Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Ensityypit

Uusi Renault Rafale E-Tech 4x4 haastaa BMW:n ja Volvon – 300 hevosvoiman hybridi iskee tyylillä ja kulkee 94 kilometriä sähköllä

Renault laittoi parasta osaamistaan uuden huippumalli Rafalen plugari-nelivetoversioon.

16.1.2025 Tuulilasi

Renaultin uusi, merkin huippumalliksi noussut Rafale kasvaa teknisesti yhä röyheämmäksi. Valikoimaan tulee nyt erittäin teknispainotteinen pistokehybridimalli, jonka ensiesittelyyn Tuulilasin toimitus sai kutsun osallistua. Auto esitellään Suomessa tammikuun aikana.

Nykyisen Espacen lähisukuinen Rafale on korityypiltään muodikas crossover-SUV, mutta käytännössä sisimmältään uuden ajan farmari. Plugarin voimalinja on hyvin monitahoinen. Sen ytimessä on Nissan-tuoteperheestä lainattu kolmesylinterinen ja 1,2-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää 150 heppaa ja 230 Nm vääntöä. Polttomoottorissa on huippuluokan hyötysuhde.

Lisävoiman tuovat sähkömoottorit, edessä 70-heppainen ja taka-akselilla peräti 136-heppainen. Näitä komppaa 34 hevosvoiman käynnistingeneraattori. Tehoa lasketaan yhteensä tasan 300 pollea, sillä osatehot menevät osin päällekkäin. Potkun tässä nelivetoisessa orkesterissa jakaa Renaultin tuttu monitilavaihteisto. Ja kaiken kukkuraksi autossa on vielä nelipyöräohjaus sekä aktiivijousitus. Kuulostaako monimutkaiselta? Tällä paketilla Renault haastaa BMW X2:n, Volvo XC60:n, Mazda CX60:n ja DS7:n kaltaiset tyyliniekat.

Plugari-Rafalen maksimi-sähköajon pituudeksi ensityypeille lähdettäessä auto ilmoitti 94 kilometriä. Kunnon siivun siis. Suomen talvi on totta kai sitten eri asia.

Matalammissa nopeuksissa taakse annostellaan 70 prosenttia väännöstä, suuremmissa vauhdeissa tasan puolet. Jousitus ja alusta on viritetty herkemmiksi, ja plugarissa on neljä senttiä leveämpi raideväli sekä nopeampi ohjausvälitys tuomassa ajettavuuteen lisäjengaa. Ennakoiva iskunvaimennus perustuu etukameraan, ja alustaa on kehitetty Alpinen kanssa sporttisempaan suuntaan.

Ajotilavalinta vaikuttaa moottorin, iskunvaimennuksen ja ohjauksen toimintaan. Nelipyöräohjauksen ansiosta auto on hyvin ketterä, ja ajettavuutta sävyttää keskieurooppalainen sivistyneisyys.

Renault Rafale 4x4 E-Techin ohjaamo on käytännössä toisinto Espacen ja Australin sisätiloista.
Rafalen ohjaamo on käytännössä toisinto Espacen ja Australin sisätiloista.

Renault Rafale 4x4 E-Tech 4x4 300 4Control EA

  • Moottori R3, turbo, bensa, lataushybr.
  • Iskutilavuus 1 199 cm3
  • Teho 221 kW (300 hv) / 5 500 r/min
  • Vääntö 230 + 205 Nm
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 6,4 s
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 0,7 l/100 km
  • CO2-päästöt 15 g/km
  • Mitat Pituus 4 710 mm, leveys 1 866 mm, korkeus 1 613 mm, akseliväli 2 738 mm, tavaratila 539 l
  • Omamassa 2 009 kg
  • Hinta: Ei vielä hinnoiteltu

Kenelle?

Tyylitietoisen individualisti-perheautoilijan kiikarissa plugari-Rafale on varmasti mielenkiintoinen uutuus. Ranskalaista eleganssia.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt