
Volkswagen ID. Buzz Pro Business tuntuu alkuun jopa liian isolta – parkkipaikalla saa olla tarkkana, mutta akun riittävyydestä ei tarvitse huolestua
On tila-autoja, ja sitten on todellisia tila-autoja. ID. Buzz kuuluu jälkimmäiseen kategoriaan.
Kerrankin auton mallinimi on tarkalleen oikea, sillä bussihan tämä uusi seitsenpaikkainen ID. Buzz tietysti on. Vain makuasioista voi kiistellä, mutta onhan Buzz tosi sympaattisen näköinen auto. Sen keulaan on lainattu muotoiluelementtejä vuosikymmenten takaisista Volkkarin pakettiautoista, ja Buzz ikään kuin hymyilee, kun sitä katsoo.
Uusi, pitkällä akselivälillä varustettu malli on aikamoinen jättiläinen, sillä pituutta autolla on peräti 4 962 millimetriä. Akseliväli on venytetty äärimmilleen. Sitä on peräti 3 239 millin verran. Pyörien vieminen aivan auton kulmiin onnistuu erityisen näppärästi tällaisessa sähköautossa.
Sähkömoottori on polttomoottoria paljon yksinkertaisempi ja kompaktimpi paketti. Niinpä auton perusarkkitehtuurin suunnittelu on aika vapaata. Ajamamme Buzz on takavetoinen, mutta tarjolla on myös nelivetoinen GTX-versio, jonka jo koeajon julkaisimme elokuussa.


Mutta kavutaanpa nyt kuljettajan paikalle. Ratin taakse todellakin noustaan. Komentosillalta avautuvat mahtavat näkymät, koska kuski istuu selvästi korkeammalla kuin tavallisessa henkilöautossa. Tämän auton varsinainen juju löytyy silti matkustamon puolelta. Penkkirivejä ohjaamon takana on kaksi kappaletta. Ensimmäisellä niistä on kolme istumapaikkaa ja toisella kaksi. Penkkejä ei ole pakattu liian tiukasti, vaan jokaisen matkustajan jaloille on hyvin tilaa. Kulku matkustamoon isojen liukuovien kautta sujuu ketterästi.
Jos takimmaisen penkkirivin taittaa alas, käytössä on mahtava 1 340 litran tavaratila. Onhan tuo vaikuttava lukema, mutta jos kaikki matkustamon penkit taitetaan lattialle, kasvaa ruuma peräti 2 469 litraan. Perinteisin rahtitermein ilmaistuna tämä tarkoittaa 2,5 kuution tilavuutta. Kun kaikki seitsemän paikkaa ovat käytössä, tavaratilaa on tarjolla 306 litraa.
Alkuun Buzz tuntuu vähän liian isolta. Kadunkulmissa ja parkkipaikoilla saa olla tarkkana, ettei osu kanttikiviin tai muihin autoihin. Kun auton mittoihin tottuu, ajaminen on itse asiassa oikein helppoa. Buzz on juuri sellainen auto, johon tekisi mieli napata kaveriporukka mukaan, ja lähteä reissun päälle. Akun riittävyydestä ei tarvitse retkellä olla jatkuvasti huolissaan, sillä WLTP-toimintamatkaa luvataan jopa 470 kilometriä. Sähkömoottorista irtoaa 286 hevosvoimaa, eli kulkuhaluja riittää, vaikka kyydissä olisi seitsemän henkeä nyssäköineen.



Plussaa
Valtavasti tilaa
Matkustamon muunneltavuus
Miinusta
Ei mahdu kaikkiin parkkiruutuihin

