
Tammikuussa alkavat uusien autojen pudotuspelit – päästörajoitukset asettavat automyynnin Euroopassa entistä kovempaan paikkaan
Edessä ovat yhä tiukemmat ajat eurooppalaisille autonvalmistajille – ja sitä kautta loppupeleissä myös kuluttajille, kirjoittaa Vesa Eskola.
93,6 grammaa per kilometri. Sen verran saavat uudet autot keskimäärin tuottaa hiilidioksidipäästöjä 1.1.2025 alkaen. Pudotus EU:n asettamaan entiseen päästörajaan, eli 115 grammaan, on melkoinen. Peli muuttuu. Autonvalmistajien on myytävä entistä enemmän sähköautoja tai ladattavia hybridejä, jotta ne saavuttavat tiukkenevat rajat. Samalla polttomoottoristen autojen tuotantoa voidaan joutua jopa rajoittamaan. Jos asetettuja rajoja ei saavuteta, siitä rokotetaan kovilla, jopa miljardien sakoilla.
Tämä asettaa automyynnin tilanteen Euroopassa entistä kovempaan paikkaan. Tälläkään hetkellä sähköautoja ei käy kaupaksi haluttuja määriä. Myymättömiä autoja seisoo liikkeiden pihoissa ympäri Eurooppaa.
Toisena skenaariona on se, että edullisten polttomoottoriautojen tarjonta vähenee entisestään – ja muidenkin hinnat kohoavat.
Autonostajille tilanne luo todennäköisesti kaksi vaihtoehtoa. Sähköautot ovat yhä kalliita, mutta koska valmistajien on saatava niitä kaupaksi entistä enemmän, niiden hintoihin kohdistuu yhä enemmän laskupainetta. Ostajat hyötyvät. Valmistajat puolestaan joutuvat entistä tiukempaan taloudelliseen tilanteeseen.
Vaakakupin toisessa päässä on skenaariona se, että edullisten polttomoottoriautojen tarjonta vähenee entisestään – ja muidenkin hinnat kohoavat. Jo nyt useamman pikkuauton tuotanto on lopetettu, koska niiden valmistaminen ei ole ollut kannattavaa. Isoista katumaastureista on saanut paremman katteen.
Tämän vuoden syyskuussa viimeksi päivitetyn EU-tilaston mukaan yksikään polttomoottorisia autoja valmistava automerkki tai konserni ei näytä yltävän tavoitteeseen. Isoista konserneista lähimpänä ovat Hyundai-Kia, Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssi sekä Stellantis. Niiden kaikkien keskiarvot ovat kuitenkin vielä hieman yli 100 grammaa. Haastavin tilanne on VW-konsernilla, jonka keskiarvo on yli 115 grammaa.
”Ja nyt kun polttomoottorilla varustettujen autojen valmistus on entistä hankalampaa, ja ne edullisimmat autot uhkaavat kadota kaupoista kokonaan, autoilusta on tulossa tällä menolla ylellisyyttä.”
Edessä ovat siis yhä tiukemmat ajat eurooppalaisille autonvalmistajille – ja sitä kautta loppupeleissä myös kuluttajille. EU on ajanut autovalmistajia tiukkenevilla päästörajoilla kohti sähköautoja. Niiden kehittäminen ja valmistaminen vain on todella kallista. Se näkyy hinnoissa. Ja nyt kun polttomoottorilla varustettujen autojen valmistus on entistä hankalampaa, ja ne edullisimmat autot uhkaavat kadota kaupoista kokonaan, autoilusta on tulossa tällä menolla ylellisyyttä.
Olisi EU:ssa siis aika miettiä strategiat ja aikataulut uusiksi? Vai katsotaanko pudotuspelit loppuun asti, jopa viimeiseen finaalisarjaan, että kuka silloin on vielä jäljellä? Useampi perinteinen automerkki on mahdollisesti hyvinkin pian lopetusuhan alla.