Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Video: VW ID.Buzz – Mökille vai mummolaan? Tilaa on valtavasti, ehkä jo liikaakin

Sähköisen hippibussin saa nyt myös nelivetoisena ja 25 senttiä pidempänä versiona. Autoa on muutenkin paranneltu monin tavoin.

14.8.2025 Tuulilasi

Katso koeajovideo: VW ID.Buzz GTX 4Motion LWB

Vuosikymmenten takaisen Kleinbusin hengessä markkinoille tuotu ID.Buzz oli Volkswagenilta ovela veto syksyllä 2022: isot tila-autot olivat käytännössä poistuneet markkinoilta, joten ehkäpä kysyntää olisi? Varsinkin, kun uusi ”hippibussi” olisi ajan hengessä täyssähköinen.

Ohjaamoon noustaan, ei laskeuduta. Astinlaudan kanssa saa olla tarkkana, jos ei halua liata housunpuntteja. Penkki on erinomainen, samoin ajoasento.
Ohjaamoon noustaan, ei laskeuduta. Astinlaudan kanssa saa olla tarkkana, jos ei halua liata housunpuntteja. Penkki on erinomainen, samoin ajoasento.

Tuliko siis hitti vai huti? ID.Buzzin maailmanlaajuinen vuosimyynti on pyörinyt noin 30000 kappaleen haminoissa. Ei katastrofi, mutta todelliseksi menestysmalliksi on matkaa. Listaykkönen Tesla Model Y ylsi viime vuonna yli miljoonan kappaleen myyntiin. Volkswagenin malleista Tiguan ylsi puoleen miljoonaan ja maailmanlistan sijalle kymmenen.

Koeajamamme Buzz oli istuinjärjestelyltään mallia 2+2+2. Muitakin vaihtoehtoja on. Penkkejä on helppo säätää ja siirrellä.
Koeajamamme Buzz oli istuinjärjestelyltään mallia 2+2+2. Muitakin vaihtoehtoja on. Penkkejä on helppo säätää ja siirrellä.

Pitää kuitenkin muistaa, että ID.Buzz on erikoisauto erikoistarpeeseen. Isoille perheille ei kauheasti ole tarjontaa. Hienoa siis, että tällaisiakin autoja tehdään.

Nyt autolle on tehty perusteellinen facelift, jossa pääpaino on ollut teknisissä parannuksissa. Alkujaan ID.Buzzissahan ei ollut lämpöpumppua – nyt on. Epämääräisesti toiminutta ja heikkotehoista jarrujärjestelmää on myös onnistuneesti rukattu. Neliveto on vihdoin saatavilla. Lisäksi perusmallin tehoa ja vääntöä on lisätty rutkasti, ja auton pikalataustehoa on kasvatettu.

Ohjaamo on hyvin suunniteltu ja henkilöautomainen tunnelmaltaan.
Ohjaamo on hyvin suunniteltu ja henkilöautomainen tunnelmaltaan.

Mallistoon on lisätty 25 senttiä perusmallia pidempi LWB-malli, jonka saimme ajoon nelivetoisena. Se onkin ID.Buzzin kallein versio (77 490:-), joka vähänkään varustelemalla nousee reilusti yli kahdeksaankymppiin. Kun takavetoisen pätkä-Buzzin saa – ainakin toistaiseksi – tarjoushintaan 53 tonnilla, käyvät lisäsentit ja neliveto kukkaron päälle aika kipeästi. Toisaalta LWB:ssä on pidennetyn akselivälin ansiosta tilaa muutamalle ylimääräiselle akkukennolle, joten akuston nettokapasiteetti on 86 kWh. WLTP-toimintamatkaa nyt koeajamallamme autolla oli silti vain 400 kilometriä. 2,7 tonnin omapaino ja tiiliskiven aerodynamiikka vaativat veronsa. 200 kW:n pikalataus helpottaa kuitenkin toimintamatka-ahdistusta merkittävästi.

Tavaratilaan löytyy erilaisia säilytysratkaisuja.
Tavaratilaan löytyy erilaisia säilytysratkaisuja.

Tilaa ID.Buzzissa on valtavasti, eikä ihme: onhan auto viisi metriä pitkä ja kaksi metriä leveä. Tarjolla on erilaisia istumajärjestyksiä, ja matkustamo on monipuolisesti muokattavissa. Ohjaamossa istutaan korkealla, joten leveästä kaksiosaisesta A-pilarista huolimatta näkyvyys ulos on hyvä.

Tietoviihdenäytön valikkorakennetta ja muokattavuutta on parannettu.
Tietoviihdenäytön valikkorakennetta ja muokattavuutta on parannettu.

Iso hippibussi on myös mainio ajettava. Pitkä akseliväli ja neliveto sopivat tähän autoon erinomaisesti. ID.Buzzin uudistus on harvinaisen onnistunut.

Plussaa

  • Mahtavat tilat

  • Jyhkeä ajettavuus

  • Laadukas tunnelma

Miinusta

  • Kankea ja liiankin iso parkkihalliin

  • Hinta verrattuna perusmalliin

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt