
Helsinkiin puuhataan polttomoottoriautojen kieltoa – Onko tulossa myös ilmastopoliisi, joka kyttää kaupungilla autojen liikehdintää?
Suomi on kieltojen ja rajoitusten luvattu maa. Kieli poskella voisi sanoa, että jos jokin asia ei ole erikseen sallittu, niin sitten se on ehdottomasti kielletty. Kun uusia kieltoja säädetään, niitä pitäisi myös pystyä valvomaan.
Helsingin kaupunginvaltuustossa käydään kovaa debattia polttomoottoriautojen kieltämisestä, kuten tuoreessa artikkelissamme laajasti kerrotaan. Jotkut poliitikot vaativat tiukkoja kieltoja. Ei nyt ihan heti, mutta kuitenkin lähivuosina. Kielloilla on myös tiukkoja vastustajia. Ja ehkä eniten puhututtaa se, mille alueelle mahdollinen kielto ulottuisi.
Hyvällä asialla tietysti ollaan, sillä kasvihuonepäästöjä on pystyttävä vähentämään. Liikenteestä tulee Helsingin ilmastopäästöjen suurin lähde huhtikuussa, kun Salmisaaren massiivinen voimala lopettaa hiilenpolton.
Kuten kaikki tiedämme, Suomi on kieltojen ja rajoitusten luvattu maa. Kieli poskella voisi sanoa, että jos jokin asia ei ole erikseen sallittu, niin sitten se on ehdottomasti kielletty. Kun uusia kieltoja säädetään, niitä pitäisi myös pystyä valvomaan. Nyt pitääkin kysyä, että onko Helsinkiin tulossa erillinen ilmastopoliisiyksikkö, jonka työntekijät kulkevat kaupungilla kyttäämässä autojen liikehdintää. Jos tähän päätetään ryhtyä, ehdotan, että jo nyt toiminnassa oleva erittäin tehokas pysäköinninvaltayksikkö valjastetaan tähän pakokaasujen jahtaamishommaan. Jos pysäköinninvalvontaorganisaatio on sitä mieltä, että resursseja päästöjen seuraamiseen ei ole, toiminta voidaan aina ulkoistaa. Se toki maksaa, mutta hyvän asian puolesta pitää joskus ryhtyä äärimmäisiin toimenpiteisiin – eikö niin?
”En usko, että sähköautojen hinnat lähtevät ainakaan mihinkään radikaaliin laskuun. Jos näin kuitenkin sattuu käymään, näitä patteriautoja on pakko ryhtyä verottamaan raskaalla kädellä.”
Helsinki on Suomen suurin kaupunki, mutta ei mikään maailman napa. Mitenkäs on Espoon ja Vantaan pakokaasupäästöjen laita? Ehkä pääkaupunkiseutua pitäisi käsitellä kokonaisuutena. Kun veivataan isompia kokonaisuuksia, asioilla on tapana mutkistua. Tässä ei ole mitään uutta, sillä kyllä hallinto elättää aina itsensä. Jos ei muuten, niin paisuttamalla itseään aina vaan turpeammaksi jättiläiseksi.
Jos tässä käsitellyt kiellot joskus astuvat voimaan, on mielenkiintoista nähdä, mikä on lopputulos. Sähköautot ovat ainakin tällä hetkellä tolkuttoman kalliita. Yleensä tavaroilla ja palveluilla on vuosien mittaan tapana muuttua kalliimmiksi eikä suinkaan halvemmiksi.
En usko, että sähköautojen hinnat lähtevät ainakaan mihinkään radikaaliin laskuun. Jos näin kuitenkin sattuu käymään, näitä patteriautoja on pakko ryhtyä verottamaan raskaalla kädellä, koska autoilun päästöperusteiset verotuotot alkavat huveta. Ja näin se mahdollinen sähköautojen halpeneminen haihtuu kuin tuhka tuuleen.