
Video: VW ID.Buzz – Mökille vai mummolaan? Tilaa on valtavasti, ehkä jo liikaakin
Sähköisen hippibussin saa nyt myös nelivetoisena ja 25 senttiä pidempänä versiona. Autoa on muutenkin paranneltu monin tavoin.
Katso koeajovideo: VW ID.Buzz GTX 4Motion LWB
Vuosikymmenten takaisen Kleinbusin hengessä markkinoille tuotu ID.Buzz oli Volkswagenilta ovela veto syksyllä 2022: isot tila-autot olivat käytännössä poistuneet markkinoilta, joten ehkäpä kysyntää olisi? Varsinkin, kun uusi ”hippibussi” olisi ajan hengessä täyssähköinen.

Tuliko siis hitti vai huti? ID.Buzzin maailmanlaajuinen vuosimyynti on pyörinyt noin 30000 kappaleen haminoissa. Ei katastrofi, mutta todelliseksi menestysmalliksi on matkaa. Listaykkönen Tesla Model Y ylsi viime vuonna yli miljoonan kappaleen myyntiin. Volkswagenin malleista Tiguan ylsi puoleen miljoonaan ja maailmanlistan sijalle kymmenen.

Pitää kuitenkin muistaa, että ID.Buzz on erikoisauto erikoistarpeeseen. Isoille perheille ei kauheasti ole tarjontaa. Hienoa siis, että tällaisiakin autoja tehdään.
Nyt autolle on tehty perusteellinen facelift, jossa pääpaino on ollut teknisissä parannuksissa. Alkujaan ID.Buzzissahan ei ollut lämpöpumppua – nyt on. Epämääräisesti toiminutta ja heikkotehoista jarrujärjestelmää on myös onnistuneesti rukattu. Neliveto on vihdoin saatavilla. Lisäksi perusmallin tehoa ja vääntöä on lisätty rutkasti, ja auton pikalataustehoa on kasvatettu.

Mallistoon on lisätty 25 senttiä perusmallia pidempi LWB-malli, jonka saimme ajoon nelivetoisena. Se onkin ID.Buzzin kallein versio (77 490:-), joka vähänkään varustelemalla nousee reilusti yli kahdeksaankymppiin. Kun takavetoisen pätkä-Buzzin saa – ainakin toistaiseksi – tarjoushintaan 53 tonnilla, käyvät lisäsentit ja neliveto kukkaron päälle aika kipeästi. Toisaalta LWB:ssä on pidennetyn akselivälin ansiosta tilaa muutamalle ylimääräiselle akkukennolle, joten akuston nettokapasiteetti on 86 kWh. WLTP-toimintamatkaa nyt koeajamallamme autolla oli silti vain 400 kilometriä. 2,7 tonnin omapaino ja tiiliskiven aerodynamiikka vaativat veronsa. 200 kW:n pikalataus helpottaa kuitenkin toimintamatka-ahdistusta merkittävästi.

Tilaa ID.Buzzissa on valtavasti, eikä ihme: onhan auto viisi metriä pitkä ja kaksi metriä leveä. Tarjolla on erilaisia istumajärjestyksiä, ja matkustamo on monipuolisesti muokattavissa. Ohjaamossa istutaan korkealla, joten leveästä kaksiosaisesta A-pilarista huolimatta näkyvyys ulos on hyvä.

Iso hippibussi on myös mainio ajettava. Pitkä akseliväli ja neliveto sopivat tähän autoon erinomaisesti. ID.Buzzin uudistus on harvinaisen onnistunut.

Plussaa
Mahtavat tilat
Jyhkeä ajettavuus
Laadukas tunnelma
Miinusta
Kankea ja liiankin iso parkkihalliin
Hinta verrattuna perusmalliin