Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Mitsubishi Outlander Instyle Navi 4WD vm. 2016 – Todella järkihintainen lataushybridi nelivedolla

Tällä kertaa mennään rehdisti hinta edellä. 13 880 euroa näin isosta lataushybridistä on kyllä ohittamaton tarjous, vaikka kilometrejä onkin jo kertynyt. Vahva ostosuositus.

3.2.2025 Tuulilasi

Viime viikolla julkaisimme koeajon käytetystä Jeep Compassista. Tuo auto oli varsin tuore tapaus, sillä se oli vuodelta 2022, ja sen mittarissa oli ainoastaan 15 000 kilometriä. Mutta olipa sitten hintakin aika mojova: 30 900 euroa.

Etsiskelimme Jeepin kaveriksi vähän edullisempaa lataushybridiä, ja mielellään katumaasturien omituiseen koulukuntaan kuuluvaa autoa. Pian meillä tärppäsi, kun äkkäsimme Espoon Koskelon SAKAn valikoimista Mitsubishi Outlanderin. Se oli toivomaamme mallia, eli PHEV.

Erityisesti Mitsun hintalappu teki tästä yksilöstä oikein kiinnostavan. Tuulilasissa kun luki 13 880 euroa. Aikamoinen erikoistarjous kerta kaikkiaan. Toisessa vaakakupissa painoi se, että Outlanderimme ei ollut aivan uudenkarhea tapaus. Auto oli vuosimallia 2016, ja sillä oli ajettu 212 000 kilometriä. Tarkempi perehtyminen auton dokumentteihin paljasti, että kyseessä oli niin sanottu tuontiauto. Auto oli rekisteröity Suomen kilpiin vuonna 2021. Jos saamme veikata, niin Outlander on uinut tänne Ruotsista. Tätä mallia on nimittäin naapurimaassamme paljon tarjolla. Euron ja kruunun välinen vaihtosuhde sekä pienet päästöt tekevät näiden autojen laivaamisen tänne Suomeen erittäin houkuttelevaksi.

Kojelauta on selkeä ja tyylikäs. Istuimissa on nahkaa ja alcantaraa.
Vaihdekepin takaa löytyy nappi, jolla nelivedon voi lukita kiinteäksi.

Reippaasta ajomäärästään huolimatta Outlander vaikutti kaikin puolin hyväkuntoiselta yksilöltä. Varusteitakin oli mukavasti. Mainittakoon nyt vaikka peruutuskamera ja navigaattori. Tiloiltaan tämä Mitsu on oikein passeli perhekäyttöön. Istuma-asento edessä ja takana on ryhdikäs. 477 litran tavaratila ei ole valtava, mutta kuitenkin kohtalainen. Hifistelijöille kerrottakoon, että Outlanderin istuimet oli verhoiltu nahalla ja alcantaralla. Nahkaa löytyi myös ohjauspyörän kehältä.

Mitsulle luvataan sähköistä toimintamatkaa 52 kilometriä. Kokemusperäisesti voisi sanoa, että tämä on suuntaa antava lukema – ainakaan pidemmälle ei pääse. Jos saisi veikata, niin todellinen kantama sähköllä on noin 30-40 kilometriä – ulkolämpötilasta ja ajotyylistä riippuen.

Ajettavuudeltaan Mitsu on jyhkeä, mikä ei ole ihme, sillä massaa on lähes kaksi tonnia. Tätä taustaa vasten moottori tuntuu vähän alamittaiselta. Vaikka koneessa on iskutilavuutta kaksi litraa, sen teho jää 121 hevosvoimaan. Tuo on näin raskaalle autolle reilusti alakanttiin. Säästöpossu mikä säästöpossu!

Ajoasento on mukavan ryhdikäs.
Takana on hyvin tilaa.

Häkää ilmassa

Mitsubishilla on komea historia Suomessa. Kypsempään ikään ehtinyt väki muistaa sellaiset malli kuin Colt, Lancer ja Galant. Pajero-maasturikin pitää tietysti mainita.

Minä pääsin ensimmäistä kertaa Pajeron rattiin joskus 1980-luvun lopulla. Malli oli huomattavan eksoottinen, sillä tuo Pajero oli tyyppiä nysä, eli kaksiovinen. Eikä tässä vielä kaikki, sillä moottorina hurisi 2,6-litrainen bensanelonen. Moottorissa oli reippaasti vääntöä, joten vaihteiden kanssa ei tarvinnut olla niin tarkkana.

Huimin juttu tuossa Pajerossa oli sen katto, joka oli mallia rätti. Koeajo sattui sopivasti kesään, joten rullailin kattoa erilaisiin asentoihin. Kerran ihmettelin, että miksi sain Pajerolla kurvailusta päänsärkyä. Sitten tajusin, että kun katto on takaa auki, pakokaasut kulkeutuvat sisätiloihin. Ja tuossa autossa ei todellakaan ollut katalysaattoria. Sain siis lievän häkämyrkytyksen.

– Lauri Larmela –

Mitsubishi Outlander Instyle Navi 4WD vm. 2016

  • Moottori Rivi-4, bensiini+sähkömoott
  • Iskutilavuus 1 998 cm3
  • Teho 89 kW (121 hv) Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 11,0 s
  • Huippunopeus 170 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 1,7 l/100 km
  • CO2-päästöt 42 g/km
  • Mitat Pituus 4 695 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 703 mm, tavaratila 477 l
  • Omamassa 1 920 kg

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt