
Uusi Dacia Bigster – Tässä tulee iso katumaasturi, jota moni isompaa perheautoa omalla rahalla ostava on odottanut
Bigster on Dusterin isoveli, ja tätä 23 senttiä pidempänä, eli 4,57 metriä pitkänä, aito C-segmentin tuote.
Tässä se nyt on, Dacia, jota moni etenkin omalla rahalla isompaa perheautoa ostava on odottanut. Kyseessä on keskikokoinen katumaasturi, joka Dacialle tyypillisesti tarjoaa paljon vastinetta (ja rautaa) rahalle. Bigster on Dusterin isoveli, ja tätä 23 senttiä pidempänä, eli 4,57 metriä pitkänä, aito C-segmentin tuote.
Koska Bigster pohjautuu samalle perusrakenteelle kuin Duster, autot jakavat paljon samaa tekniikkaa. Näin ollen myös kojelaudat ovat melko yhteneväiset. Ohjaamo on siis tuttu Dusterista, mutta takamatkustajien ja tavaratilan osalta eroa on jo selvästi enemmän. Suurimman vaikutuksen tekee tavaratila, joka imaisee sisuksiinsa peräti 667 litraa.
Takaistuimien selkänojat kaatuvat nurin Expression-tasosta lähtien 40/20/40-jaolla. Tarjolla on retkeilyhenkisille vielä Pack Sleep -varustepaketti. Siinä kahden hengen retkivuode (pituus 1,90 m ja leveys 1,30 m) tarjoaa nukkumatilat pidemmille eräretkille. Saatavilla on myös Bigsteriin räätälöity pimennysverhosarja sekä teltta, jonka voi kiinnittää auton perään.
Dacia Bigster on varsin maastokelpoinen auto
Ja kuten Duster, myös Bigster on tiukan paikan tullen varsin maastokelpoinen. Maavaraa on peräti 22 senttiä, eli routavaurioita tai heikkokuntoisia metsäautoteitä ei tarvitse pelätä.
Bigsteriin on saatavilla useampi voimalinja. Perusversiona toimii TCe 140, joka perustuu Dusterissa jo käytössä olevaan TCe 130 -moottoriin. Voimalinja koostuu kolmisylinterisestä ja 1,2-litraisesta bensaturbosta sekä 48 voltin kevythybridijärjestelmästä. Vaihteistona on 6-lovinen manuaali.
Uusi moottorivaihtoehto on perushybridi, eli Hybrid 155, joka on 11 kW ja 20 Nm väkevämpi kuin TCe 140. Voimalinja koostuu nyt 79 kW bensakoneesta ja 37 kW sähkömoottorista, joiden apuna on vielä toinen sähkömoottori starttigeneraattorin muodossa. Akun koko on 1,4 kWh, eli jarrutustusenergiaa tehokkaasti hyödyntämällä osa arkiajoista kaupungissa sujuu pelkällä sähköllä. Hybrid 155 on myös ainoa versio, jonka yhteyteen saa automaattivaihteiston.

Dacia Bigster Suomeen keväällä 2025
Kolmas versio on TCe 130 4x4. Myös se on kevythybridi. Sen nelivetoasetuksissa on viisi ajotilaa: Auto, Snow, Mud/sand, Off-road ja Eco. Jos rämpiminen kiinnostaa, mallistosta kannattaa valita Extreme-versio, jossa on vakiona alle 30 km/h:n nopeuksissa toimiva alamäkihidastin.
Muut varustetasot ovat Essential, Expression ja Journey. Jo Essential-tasossa on riittävät vakiovarusteet, joskin pientä karvalakkimaisuutta on havaittavissa. Journey-mallissa on tarjolla mm. sähkötoiminen takaluukku – ensimmäistä kertaa Dacian historiassa. Tarjolla on myös korin kaksivärisyys, eli katon saa mustana. Dacia-kuskikin voi siis olla tyylitietoinen.
Auto ehtii Suomeen ensi keväänä ja sen lähtöhintojen arvellaan asettuvan 30 000 euron hujakoille, ehkä vähän alle.