Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Nesteettömät jarrut tulevat

Brake-by-wire on autojen uusi jarrujärjestelmä – Tämä keksintö menee vielä askelen pidemmälle ja sillä on kolme merkittävää etua

Kun sähköistyminen etenee, se tuo mukanaan muutoksia myös muualle kuin auton konehuoneeseen. Tuloaan tekevät mm. uudenlaiset jarrujärjestelmät.

Kuvat ZF
Päivitetty 6.12.2024 | Alkuperäinen julkaisu 13.11.2024
6.12.2024 Tuulilasi

Brake-by-wire-järjestelmät yleistyvät autoissa nopeasti, ja syitä on useampia. Tärkein on se, että se sopii erityisen hyvin hybrideihin ja sähköautoihin, joissa jarrupoljinta painamalla on hyvä pystyä määrittämään se, tarvitaanko vain jarrutusenergian talteenottoa vaiko myös tehokkaampaa hidastusvoimaa.

Jarruja ohjataan sähköisesti: anturi tunnistaa, kuinka pitkälle kuljettaja on painanut jarrupolkimen, ja sen perusteella määritetään jarrutusvoiman tarve. Ohjausyksikkö siis päättelee, kuinka paljon hydraulista painetta tarvitaan. Kaikki tämä tapahtuu silmänräpäyksessä. Kevyt jarrupolkimen painallus käynnistää monissa sähköautoissa ja hybrideissä vain sähkömoottorin regeneroinnin, eli tavallaan moottorijarrutuksen.

Koska jarrupolkimesta ei ole mekaanista yhteyttä itse jarruihin, myös jarrutuntuma joudutaan rakentamaan keinotekoisesti. Alussa niiden tuntuma oli todella keinotekoinen, mutta nykyään tuntuma on jo hyvin lähellä perinteistä jarrujärjestelmää.

Drive-by-wire-järjestelmässä jarrutus tapahtuu hydraulisen jarrujärjestelmän sijaan pienten sähkömoottorien avulla.
"Kuivassa" drive-by-wire-järjestelmässä jarrutus tapahtuu hydraulisen jarrujärjestelmän sijaan pienten sähkömoottorien avulla.

Astetta pidemmälle viedyssä järjestelmässä luovutaan sitten kokonaan nesteistä. Tästä seuraa monia etuja. Niin sanotussa ”kuivassa” jarrujärjestelmässä ei enää tarvita jarrunestettä, kun jarrupaine ei synny enää hydraulijärjestelmän nesteiden paineesta vaan renkaille sijoitetuista sähkömoottoreista.

Toinen etu on se, että jarrutusmatka lyhenee. ZF:n mukaan sen uuden brake-by-wire-järjestelmän myötä jarrutusmatka automaattisen hätäjarrutuksen avulla 100 km/h nopeudesta voi olla jopa yhdeksän metriä lyhyempi kuin tavanomaisilla jarrujärjestelmillä.

Kolmas etu on se, että sähköautoille saadaan lisää toimintamatkaa, kun jarrutusenergiaa otetaan talteen entistä tehokkaammin. Ja kun toimintamatkasta on tulossa yhä tärkeämpi myyntivaltti, tämä etu ei ole pieni. Toki drive-by-wire-järjestelmä tarvitsee myös vähemmän tilaa kuin perinteinen jarrujärjestelmä. Myös painossa säästetään jonkin verran. Mekaanisten osien väheneminen tekee myös autojen kokoamisesta helpompaa – ja edullisempaa.

Useampi valmistaja, mm. Bosch, Continental ja ZF, tutkivat tällä hetkellä "kuivaa" drive-by-wire-järjestelmää. Koska sellainen saadaan tavalliseen tuotantoautoon, se jää vielä nähtäväksi.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt