Apu

Lapseni on yliherkkä kalalle – Saako hän tarpeeksi omega-3-rasvahappoja? Neuvolassa sanottiin, että rypsiöljy ja margariini riittävät – Onko näin? – Apu-klinikka vastaa

KuvatHannes Paananen

Kysymys:

Lapseni on ollut vauvasta asti yliherkkä kalalle, eikä voi syödä kalaa. Minua huolettaa, saako hän tarpeeksi omega-3-rasvahappoja. Kun kysyin tätä aiemmin neuvolasta, vastaus oli, että riittää, kun käyttää ruoanlaitossa rypsiöljyä ja leivällä margariinia. Onko näin? Lapsi syö pari leipää päivässä. Käytämme rypsiöljyä, mutta eihän sitä tule kaikkiin ruokiin. Välillä lapsi on syönyt lasten kalaöljyravintolisiä. Lapsi on nyt 9-vuotias, 144 senttiä ja 31 kiloa. Kuinka paljon omega-3:a hänen pitäisi saada?

Näytä vastaus

Vastaus:

Omega-3 rasvahappoja pitäisi saada vähintään yksi prosentti päivittäisestä kokonaisenergiasta. Noin 30 kiloa painavalla lapsella tämä tarkoittaa noin kahta grammaa per päivä.

Neuvolasta olet saanut ihan oikeat ohjeet. Jos teillä käytetään margariinia levitteenä ja ruoanlaitossa pääsääntöisesti rypsiöljyä, niin omega-3-rasvahappojen saanti on riittävää.

Näin varmistat, että lapsesi saa riittävästi omega-3-rasvahappoja

Omega-3:a saa noin 0,6 grammaa, kun syö kymmenen grammaa 60 prosenttia rasvaa sisältävää margariinia. Yhdestä ruokalusikallisesta rypsiöljyä omega-3:a saa 1,5 grammaa.

Huomioitavaa on, että oliiviöljy, avokado tai kookosöljy eivät sisällä merkittävästi omega-3-rasvahappoja. Sen sijaan kitupellava- eli camelinaöljy ja hamppuöljy ovat omega-3-pitoisia vaihtoehtoja rypsiöljylle, jos rypsiöljy ei syystä tai toisesta vakiinnu käyttöön.

Saksanpähkinä on hyvä omega-3-lähde, toisin kuin muut pähkinät: 15 grammassa on 1,6 grammaa omega-3-rasvahappoja. Vajaa teelusikallinen pellavaöljyä olisi vaihtoehto saksanpähkinöille.

Kalaöljykapseleista ei sinänsä ole kyllä haittaa, jos lapsen annos olisi noin 0,5–1 grammaa kalaöljyä päivässä.

Kalaöljy suurina annoksina nostaa LDL-kolesterolia

Kuurit eivät riitä. Omega-3-rasvahappojen saanti pitää olla suhteellisen tasaista ja erittäin pitkäaikaista, mielellään koko elämän kestävää, jotta niistä saadaan täysi hyöty sairauksien ehkäisyssä.

Kalan terveysvaikutukset perustuvat paitsi omega-3-rasvahappoihin myös kalan sisältämään runsaaseen jodi- ja D-vitamiinipitoisuuteen sekä siihen, että usein kala korvaa epäterveellisimpiä ruokavalintoja.

Kalaöljyn käyttö erittäin suurina annoksina nostaa hitusen LDL-kolesterolia. Tämä voi olla osaselitys sille, että kalaöljy ei ole sellainen ihmeaine, mitä sen ehkä arveltiin olevan muutamia vuosia sitten.

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat:

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Katja Murtoniemi, naistentaudit
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede

Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka

Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse

”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet.

Julkaistu: 29.8.2020

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.