
Panamera Turbo E-Hybrid – Onko Porsche juuri keksinyt täydellisen luksusauton?
Uuden sukupolven Porsche Panamera on todellinen elämys. Jutun juoni on kuitenkin ennen muuta siinä, että Panameralla voi ajaa miellyttävän sulavasti ihan tavallista normiajoa – toisin kuin oikeastaan millä tahansa muulla näin suorituskykyisellä superautolla.
Nyt ollaan Porschen ydinosaamisen alueella. Isoissa katumaastureissa tekeminen on ollut jonkin verran haparoivaa, mutta urheiluautoissa ja Panameran tyyppisissä Gran Turismoissa (tai Sport Salooneissa, kuten Porsche itse sanoo) saksalainen insinööritaito pääsee oikeuksiinsa.
Nautinnollinen ajettavuus on syvällä uudistuneen Panameran DNA:ssa. Aktiivinen ilmajousitus reagoi tienpinnassa tapahtuviin muutoksiin silmänräpäyksessä, ja järjestelmä säätää iskunvaimentimia jopa 13 kertaa sekunnissa. Voi olla paljon sanottu, mutta sanotaan se kuitenkin: tästä ei auton alusta enää hienommaksi mene.


Koeajossamme ollut Turbo E-Hybrid on Panamera-malliston toiseksi tehokkain versio. Tehoa tästä ladattavasta hybridistä löytyy mielettömät 680 hevosvoimaa ja vääntöä 930 Newtonia. Konehuoneessa jyllää 4-litrainen V8-bensaturbo. Akkusähkön avittaman vinkkelin voimin Porsche kiihtyy nollasta sataan 3,2 sekunnissa ja huippunopeutta kelataan 315 km/h. Pyhä jysäys!
Jutun juoni on kuitenkin ennen muuta siinä, että Panameralla voi ajaa miellyttävän sulavasti ihan tavallista normiajoa – toisin kuin oikeastaan millä tahansa muulla näin suorituskykyisellä superautolla.


Panamerasta on myynnissä viisi eri tehoversiota, jotka alkavat perinteisestä polttomoottorista. Lähtöhinnaltaan 173 000 euron perusmallissa on 2,9-litrainen bensaturbo, jonka voi valita sekä taka- että nelivetoisena.
Suomen päästöperusteisen autoverotuksen johdosta tämä ei tosin ole se halvin Panamera: ladattava 4 E-Hybrid malli (470 hv.) kustantaa ominaisuuksiinsa nähden kohtuulliset 135 000 euroa, mutta maltillisillakin lisävarusteilla hinta nousee helposti kymppitonneilla.
Panamera 4S E-Hybridin (544 hv.) saa omakseen 151 tonnilla ja koeajamamme Turbo E-Hybrid (680 hv.) maksaakin jo sitten 217 000 euroa. Huippuversio Turbo S E-Hybrid (251 520 €) tarjoaa 782 hevosta, 1000 Nm vääntöä (!) ja 0-100 km/h 2,9 sekunnissa. Auto rikkoi juuri Nordschleifen rataennätyksen luokassaan.
Rahalla saa ja hevosella pääsee, kuten sanoa tavataan. Jo aikaisemmin lueteltujen ominaisuuksien lisäksi Panameran ohjaus on kirurgintarkka, ajoasento täydellisen hyvä, koko olemus ylellinen. Mitä muuta voi pyytää? Yli viisimetrinen auto käy mainiosti ympärivuotiseen ajoon ja sopii hyvin perhekäyttöön. Pellin alta löytyy tarvittaessa tulta ja tappuraa, mutta usein jo pelkkä tietoisuus siitä riittää aikuiselle kuljettajalle.

Plussaa
Huippuhyvä alusta
Ohjaamoergonomia
Huikeat voimavarat
Miinusta
Harvojen herkkua
