
Uusi vero autoilijoille? Autoveron tuotto romahti sähköautojen suosion myötä – Nyt luvassa on muutos
Autoveron tuotto romahti 24 prosenttia vuonna 2023. Sähköautojen yleistymisen myötä tilanne tulee vain pahenemaan. Vielä isompi ongelma on silti se, että lataussähköä ei voi verottaa kuten polttoaineita.
Sähköautot on Suomessa vapautettu autoverosta, ja verotulot uusien autojen myynnistä vähenevät. Miten tämä liikenteen veropohjaa rapauttava ongelma pitäisi ratkaista, Veronmaksajien ekonomisti Janne Kalluinen?
– Yllättyisin, ellei muutoksia autoilun verotukseen tehtäisi. Hallitushan aikoo käynnistää liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksen. Nyt autoveron tuottoon on tullut laskua monestakin syystä. Sähköautot yleistyvät, samoin muut vähäpäästöiset autot. Lisäksi autojen rekisteröintimäärät ovat jääneet pienemmäksi kuin viime vuosikymmenen lopussa.
Sähköautoilijat maksavat autoveron sijaan vuotuista käyttömaksua, joten pitkällä aikavälillä kertymä on lähes sama. Se ei vain auta akuuttiin rahapulaan. Ja isoin ongelma taitaa muutenkin olla käyttökuluissa. Polttoaineverostahan kerätään yli puolet liikenteen veroista; näihin talkoisiin sähköautoilijat eivät osallistu lainkaan.
– Kilometriverosta on jo puhuttu. Sen hyvyys tai huonous riippuisi siitä, millainen siitä lopulta tulisi. En osaa sanoa, onko se osa ratkaisua tai paras ratkaisu. Meillä ei ainakaan toistaiseksi ole sellaista järjestelmää, millä kilometrivero voitaisiin toteuttaa. Sekään ei tule ilman kustannuksia, eikä ihan nopeasti. Toki yksinkertaisimmillaan se voisi perustua siihen, mikä on matkamittarin lukema, mutta ongelmansa on siinäkin. Hankala arvioida, koska tällä hetkellä mitään kovin konkreettisia ehdotuksia ei ole pöydällä.
Keskustahan on ehdottanut veroa, joka maksaisi sähköautoilijoille keskimääräisellä vuotuisella ajosuoritteella noin 1 000 euroa vuodessa. Mutta jos arvata saa, ihan ilmastotavoitteidenkin takia, niin tuskin sähköautoilijoita aletaan merkittävästi nykyistä enempää jatkossa verottaa.
– Ainakin toistaiseksi tämä on melko vaikea tilanne. Sähköautot ovat edelleen melko kalliita ja ihan varmasti sähköautoilun edulliset käyttökustannukset painavat autokaupoilla kuluttajien vaakakupissa.
Käykö lopulta siten, että polttomoottoriautoilijoiden rahapussista rokotetaan entistä enemmän ja sähköautoilijat jäävät verotuksen näkökulmasta enemmän tai vähemmän vapaamatkustajiksi?
– Niin, toisaalta hallitusohjelmassa on linjattu, että polttoaineisiin tehdään vaalikaudella vielä 100 miljoonan veronalennus. Valtiovarainministeri on sanonut, että tarvitsemme uudenlaisia ratkaisuja sähköautoilun verottamiseen. Aika näyttää.
Ps. Jos lataussähköä verotettaisiin kuten bensaa, sähköautoilu olisi todella kallista.