Tuulilasi

Täyssynteettistä vai ei?

Täyssynteettistä vai ei?

Tapio Ketonen

Kysymys:

Moottoriöljyt näyttävät herättävän melkoisesti keskustelua Netin palstoilla, kun ne kuuluisat Esson baarit ovat olleet kauan historiaa. Suomi24-palstoilla keskustelun pääaiheeksi on viime päivinä noussut väittely siitä, ovatko täyssynteettiset öljyt todella täyssynteettisiä? Yksi tietäjä ilmoitti, että Suomessa väite täyssynteettisyydestä ei merkitse mitään. Tämä tietäjä totesi, että Teboililla ei ole myynnissä yhtään täyssynteettistä moottoriöljyä. Ja että Teboil käyttää Diamond-öljyssään 4cSt ja 6cSt krakattua mineraaliöljyä. Tokmannin hyllyllä Diamond 5W-40 öljyn kyljessä luki täyssynteettinen ja luokituksiin oli ilmestynyt merkintä C, eli se soveltuu muun muassa hiukkassuodattimilla varustetuille diesel-koneille. Shell lienee Euroopan suurin voiteluaineiden valmistaja. Viimeksi vein huoltoon VW:n 1.2 TSI-koneeseen kannun Shell Helix Ultra 5W-40-öljyä. Kannun kyljessä puhutaan täyssynteettisestä voiteluaineesta. Voiko Shellin tasoinen valmistaja ilmoittaa tuotteensa valheellisesti? Samoin Teboil? Tämä väittäjä/tietäjä ilmoitti, että Saksassa myytävät öljyt ovat aidosti täyssynteettisiä, koska lakikin sitä edellyttää. Ja niin, onko meillä mineraali-, puolisynteettisiä- ja täyssynteettisiä voiteluaineita?

Näytä vastaus

Vastaus:

On tietenkin hyvä ensiksi esittää kysymys mitä on synteettinen öljy. Synteettisten öljyjen valmistus alkoi 30-luvulla, ja huipussaan se oli vuonna 1944 Saksassa, kun maasta pumpattavaa öljyä ei enää ollut riittävästi Saksan "kolmannessa valtakunnassa" saatavana.

Saksalaiset Kaiser Wilhelm -instituutin tutkijat Franz Fischer ja Hans Tropsch keksivät 1920-luvulla menetelmän, jolla hiilimonoksidia ja vetyä voitiin muuntaa erilaisiksi nestemäisiksi hiilivedyiksi. Menetelmällä valmistettiin Saksassa ja Japanissa lähinnä polttonesteitä. Menetelmää on kehitetty paljon, mutta edelleen ongelmana on näin tuotettujen öljytuotteiden kalleus.

Voiteluöljykäyttöön synteettiset öljyt tulivat 1970-luvulla, jolloin Mobil toi markkinoille ensimmäisen synteettisen moottoriöljyn, Mobil 1:n. Sen alkuperäinen viskositeettiluokitus 5W/20 ei tuolloin kelvannut useimmille moottorinvalmistajille, joten viskositeettilukemia korjattiin 70- ja 80-lukujen taitteessa 10W/30:ksi.

Mobil ykkösen perusöljynä oli polyalfaolefiini, PAO. Toinen yleinen synteettinen perusöljy on polyalkyyliglykoli (PAG). Nämä molemmat on valmistettu pienemmistä molekyyleistä polymerisaation avulla. Mutta lähtökohtana näissäkin on yleensä raakaöljy.

Kaikkiaan kysymys synteettinen vai mineraaliöljy ei ole kovinkaan yksiselitteinen. Voiteluainekemia on kaikkiaan hyvin monimutkaista, joten kovin yksinkertaisia vastauksia ei ole olemassa. Oleellisempi asia ovatkin voiteluaineiden ominaisuudet. Kun tähän vielä lisätään teollisuudessa tärkein asia eli kustannukset, on selvää, että valmistajat pyrkivät etsimään mahdollisimman edullisia keinoja päästä haluttuun suorituskykyyn. Niinpä kalliita ainesosia kuten esimerkiksi polyalfaolefiinia pyritään käyttämään mahdollisimman vähän.

Sinänsä mielenkiintoinen tuo ero suomalaisten ja saksalaisten tuotesivujen välillä. Suomalaisella sivulla http://www.mobil1.fi/moottorioeljyt/new-life-0w-40.aspx Mobil 1 New Life 0W-40 -öljyn kehutaan olevan täyssynteettistä. Saksalaisella sivulla http://www.mobil1.de/produkte/new-life-0w-40.aspx kerrotaan vain Mobil SHC synteesiteknologiasta. Ilmeisesti tuohon jo vuosia sitten tapahtuneeseen nimityksen vaihtoon on syynä, että Saksassa termi Vollsynthetisch edellyttää, että vähintään 80 % öljystä koostuu synteettiseistä ainesosista. Jostakin silmiin pisti Mobil 1:n osalta tieto 72 %.

Myös Shellillä esiintyy sama ilmiö. Suomenkielisessä tuotetiedotteessa http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_Local_TDS_Finland_Shell_Helix_Ultra_5W-40_%28SN_CF_A3_B4%29_%28fi%29_TDS.pdf kerrotaan, että kyseessä on täyssynteettinen moottoriöljy. Saksankielisellä sivulla http://www.shell.de/products-services/on-the-road/consumer-lubricants-tpkg/cars/helix-produktfamilie/ultra-5w40.html samassa kohdassa sanotaan näin: Motorenöl auf Basis von Synthesetechnologie – Die optimierte Formel von Shell für Hochleistungsmotoren eli Synteesiin perustuvan teknologian moottoriöljy – optimoitu Shellin kaava korkean suorituskyvyn moottoreihin. Ei siis sanaakaan täyssynteettisyydestä.

Julkaistu: 27.12.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.