vasemmalla kaistalla.

Kommentoi »