Tuulilasi

Öljysiivilä tukkoon

Öljysiivilä tukkoon

Tapio Ketonen

Kysymys:

VAG-palstoilla on keskusteltu VW:n TSI/DSG-yhdistelmien tilanteesta, ja siitä, onko näissä yhdistelmissä ainakin ajoittain esiintyneet ongelmat voitettu kanta. Yhdessä puheenvuorossa kiinnitettiin huomiota turbojen kestävyyteen. Kirjoittajan mukaan kestävyyteen voi vaikuttaa, puolittamalla VW-konsernin 30 000/2 vuoden huoltovälin, eli vaihtamalla moottoriin VW:n luokituksen mukaiset tavalliset synteettiset öljyt 15 000 km/vuosi. Voiko tämä vaihtovälin puolittaminen vaikuttaa myös jakoketjun ikään? Eräs VW-asentaja kertoi, että hän on huollon yhteydessä suositellut öljynvaihdon puolittamista ainakin niille, jotka ajavat vähän. Hän kertoi esimerkin asiakkaasta, joka oli kitkutellut parin vuoden huoltovälin vähillä kilometrimäärillä. Asentajan mukaan öljysiivilä oli tukkeutunut. Missä tämä öljysiivilä sijaitsee, mikä saa sen tukkoon ja voiko tällaisissa tapauksia tulla esiin muitakin ongelmia?

Näytä vastaus

Vastaus:

Öljysiivilä on öljypumpun imuputken päässä öljypohjan alimmassa osassa. Se on vain verkko, joka varmistaa, etteivät suuremmat kappaleet pääse öljynkiertoon. Valitettavasti siihen kerääntyy joskus myös likaa ja limaa. Jos siivilä tukkeutuu, se ei päästä öljyä öljypumpulle, mikä on tietenkin haitallista moottorille. Tukkeutumisen saavat aikaan erilaiset öljyyn kertyneet epäpuhtaudet sekä öljyyn sekoittunut ilmasta ja huohotuskaasuista tiivistynyt vesi.

En ole tutustunut VW-moottorien rakenteeseen, mutta tukkeutumista saattaisi edistää verkon liiallinen tiheys. Hyvähän se tietenkin on, että mahdollisimman pientenkin hiukkasten pääsy öljypumppuun estetään, eiväthän ne siellä tee mitään hyvää. Kuitenkin imupuolen kuristaminen pysäyttää kovin helposti öljyn pääsyn kokonaan.

Moottoriöljyn vaihtaminen kerran vuodessa ei nykyisillä öljymäärillä ole kovin suuri investointi. Vähän ajettaessa ei ole tarpeen käyttää kalliita Longlife-öljyjä, koska niiden tarjoamasta pitkästä vaihtovälistä ei päästä hyötymään. Vähäisessä pätkäajossa moottoriöljyyn kerääntyy vettä, ja jos moottoria ei ajeta niin kuumaksi, että vesi haihtuisi, vesipitoisuus voi nousta haitallisen korkeaksi. Vesi heikentää voiteluominaisuuksia, joten ainakaan turbon laakereille se ei tee hyvää. Jakoketjun voitelu ei ole yhtä kriittinen paikka, mutta ei sielläkään vesi suinkaan paranna voitelua.

Julkaistu: 1.12.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.