Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Volkswagen ID. Buzz Pro Business tuntuu alkuun jopa liian isolta – parkkipaikalla saa olla tarkkana, mutta akun riittävyydestä ei tarvitse huolestua

On tila-autoja, ja sitten on todellisia tila-autoja. ID. Buzz kuuluu jälkimmäiseen kategoriaan.

29.10.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 3.56

Kerrankin auton mallinimi on tarkalleen oikea, sillä bussihan tämä uusi seitsenpaikkainen ID. Buzz tietysti on. Vain makuasioista voi kiistellä, mutta onhan Buzz tosi sympaattisen näköinen auto. Sen keulaan on lainattu muotoiluelementtejä vuosikymmenten takaisista Volkkarin pakettiautoista, ja Buzz ikään kuin hymyilee, kun sitä katsoo.

Uusi, pitkällä akselivälillä varustettu malli on aikamoinen jättiläinen, sillä pituutta autolla on peräti 4 962 millimetriä. Akseliväli on venytetty äärimmilleen. Sitä on peräti 3 239 millin verran. Pyörien vieminen aivan auton kulmiin onnistuu erityisen näppärästi tällaisessa sähköautossa.

Sähkömoottori on polttomoottoria paljon yksinkertaisempi ja kompaktimpi paketti. Niinpä auton perusarkkitehtuurin suunnittelu on aika vapaata. Ajamamme Buzz on takavetoinen, mutta tarjolla on myös nelivetoinen GTX-versio, jonka jo koeajon julkaisimme elokuussa.

Volkswagen ID. Buzz Pro Businessin kuski istuu kuin laivan komentosillalla. Näkymät ovat todella avarat.
Kuski istuu kuin laivan komentosillalla. Näkymät ovat todella avarat.
Volkswagen ID. Buzz Pro Businessin keskirivillä on kolme istumapaikkaa.
Keskirivillä on kolme istumapaikkaa.

Mutta kavutaanpa nyt kuljettajan paikalle. Ratin taakse todellakin noustaan. Komentosillalta avautuvat mahtavat näkymät, koska kuski istuu selvästi korkeammalla kuin tavallisessa henkilöautossa. Tämän auton varsinainen juju löytyy silti matkustamon puolelta. Penkkirivejä ohjaamon takana on kaksi kappaletta. Ensimmäisellä niistä on kolme istumapaikkaa ja toisella kaksi. Penkkejä ei ole pakattu liian tiukasti, vaan jokaisen matkustajan jaloille on hyvin tilaa. Kulku matkustamoon isojen liukuovien kautta sujuu ketterästi.

Jos takimmaisen penkkirivin taittaa alas, käytössä on mahtava 1 340 litran tavaratila. Onhan tuo vaikuttava lukema, mutta jos kaikki matkustamon penkit taitetaan lattialle, kasvaa ruuma peräti 2 469 litraan. Perinteisin rahtitermein ilmaistuna tämä tarkoittaa 2,5 kuution tilavuutta. Kun kaikki seitsemän paikkaa ovat käytössä, tavaratilaa on tarjolla 306 litraa.

Alkuun Buzz tuntuu vähän liian isolta. Kadunkulmissa ja parkkipaikoilla saa olla tarkkana, ettei osu kanttikiviin tai muihin autoihin. Kun auton mittoihin tottuu, ajaminen on itse asiassa oikein helppoa. Buzz on juuri sellainen auto, johon tekisi mieli napata kaveriporukka mukaan, ja lähteä reissun päälle. Akun riittävyydestä ei tarvitse retkellä olla jatkuvasti huolissaan, sillä WLTP-toimintamatkaa luvataan jopa 470 kilometriä. Sähkömoottorista irtoaa 286 hevosvoimaa, eli kulkuhaluja riittää, vaikka kyydissä olisi seitsemän henkeä nyssäköineen.

Volkswagen ID. Buzz Pro Businessin kojelaudan keskinäyttö on niin iso, että sitä voisi kutsua telkkariksi.
Kojelaudan keskinäyttö on niin iso, että sitä voisi kutsua telkkariksi.
Volkswagen ID. Buzz Pro Businessin esiin taitettavalta pöydältä takapenkkiläisten on kiva nauttia matkaeväitä.
Esiin taitettavalta pöydältä takapenkkiläisten on kiva nauttia matkaeväitä.
Kun Volkswagen ID. Buzz Pro Businessin taaimmaisen penkkirivin taittaa alas, käytössä on 1 340 litran tavaratila.
Kun taaimmaisen penkkirivin taittaa alas, käytössä on 1 340 litran tavaratila.

Plussaa

  • Valtavasti tilaa

  • Matkustamon muunneltavuus

Miinusta

  • Ei mahdu kaikkiin parkkiruutuihin

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt