
Smart #3 Pro+ 62 kWh ei todellakaan lähde käsistä – Ajovakauden hallintajärjestelmä on viritetty erittäin turvallisuuspainotteiseksi – Käyttötestin osa 5
Smart #3:lla ajellessa pienetkin luistot leikkautuvat pois ja vauhti puutuu nopeasti; auto menee täsmälleen ratin osoittamaan suuntaan.

Kunnon talvikelien tultua Smart oli aika laittaa vapaamuotoiseen liukkaan kelin käsittelykokeeseen. Mihinkään extreme-temppuihin tai teinihölmöilyyn emme lähteneet, vaan kokeilimme auton lumikäytöstä suljetulla alueella ja maltillisilla ajonopeuksilla.
Heti alkuun selvisi, että Smart #3:n ajovakauden hallintajärjestelmä on viritetty erittäin turvallisuuspainotteiseksi. Pienetkin luistot leikkautuvat pois ja vauhti puutuu nopeasti; auto menee täsmälleen ratin osoittamaan suuntaan, eikä Smart todellakaan "lähde käsistä". Ja hyvä niin. Fysiikan lakeja ei tietenkään pääse pakoon – jos vauhtia on aivan liikaa ja pitoa liian vähän, painava auto liukuu vääjäämättä tangentin osoittamaan suuntaan. Vaikka nykyautoissa on kaiken maailman elektroniikkaa, tolkkua tarvitaan edelleen.
Jos hieman leikkiä haluaa, Sport-asetus sallii jonkin verran sivistynyttä luistatusta. Sivistys kaikkoaa kokonaan, jos ajovakauden hallinnan (ESC) kytkee pois päältä. Kun takavetoisen auton hurja vääntö on käytössä ilman elektronisia suitsia, auto pyörähtää akselinsa ympäri vain pienellä nilkan ojennuksella. Yleisillä teillä tämä asetus on Suomen talvioloissa vaarallinen.



