Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Uutta tekniikkaa

Näin toimii Audin 48 voltin kevythybridi – akun kapasiteetti on jo samaa kokoluokkaa kuin monien muiden valmistajien perushybrideissä

Sähköä, mutta kuinka paljon? Sitä pähkäilee tällä hetkellä useampikin autonvalmistaja, kun täyssähköautojen myyntitahti on hidastunut.

Kuvat Audi
Päivitetty 4.12.2024 | Alkuperäinen julkaisu 31.10.2024
4.12.2024 Tuulilasi

Audi on esitellyt A4:n korvanneessa uudessa A5:ssä uudelleen mietityn ja nykyajan haasteisiin paremmin vastaavan kevythybridijärjestelmän. Siinä polttomoottoria tuetaan 18- kilowattisella (24 hv) sähkömoottorilla ja kapasiteetiltaan kohtalaisen kokoisella 1,7 kilowattitunnin akulla.

Uusi kevythybridijärjestelmä on – ainakin näin aluksi – mukana kahdessa Audin voimalinjassa: kaksilitraisessa dieselissä ja S5-mallien kolmilitraisessa V6-bensaturbossa. Näistä diesel ei ole alkuvaiheessa tulossa lainkaan myyntiin Suomessa, mutta S5 saadaan meillekin vielä loppuvuoden aikana.

Oletettavaa on, että samat voimalinjat esitellään myös myöhemmin uudistuvassa Audi Q5:ssä.

Sähkön voimalinjaan tuomat edut autossa tunnetaan. Kun polttomoottori ei ole ainoa voimanlähde vaan sitä avustamassa on sähkömoottori, päästöt vähenevät. Audin mukaan hiilidioksidipäästö S5:n kohdalla on vanhaan 48 voltin kevythybridiin verrattuna 17 g pienempi jokaista kilometriä kohden. Kulutuslukemana se on yhtä kuin 0,74 l/100 km.

Suorituskykyyn Audin uuden kevythybridin sähkömoottorin 18 kilowatin teho ei sinänsä tuo merkittävää lisää, mutta 230 Nm:n maksimiväännöstä tulee jo ihan konkreettista ja helposti aistittavaa lisävoimaa – etenkin kun sähkön kohdalla kaikki teho sekä voima ovat tunnetusti käytössä heti ilman turbo- tai muita viiveitä. Kuljettajalle siis jo suhteellisen pienikin sähkön määrä voimalinjassa antaa kivan boostin kaasupoljinta painettaessa.

Audin 48 V kevythybridin rakenne – ja kuinka se toimii.
1. 48 voltin ilmastointikompressori 2. 48 voltin hihnakäyttöinen käynnistysgeneraattori 3. Sähkömoottori (18 kW ja 230 Nm) 4. 48 voltin johdinsarja 5. 1,7 kWh 48 voltin akku 6. Tasavirtamuunnin.

Talteen otettava energia ohjataan suoraan auton sähköjärjestelmille, voimalinjan käyttöön tai tallennetaan tavaratilan alla sijaitsevaan 48 voltin akkuun. Akun koosta (brutto 1,7 kWh ja netto noin 1 kWh) sekä sähkömoottorin tehosta ja ennen kaikkea voimasta johtuen autolla on mahdollista ajaa hetkittäin jopa pelkällä sähköllä. Periaatteessa kevythybridihän ei tähän pysty, eli tässä suhteessa Audin järjestelmä on jo varsin lähellä tavallista hybridiä. Audin mielestä järjestelmä on kuitenkin kevythybridi, koska se käyttää 48 voltin tekniikkaa. Nämä ovat niitä mielipideasioita, joista insinöörit aina niin mielellään kinastelevat.

Joka tapauksessa esimerkiksi liikkeellelähdöt voidaan suorittaa nätisti kiihdytettäessä alkuun pelkällä sähköllä. Myös pysäköinnit voidaan suorittaa useimmiten pelkällä sähköllä.

Ja totta kai voimalinja myös ottaa energiaa talteen ajon aikana – enimmillään 25 kilowatin edestä. Järjestelmä siis kytkee jarrupolkimen irti hydraulisesta jarrujärjestelmästä ottaen kaiken mahdollisen energian talteen. Akku latautuu tehokkaasti. Vasta jarrupoljinta voimakkaammin painettaessa tai hätäjarrutuksessa käytetään myös auton mekaanisia jarruja.

Kevythybridijärjestelmä on nestejäähdytetty

Audin 48 V kevythybridi lähikuvassa ja sen osat
1. Jäähdytin 2. Turbon jäähdytetty kompressorikotelo 3. Epäsuora välijäähdytin 4. Jäähdytysnestepumppu 5. 48 voltin hihnakäyttöinen käynnistysgeneraattori 6. Jäähdytysnesteen tulo- ja poistoaukko 7. Sähkömoottori.

Taajama-ajon lisäksi isommasta ja nopeasti varaavasta akusta on etua myös maantieajossa. Hybridijärjestelmä tarkkailee ajoa koko ajan ja sammuttaa polttomoottorin aina tilaisuuden tullen. Sähkömoottorin teho riittää siihen, että sillä voidaan ylläpitää matkanopeutta tasaisemmilla osuuksilla. Näin voidaan päästä merkittäviin säästöihin polttoaineen kulutuksessa.

Hybrideillä ajaneille tämä kaikki on jo tuttua puuhaa. Herkän kaasujalan omaava kuljettaja osaa myös nopeasti tulkita oikein järjestelmän toimintaa ja nostaa jalan aina tilaisuuden tullen kokonaan pois kaasupolkimelta.

Emme ole vielä päässeet ajamaan tällaista Audin uutta kevythybridiä, mutta kokemuksemme mukaan erilaiset 48 voltin järjestelmät toimivat nykyisin niin pehmeästi, ettei kuski edes huomaa polttomoottorin sammumista ja käynnistymistä uudelleen. Audin uudessa järjestelmässä startti on vielä hihnakäyttöinen. Monille tämä kevythybridin sivistyneisyys tarkoittaa siis sitä, ettei koko järjestelmän olemassaoloon tarvitse kiinnittää mitään huomiota.

Voimalinja kestänee myös kovaa rasitusta, sillä sähkömoottori ja 48 voltin akku ovat nestejäähdytettyjä. Akkukemiana on litium-rauta-fosfaatti, ja tuon kemian etuna on nopea energian tallentaminen akkuun sekä tallennetun energian ulosotto aina tarvittaessa.

Ja kuten sanottua, osa 48 voltin järjestelmän energiasta menee auton sähköjärjestelmien käyttöön. A5:ssä on uusi digitaalinen E3 1.2 arkkitehtuuri, jossa on viisi tehokasta tietokonetta. Näistä yksi on ns. keskustietokone ja se sijaitsee sähkömoottorin läheisyydessä.

Oikaisu: Korjattu virheellinen mittayksikkö kilowattitunti kilowatiksi virkkeessä "Ja totta kai voimalinja myös ottaa energiaa talteen ajon aikana – enimmillään 25 kilowattitunnin edestä".

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt