Tuulilasi

Uusia SUV:eja tarjoavat brändit Euroopan myyntilastojen kärjessä

Uusia SUV:eja tarjoavat brändit Euroopan myyntilastojen kärjessä

Jeep, Seat, Dacia ja Volkswagen pesivät ACEA:n tilastojen mukaan muut brändit Euroopan automyynnissä vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Autojen kokonaismyynti kasvoi 2,8 %.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Jeep
Mainos

Uusien SUV:ien ja crossoverien myynnin kasvu jatkui edelleen. Niitä alkuvuodesta tarjonneiden autonvalmistajien myynti oli selkeimmässä nousussa. Jeep on Euroopan kasvavin brändi tällä hetkellä, sen myynti kasvoi huimat 68 %. Lähes koko kasvu tuli viime vuoden lopulla julkistetun uuden Compass SUV:n ansiosta. Jeepejä myytiin yhteensä 90 297 kappaletta. Brändillä on ainoastaan SUV:eja ja crossovereita portfoliossaan. Pääjohtaja Mike Manleyn kunnianhimoinen tavoite on kasvattaa vuoden myyntiluvut Euroopassa jo tänä vuonna 260 000 autoon.

”Compassin myyntimenestys on hyvä osoitus siitä, että Jeepin vahvuus on juuri se, että se koetaan SUV-brändiksi. Uusi Compass on monessakin mielessä houkutteleva tuote verrattuna aikaisempaan versioon, erityisen hyvin sen myynti veti Italiassa, missä kaupattiin 55 % kaikista myydyistä Compasseista”, sanoo JATO Dynamicsin analyytikko Felipe Munoz.

VW Groupin espanjalaisbrändi Seat oli kakkosena 19 % nousulla, etenkin Arona crossover myi erityisen hyvin, auto esiteltiin viime syksynä.

Renaultin ”budjettibrändi” Dacia oli kasvulistan kolmas 16 prosentilla. Uudistettu Duster SUV oli ainoa muutos yhtiön mallistossa, mutta myös Sanderon myynti kasvoi hyvin.

Neljäntenä listalla oli Volkswagen, jonka myynti nousi 8,9 %. Kasvu oli hyvä, sillä viime vuonna Volkswagenin kokonaismyynti laski 0,9 %. Myynnin veturina toimi kompakti crossover T-Roc, mutta myös keskikokoinen crossover Tiguan, Golf sekä Arteon kävivät kaupaksi aiempaa selvästi paremmin.

Loppuvuodesta kaikilla autonvalmistajilla on sama huoli; saadaanko uudet autot sertifioitua ajoissa syyskuussa voimaan tulevan uuden WLTP-päästöstandardien mukaisiksi? Siksi moni brändi on alkanut tarjota koviakin alennuksia autoistaan, jotka eivät täytä uusia standardeja. Useita malleja on myös vedetty toistaiseksi markkinoilta, koska ne eivät standardeja täytä.

”En olisi yllättynyt, jos myynti lähtisi juuri WLTP-standardin tulon myötä laskuun elo-syyskuussa”, arvioi Iso-Britannian automyyjien yhdistyksen NFDA:n johtaja Stephen Latham Automotive Newsille.

Julkaistu: 6.8.2018