Tuulilasi

Lauri Larmela: Kaikenlaisilla ritsoilla sitä joutuu työkseen ajamaan

Lauri Larmela: Kaikenlaisilla ritsoilla sitä joutuu työkseen ajamaan
Mikä on omituisin auto, jota olen ajanut? Tätä minulta kysytään harvemmin. Morgan on ehdottomasti mukana. Pääsin käymään tehtaalla Malvernissa vuonna 1996. Käsityönä siellä niitä eläviä museoautoja naputeltiin kokoon, Lauri Larmela kirjoittaa kolumnissaan.
Julkaistu: 29.4.2022

Minulle esitetään usein kaksi kysymystä: mikä on paras auto maailmassa, ja minkä auton ottaisit, jos saisit valita vain yhden? Ensimmäiseen kommentoin jyrkästi, että ei ole vielä tullut sellaista vastaan. Toiseen on patenttivastaus: ilmajäähdytteinen Porsche 911 jostain 1980-luvulta.

Mikä on sitten omituisin auto, jota olen ajanut? Tätä kysytään harvemmin.

Morgan on ehdottomasti mukana. Pääsin käymään tehtaalla Malvernissa vuonna 1996. Käsityönä siellä niitä eläviä museoautoja naputeltiin kokoon. Koeajo tehtiin luonnollisesti sateessa. Tuo oli vaarallista touhua, sillä kuomun alta näkyvyys oli lähes nolla, vaikka tuulilasia pyyhki peräti kolme kumisulkaa. Mallia en muista, mutta sylintereitä oli neljä liian vähän, vaikka toivoin saavani maistella Plus 8 -mallia. Siis kasikoneella.

Mazda RX-7 on myös kärkikahinoissa. Tämä taisi olla joku 1980-luvun lopun turboahdettu versio. Sen suurin erikoisuus liittyi vaihtamistapahtumaan. Wankel kiertää tunnetusti kuin turbiini. Niinpä Mazda oli keksinyt varustaa auton hälyttimellä, joka kertoo, että kierrosluvun rajoitin pätkäisee moottorin laulun kohta. Kun kuuli rääkäisyn ja veti ripeästi kepistä, ujellus jatkui tasaisena.

Yllärinä pääsee mukaan VW Kupla. VV-auto toi erän pakasta vedettyjä Kuplia Meksikosta Suomeen vuonna 1988. Autot olivat kivan näköisiä, mutta onnettoman hitaita, koska moottorin teho oli muistaakseni 25 hevosvoimaa. Ajoin tuollaisella Kuplalla moottoritien Helsingistä Lohjalle kaasu pohjassa. Nopeus ei noussut kertaakaan yli satasen.

Viimeisenä estradille nousee Volvo 264 TE. Jouduin vuonna 1992 hääparin kuskiksi. Sulhanen kertoi etukäteen, että hän on pystynyt järjestämään juhla-ajokiksi pidennetyn Volvon. Ajattelin, että nyt saadaan alle joku 960 tai vähän vanhempi 760. Karmea totuus paljastui pian. Maahantuojan tallissa meitä oli vastassa ikivanha, huomattavasti tavallista pidempi 264. Siinä oli lisäistuimet korin pidennyksen kohdalla, mikä tarkoitti, että kaikilla takaosaston matkustajilla oli todella huonot tilat. Volvon moottori oli se surullisen kuuluisa PRV-kuutonen, jonka jatkeena oli kolmivaihteinen automaatti.­ Satasen vauhdissa kone kiersi noin 3 000 r/min, ja bensaa meni rapeat 15 litraa satasella. Ja oli muuten huojakkaa kyytiä.

Kyllä tuo Volvo voittaa tämän kisan ihan 6–0.

1 kommentti