Apu

Dioksiini: Kuinka monta kertaa viikossa kalaa voi syödä turvallisesti? Apu-klinikka vastaa

Kysymys:

Pidän kalasta ja syön sitä useamman kerran viikossa. Eniten syön kirjolohta ja lohta, mutta myös silakoita ja siikaa sekä varsinkin kesällä ahventa ja haukipullia. Ovatko kaloihin kertyvät myrkyt, kuten dioksiini, terveysuhka? Kuinka paljon kalaa uskaltaa syödä ilman että siitä on haittaa? Kesällä savustamme kalaa joka viikko. Onko tämä haitallista? Pidän myös kaupan graavilohesta, joka lienee melko suolaista.

Näytä vastaus

Vastaus:

Merikaloista löytyvät dioksiini, PCB ja elohopea ovat teoriassa terveyden kannalta riskitekijä – onneksi näiden aineiden pitoisuudet kaloissa erityisesti Itämeressä ovat vähenemässä.

Järvikalojen ongelma on elohopea, erityisesti isoissa petokaloissa, kuten suurissa hauissa. Kasvatetuissa kaloissa ja Norjan lohessa on vähemmän myrkkyjä kuin Itämeren suurissa kaloissa, joten ne ovat turvallisempia.

Kalan terveyshyödyt haittoja suuremmat

Suomessa ja muualla maailmalla on tehty useita kalan runsaaseen käyttöön liittyviä hyöty-haittasuhteen arvioita. Ne ovat järjestään päätyneet siihen, että kalan terveyshyödyt verrattuna prosessoituun tai punaiseen lihaan ovat niin selvät, että runsaasti kalaa syövä saa nettohyötyä myrkyistä huolimatta.

Toki meidän on yritettävä parantaa merien ja järvien terveyttä niin, että kalojen ja merenelävien myrkkypitoisuus pienenee nykyisestä. Näin kala olisi entistä terveellisempää.

Jos kesällä savustaa kerran viikossa 2–3 kuukauden ajan, se tuskin on iso terveysriski. Sen sijaan, jos valitsee syötäväksi kalakseen savukalan 2–4 kertaa viikossa lähes läpi vuoden, siitä voi olla erittäin pitkän ajan kuluessa haittaa.

Kalaa voi turvallisesti syödä 3–4 kertaa viikossa

Savustettu kala sisältää PAH-yhdisteitä, jotka ovat säännöllisesti ja runsaasti käytettynä lievästi karsinogeenisia. Karsinogeenisia aineita syntyy myös ruuanlaitossa, vaikka tuoretuotteessa niitä ei juuri olisikaan.

Esimerkiksi punaisen ja prosessoidun lihan karsinogeenit syntyvät merkittävässä määrin pannulla ruskistumisreaktion seurauksena.

Savustetut ja graavikalat ovat lähes aina valitettavan voimakkaasti suolattuja. Kotona voisi kokeilla tehdä vaikka sitruunamehulla kypsytettyä lohta, jota maustaa varovasti väkevällä dijon-sinapilla, chilillä ja muilla mausteilla, ja näin voi saada aikaan terveellisemmän, vähemmän suolaisen kalan.

Kalaa ja mereneläviä voi turvallisesti syödä 3–4 kertaa viikossa, ehkä hieman useamminkin.

Julkaistu: 26.7.2020

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.