
Lataushybridin akku voi tulla kalliiksi – vaihto voi maksaa parikymmentä tuhatta euroa, eikä korjaaminenkaan ole halpaa
Kokkolan Autohuollon yrittäjä Jesse Haapala on noussut melkoiseksi lataushybridien korjausguruksi. Ongelmia on monilla merkeillä ja malleilla. Akun uusiminen voi maksaa jopa parikymmentätuhatta euroa.
Hevosmiesten tietotoimiston mukaan lataushybridiautoissa on paljastunut yllättävän paljon akkuvikoja. Minkä ikäisiä plugareita eniten tulee akkukorjaukseen?
– Ehkä eniten vuosien 2014–2017 vuosimalleja, mutta on uudempiakin. Takuuikäisethän eivät meillä käy, joten niistä ei voi käytännössä tietää. Mutta olen kuullut, että ihan uusiakin on. Uusimmat, mitä meillä on käynyt ovat vuosimallia 2021–2022. Akun uusiminen kokonaan voi maksaa merkkiliikkeessä jopa parikymmentä tuhatta euroa, eikä korjaaminenkaan halpaa ole, sanoo Jesse Haapala Kokkolan autohuollista.
Mitä ne yleisimmät ongelmat konkreettisesti ovat – eli mikä akussa hajoaa?
– Se riippuu hiukan tapauksesta, ja aika paljon eroja on automerkkienkin välillä. Ohjainlaiteviat ovat sikäli kurjia, että niille ei pysty tekemään välttämättä mitään. Moneen hybridiakkuun sellaista ei saa edes ostettua erikseen. Silloin edessä on koko akun uusinta tai vaihtaminen käytettyyn. Paljon on ihan akkukennoihin tulevia vikoja. Juuri niissä on isoja eroja merkkien ja akkujen välillä. En kuitenkaan halua tässä lähteä leimaamaan mitään yksittäisiä merkkejä tai malleja.
Jos akun voi korjata, mitä se vähimmillään maksaa? Tai pahimmillaan. Entä keskimäärin?
– Jos siellä on vaikka jotakin liitinvikaa, voidaan puhua ihan vain satasistakin. Ei se ole aina katastrofi, jos akkuun tulee vikaa. Mutta valitettavasti korjauskulut nousevat erittäin usein tonniluokkiin. Aika harvoin yksittäisen moduulin vaihto korjaa tilannetta, joten usein hinta nousee 3 000–6 000 euron välille.
Täyssähköautojen akut kai kestävät paremmin?
– Kyllä. Lataustiheys on yksi syy, koska niitä ladataan paljon harvemmin kuin lataushybridejä. Toinen syy on se, millaisilla tehoilla akuista puretaan energiaa. Pienestä akusta sähköä puretaan isoilla tehoilla. Akun koko on hyvin merkittävä tekijä.
- Lue myös: Tässä on Suomen edullisin lataushybridi
Onko uudempien lataushybridien akkuteknologia parantunut?
– Sikäli on, että tilanne paranee, kun akut muuttuvat isommiksi. Uusimmilla hybridiakuillahan voi ajaa jopa 120 kilometriä. On se tilanne jo kolme neljä kertaa parempi kuin tällä nyt korjattavalla sukupolvella, joiden akulla pääsee maksimissaan sen 30-40 kilometriä.
Kun ostaa hintavan plugarin, mutta akku hajoaa verrattain nopeasti, niin luulisi että olet nähnyt paljon pettyneitä ja jopa kiukkuisia asiakkaita…
– Kyllä sellaisia paljon nähdään, ihan päivittäin.