Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Panamera Turbo E-Hybrid – Onko Porsche juuri keksinyt täydellisen luksusauton?

Uuden sukupolven Porsche Panamera on todellinen elämys. Jutun juoni on kuitenkin ennen muuta siinä, että Panameralla voi ajaa miellyttävän sulavasti ihan tavallista normiajoa – toisin kuin oikeastaan millä tahansa muulla näin suorituskykyisellä superautolla.

13.8.2024 | Päivitetty 17.9.2024 | Tuulilasi

Nyt ollaan Porschen ydinosaamisen alueella. Isoissa katumaastureissa tekeminen on ollut jonkin verran haparoivaa, mutta urheiluautoissa ja Panameran tyyppisissä Gran Turismoissa (tai Sport Salooneissa, kuten Porsche itse sanoo) saksalainen insinööritaito pääsee oikeuksiinsa.

Nautinnollinen ajettavuus on syvällä uudistuneen Panameran DNA:ssa. Aktiivinen ilmajousitus reagoi tienpinnassa tapahtuviin muutoksiin silmänräpäyksessä, ja järjestelmä säätää iskunvaimentimia jopa 13 kertaa sekunnissa. Voi olla paljon sanottu, mutta sanotaan se kuitenkin: tästä ei auton alusta enää hienommaksi mene.

Etupenkit ovat parasta A-ryhmää. Ajoasennosta saa todella hyvän.
Etupenkit ovat parasta A-ryhmää. Ajoasennosta saa todella hyvän.
Takana kaksi matkustaa varsin miellyttävästi. Keskipaikka on tukala.
Takana kaksi matkustaa varsin miellyttävästi. Keskipaikka on tukala.

Koeajossamme ollut Turbo E-Hybrid on Panamera-malliston toiseksi tehokkain versio. Tehoa tästä ladattavasta hybridistä löytyy mielettömät 680 hevosvoimaa ja vääntöä 930 Newtonia. Konehuoneessa jyllää 4-litrainen V8-bensaturbo. Akkusähkön avittaman vinkkelin voimin Porsche kiihtyy nollasta sataan 3,2 sekunnissa ja huippunopeutta kelataan 315 km/h. Pyhä jysäys!

Jutun juoni on kuitenkin ennen muuta siinä, että Panameralla voi ajaa miellyttävän sulavasti ihan tavallista normiajoa – toisin kuin oikeastaan millä tahansa muulla näin suorituskykyisellä superautolla.

Ohjaamossa on hillittyä eleganssia. Toiminnallisuudet on hiottu juuri niin hyviksi kuin digitaalisena aikana on mahdollista.
Ohjaamossa on hillittyä eleganssia. Toiminnallisuudet on hiottu juuri niin hyviksi kuin digitaalisena aikana on mahdollista.
Sport Saloonin, suomeksi urheilusedanin – kuten Porsche tätä korimallia kutsuu – muodot verottavat takakonttia: vain reilut 400 litraa.
Sport Saloonin, suomeksi urheilusedanin – kuten Porsche tätä korimallia kutsuu – muodot verottavat takakonttia: vain reilut 400 litraa.

Panamerasta on myynnissä viisi eri tehoversiota, jotka alkavat perinteisestä polttomoottorista. Lähtöhinnaltaan 173 000 euron perusmallissa on 2,9-litrainen bensaturbo, jonka voi valita sekä taka- että nelivetoisena.

Suomen päästöperusteisen autoverotuksen johdosta tämä ei tosin ole se halvin Panamera: ladattava 4 E-Hybrid malli (470 hv.) kustantaa ominaisuuksiinsa nähden kohtuulliset 135 000 euroa, mutta maltillisillakin lisävarusteilla hinta nousee helposti kymppitonneilla.

Panamera 4S E-Hybridin (544 hv.) saa omakseen 151 tonnilla ja koeajamamme Turbo E-Hybrid (680 hv.) maksaakin jo sitten 217 000 euroa. Huippuversio Turbo S E-Hybrid (251 520 €) tarjoaa 782 hevosta, 1000 Nm vääntöä (!) ja 0-100 km/h 2,9 sekunnissa. Auto rikkoi juuri Nordschleifen rataennätyksen luokassaan.

Rahalla saa ja hevosella pääsee, kuten sanoa tavataan. Jo aikaisemmin lueteltujen ominaisuuksien lisäksi Panameran ohjaus on kirurgintarkka, ajoasento täydellisen hyvä, koko olemus ylellinen. Mitä muuta voi pyytää? Yli viisimetrinen auto käy mainiosti ympärivuotiseen ajoon ja sopii hyvin perhekäyttöön. Pellin alta löytyy tarvittaessa tulta ja tappuraa, mutta usein jo pelkkä tietoisuus siitä riittää aikuiselle kuljettajalle.

Oikealla mittaristossa näkyy valittu ajotila. Sport Plus on kaikkein äkäisin. E-Powerilla mennään sähköllä.
Oikealla mittaristossa näkyy valittu ajotila. Sport Plus on kaikkein äkäisin. E-Powerilla mennään sähköllä.

Plussaa

  • Huippuhyvä alusta

  • Ohjaamoergonomia

  • Huikeat voimavarat

Miinusta

  • Harvojen herkkua

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt