Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Uusi ID.4 on ajettavuudeltaan niin Volkswagen kuin voin olla – Kulkee hyvin, mutta raskas paino tuntuu

ID.4 on yksi Volkswagenin keskeisimmistä sähköautomalleista. Nyt sitä on uudistettu hiukan. Uusi ID.4 Pro 4Motion Elegance on helppo ja miellyttävä ajaa, mutta raskas paino tuntuu jarrutuksessa ja töyssyissä.

Päivitetty 17.11.2024 | Alkuperäinen julkaisu 10.8.2024
17.11.2024 Tuulilasi

Volkswagenin sähköautomallisto on nykyään varsin laaja. ID.4 on ollut mukana sortimentissa jo sieltä sähköisen vallankumouksen alkuvuosilta asti, sillä se esiteltiin vuonna 2020. Siinä missä ID.3 on näpsäkkä, suunnilleen Golfin kokoinen auto, niin ID.4 on vähän tuhdimpi luomus. Siihen on haettu katumaasturihenkeä muhkealla muotoilulla ja reilulla korkeudella. Korin korkeus johtuu ainakin osittain siitä, että akkupaketit on sijoitettu matkustamon lattian alle.

Uudistuneessa mallissa on muutamia olennaisia parannuksia. Nelivetoisissa malleissa pikalautauksen teho on nostettu 175 kilowattiin. Näillä eväillä kymmenen minuutin latauksella saadaan valmistajan mukaan 178 kilometriä lisää toiminatamatkaa – tämä toteutunee, kun olosuhteet ovat todella optimaaliset. Siis ei pakkasella eikä hirmuhelteillä, vaan noin parinkymmenen asteen lämpötilassa. Sisätilojen merkittävin muutos on se, että kaikissa ID.4-versioissa on nyt isompi, 12,9-tuumainen keskinäyttö.

Uuden Volkswagen ID.4 Pro 4Motion Elegancen kyynärnojilla varustetut etuistuimet ovat oikein mukavat.
Kyynärnojilla varustetut etuistuimet ovat oikein mukavat.
Uuden Volkswagen ID.4 Pro 4Motion Elegancen takana on asiallisesti tilaa. Istuma-asento on ryhdikäs.
Takana on asiallisesti tilaa. Istuma-asento on ryhdikäs.

Sähköautoissa teho ei ole yleensä ongelma, eikä tässäkään tapauksessa. Kahdesta sähkömoottorista irtoaa yhteensä 286 hevosvoimaa. Samaan aikaan kevyitä ja tehokkaita akkuja ei ole toistaiseksi keksitty. Niinpä tämä ID.4 painaa yli 2,2 tonnia. Kiihtyvyys on kuitenkin rapasakkaa, sillä satasen vauhtiin päästään 6,6 sekunnissa.

WLTP-normin mukainen toimintamatka on 523 kilometriä, mikä on ihan kelpo lukema. Todellinen kantama riippuu ulkoilman lämpötilasta ja ajotyylistä. Minä olen niitä vanhan liiton miehiä, joita toimintamatka kiinnostaa enemmän kuin latausnopeus. Valmistaja kuitenkin ilmoittaa, että pikalaturilla akut saa kymmenen prosentin varaustasolta 80 prosentin latinkiin 28 minuutissa. Ripeää toimintaa.

ID.4:n ohjaamossa vallitsee tutun minimalistinen tunnelma. Mittaristo on pieni ja hallintalaitteiden määrä on karsittu minimiin. Iso keskinäyttö hallitsee kojelautanäkymiä kuten niin monessa muussakin sähköautossa. Kuljettaja istuu aika korkealla, ja niinpä näkyvyys ulos autosta on erinomainen. Takapenkillä on asialliset, mutta ei mitenkään valtavat tila. Tavaratila vetää 543 litraa, mikä on ilahduttavan hyvä suoritus.

Uuden Volkswagen ID.4 Pro 4Motion Elegancen kojelauta edustaa Volkswagenin sähköautojen nykytyyliä. Keskinäyttö on 12,9-tuumainen.
Kojelauta edustaa Volkswagenin sähköautojen nykytyyliä. Keskinäyttö on 12,9-tuumainen.
Uusi Volkswagen ID.4 Pro 4Motion Elegance Tuulilasin koeajossa.

Ajettavuudeltaan ID.4 on niin Volkswagen kuin olla ja voi. Se kulkee hyvin suoraan, ja taipuu kyllä mutkiinkin, mutta intohimoiseen kanttailuun tämä auto ei innosta. Syynä on tietysti massiivinen paino.

Lisäksi ohjaustuntuma on hiukan keinotekoinen. Jousitukseen on löydetty hyvä kompromissi. Se on jämäkkä, mutta samalla sopivan mukava.

On jännä nähdä, että minkälaisia seuraavan sukupolven VW-sähköautot ovat. Kiinalaisia haastajia nimittäin riittää.

Uuden Volkswagen ID.4 Pro 4Motion Elegancen tavaratila on 543-litraisena ilahduttavan kookas.
Tavaratila on 543-litraisena ilahduttavan kookas.
Uusi Volkswagen ID.4 Pro 4Motion Elegance tulee kahdella latausjohdolla. Jos sähköautoilija haluaa pelata varman päälle, niin hänellä on aina mukanaan kaksi erilaista latausjohtoa.
Jos sähköautoilija haluaa pelata varman päälle, niin hänellä on aina mukanaan kaksi erilaista latausjohtoa.

Plussaa

  • Nopea pikalataus
  • Asialliset tilat

Miinusta

  • Reilu paino vaikuttaa ajettavuuteen
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt