
Volkswagen ID.4 on helposti lähestyttävä täyssähköinen SUV – Neliveto, jossa on juuri oikeanlaista tavanomaisuutta
ID.4 ei tee itsestään numeroa, vaan pyrkii normaaliuteen. Sähköautoilun ei tarvitse olla hankalaa – tai edes kovin erilaista.
Sähköautojen kasvavan suosion myötä uusia automerkkejä ja -malleja tuntuu pukkaavan markkinoille lähes viikoittain. Usein nämä ulisevat uutuudet ovat toinen toistaan omituisemman näköisiä niin hyvässä kuin pahassakin.
Laajan tarjonnan myötä voisi luulla, että jokaiselle löytyisi sopivasti yksilöllinen auto. Todellisuudessa näin ei kuitenkaan ole. Vaikka osa on jo päässyt kokemaan avaruusrakettimaista kiihtyvyyttä ja studiossa tarkkaan suunniteltua äänimaailmaa, on siirtymä sähköisyyteen vielä monella tapaa pioneerivaiheessa. Kaikki eivät ole vieläkään vakuuttuneita.
Reilut kaksi vuotta sitten esitelty Volkswagen ID.4 on siitä harvinainen sähköauto, että se pyrkii tekemään itsestään mahdollisimman lähestyttävän, jopa perinteisille – ehkä hieman vastahankaisillekin – vanhan liiton bensalenkkareille.


Nyt koeajamamme ID.4 oli 4Motion -malli, joka tarkoittaa VW:n kielellä nelivetoa. Tämä on mainitsemisen arvoinen uutinen, sillä aikaisemmin nelivedon sai ainoastaan huippuvarusteltuun GTX-malliin. Tästä eteenpäin tämä Suomessa tärkeä ominaisuus siis irtoaa myös jokamiehen malleihin.
Pyöreälinjainen katumaasturin kori näyttää ensisilmäyksellä kompaktilta, mutta sisälle astuessa tilaa tuntuu olevan odotettua enemmän. Varsinkin takapenkkien jalkatila kerää kiitosta. Matala 21 sentin maavara paljastaa auton viimeistään sähköiseksi. Matkustajien alla lymyää kiitettävän kokoinen 77 kWh ajoakku. Kilometrejä pitäisi valmistajan mukaan taittua yhteensä 483, mutta täydellä latingilla päästiin nyt kesäkeleissä 400 kilometriin. Ripeän 135 kW:n pikalatauksen ansiosta pysähdykset eivät onneksi veny turhan pitkiksi.
Painoa autolla on yli 2 200 kiloa, joka tuntuu vääjäämättä mutkissa ja liukkaalla tiellä, puhumattakaan näiden yhdistelmästä. Tämä huomioon ottaen ohjaus on sopivan tarkka ja auton jousitus vaimentaa suuremmat töyssyt hyvin. Hidasteista ei ollut vaivaa, mutta mukulakivien kaltaiset pienet epätasaisuudet resonoivat ohjaamoon selkeämmin.


Volkswagenin sähköautot ovat saaneet runsaasti kritiikkiä heikosta tietoviihdejärjestelmästään. Koeajoviikkoon lähtiessäni pelkäsin ID.4:n seuraavan tätä samaa linjaa, mutta näennäisesti aikaisempiin malleihin identtinen keskusnäyttö tuntui pelittävän edellisiä vuosikertoja paljon paremmin. Käyttöjärjestelmä on saanut runsaasti päivityksiä. Alan kirkkainta kärkeä se ei silti vieläkään edusta.
Viime vuonna ID.4 oli Suomen ja Euroopan viidenneksi myydyin sähköauto. Vuoden 2023 malli on saanut nelivedon merkeissä merkittävän uudistuksen, joka lisää varmuudella kiinnostusta entuudestaan kotimaan markkinoilla. Käyttövoimaa lukuun ottamatta ID.4 muistuttaa perinteistä autoa ja tarjoaa helpon ensikosketuksen sähköautojen maailmaan.


Volkswagen ID.4 Pro 4Motion Business Max Edition
- Moottori Sähkömoottori
- Teho/vääntö 195 kW (265 hv) / 310 Nm
- Voimansiirto Neliveto 0−100 km/h 6,9 s
- Huippunopeus 180 km/h
- Akkukapasiteetti 77 kWh
- Lataus ac/dc 11 kW/135 kW
- Yhd. EU-kulutus 18,4 kWh/100 km
- Wltp-toimintamatka 483 km
- Mitat Pituus 4 582 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 632 mm, akseliväli 2 769 mm, tavaratila 543–1575 l
- Omamassa 2221 kg
- Plussaa Jalkatilat takana, helppous
- Miinusta Kovanpuoleinen alusta, tietoviihdejärjestelmä
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 62 190 €, mallisto alkaen: 48 290 €
Kenelle?
VW ID.4 on tavallisille ihmisille suunnattu sähköauto ilman turhia hilavitkuttimia. Tilava ja käytännöllinen matkustamo tekee tästä hyvän arkiauton.

