Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käyttötesti

Smart #3 Pro+ 62 kWh ei todellakaan lähde käsistä – Ajovakauden hallintajärjestelmä on viritetty erittäin turvallisuuspainotteiseksi – Käyttötestin osa 5

Smart #3:lla ajellessa pienetkin luistot leikkautuvat pois ja vauhti puutuu nopeasti; auto menee täsmälleen ratin osoittamaan suuntaan.

17.1.2025 Tuulilasi

Kunnon talvikelien tultua Smart oli aika laittaa vapaamuotoiseen liukkaan kelin käsittelykokeeseen. Mihinkään extreme-temppuihin tai teinihölmöilyyn emme lähteneet, vaan kokeilimme auton lumikäytöstä suljetulla alueella ja maltillisilla ajonopeuksilla.

Heti alkuun selvisi, että Smart #3:n ajovakauden hallintajärjestelmä on viritetty erittäin turvallisuuspainotteiseksi. Pienetkin luistot leikkautuvat pois ja vauhti puutuu nopeasti; auto menee täsmälleen ratin osoittamaan suuntaan, eikä Smart todellakaan "lähde käsistä". Ja hyvä niin. Fysiikan lakeja ei tietenkään pääse pakoon – jos vauhtia on aivan liikaa ja pitoa liian vähän, painava auto liukuu vääjäämättä tangentin osoittamaan suuntaan. Vaikka nykyautoissa on kaiken maailman elektroniikkaa, tolkkua tarvitaan edelleen.

Jos hieman leikkiä haluaa, Sport-asetus sallii jonkin verran sivistynyttä luistatusta. Sivistys kaikkoaa kokonaan, jos ajovakauden hallinnan (ESC) kytkee pois päältä. Kun takavetoisen auton hurja vääntö on käytössä ilman elektronisia suitsia, auto pyörähtää akselinsa ympäri vain pienellä nilkan ojennuksella. Yleisillä teillä tämä asetus on Suomen talvioloissa vaarallinen.

Smart #3:n peruutuskameraa ei ole suojattu mitenkään, joten se kuraantuu talvella väistämättä. Onneksi erilaisia tutka-antureita riittää ja peilikin on keksitty.
Peruutuskameraa ei ole suojattu mitenkään, joten se kuraantuu talvella väistämättä. Onneksi erilaisia tutka-antureita riittää ja peilikin on keksitty.
Smart #3:n takalasin pyyhin jumiutui joulukuussa tähän asentoon, joten kurakeleillä näkyvyys taakse on ollut kehnonpuoleinen.
Talvi vaatii veronsa, vaikka Smart laadukkaan oloinen auto onkin. Takalasin pyyhin jumiutui joulukuussa tähän asentoon, joten kurakeleillä näkyvyys taakse on ollut kehnonpuoleinen.
Smart #3:n lasinen panoraamakatto on tuonut talven synkkinä kuukausina sisätiloihin mukavasti valoa ja iloa – ainakin silloin harvoin, kun aurinko on sattunut paistamaan.
Lasinen panoraamakatto on tuonut talven synkkinä kuukausina sisätiloihin mukavasti valoa ja iloa – ainakin silloin harvoin, kun aurinko on sattunut paistamaan.
Smart #3:n etutavaratila, eli frunk, on jäänyt vähälle käytölle. Konepellin jatkuva availu ei oikein luonnistu arkiautoilussa.
Etutavaratila, eli frunk, on jäänyt vähälle käytölle. Konepellin jatkuva availu ei oikein luonnistu arkiautoilussa.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt