
Eurooppa on ajautumassa itseaiheutettuun umpisolmuun – autoa saa kohta jonottaa kuin DDR:ssä – syynä päästörajoitukset
On halvempaa ajaa tehtaan tuotanto alas kuin maksaa EU:lle päästömiljardeja, kirjoittaa päätoimittaja Olli Koivusalo.
Ennustan. Jo nyt heikossa hapessa oleva eurooppalainen autoteollisuus ajautuu ensi vuonna yhä pahempaan kurimukseen, sillä 2025 astuvat voimaan uudet, tiukemmat päästörajoitukset. EU vaatii, että uusien autojen keskipäästöt putoavat 116 grammasta 94 grammaan per kilometri. Jos tähän ei pystytä, uhkana ovat hurjat sakkomaksut.
Nykyisellä sähkö-/polttomoottoriautojen tuotantojakaumalla Euroopassa puhutaan koko alaa koskevasta 15 miljardin euron suoneniskusta.
Politiikka ja arkitodellisuus näyttävät etääntyvän yhä kauemmas toisistaan. Euroopan alkuvuoden myyntiykkönen on ollut Dacia Sandero, perinteinen ja edullinen polttomoottoriauto. Sähköautojen kysyntä taas on hiipunut.
”Jos sähköautojen kysyntä ei lähde nopeasti uuteen nousuun, polttomoottoriautojen valmistusta on pian pakko alkaa rajoittaa.”
Markkinoiden kannalta EU:n uudet normit tulevat todella hankalaan saumaan. Jos sähköautojen kysyntä ei lähde nopeasti uuteen nousuun, polttomoottoriautojen valmistusta on pian pakko alkaa rajoittaa. On nimittäin halvempaa ajaa tehtaan tuotanto alas kuin maksaa EU:lle päästömiljardeja.
Eurooppa on ajautumassa outoon, itseaiheutettuun umpisolmuun. Kohta Dacioitakin pitää kai jonottaa – kuin Neuvostoliitossa tai DDR:ssä ikään. Omansa voi saada vasta sen jälkeen kun pari äveriäämpää toveria on ensin ostanut sähköauton, jota keskuskomitean viisivuotissuunnitelma edellyttää.