Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutisia

Autoilun uusi aalto – Porsche, BMW ja Polestar näyttävät, mihin sähköinen voima yltää

Sähköinen Porsche Turbo S kiihtyy hurjemmin kuin koskaan ja BMW iX3 kulkee latauksella yli 800 km. Polestar 5 uhkuu GT-voimaa ja Peugeot 308 saa uuden ilmeen.

13.10.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 7.17

Uusi Porsche Turbo S iskee 711 hevosvoimalla – 0–200 km/h vain 8,4 sekunnissa

Porsche yhdistää sähköahtimet ja 3,6 litran bokserikuutosen – tuloksena 711 hv hirviö.
Porsche yhdistää sähköahtimet ja 3,6 litran bokserikuutosen – tuloksena 711 hv hirviö.

Porsche on esitellyt uuden Turbo S:n, joka jatkaa Zuffenhausenin valitsemalla maltillisen sähköistymisen tiellä. Takana hönkii 3,6-litrainen bokserikuutonen, ja hybridisoituminen on hoidettu turbojen avulla.

Sähköisiä ahtimia on nyt kaksi, kun GTS:ssä niitä on vain yksi. Niiden voimin Turbo S:n teholukema on lähes järisyttävät 711 hevosvoimaa. Satasen vauhtiin keritään 2,5 sekunissa, ja 8,4 sekunnin kohdalla taulussa on 200 km/h.

Voima välittyy tiehen luonnollisesti kaikkien pyörien välityksellä. Vaikka Porsche on tehnyt parhaansa painon pitämiseksi kohtuullisena, Turbo S kilauttaa vaa'alle reilut 1700 kiloa.

BMW esittelee uuden iX3:n – yli 800 km sähköistä toimintamatkaa

BMW iX3 avaa Neue Klasse -aikakauden – sähköllä pidemmälle kuin koskaan
BMW iX3 avaa Neue Klasse -aikakauden – sähköllä pidemmälle kuin koskaan

BMW:n uudesta autoperheestä (Neue Klasse) on kirjoitettu pitkään, ja tässä on nyt ensimmäinen tuotantomalli. Kyseessä on katumaasturi iX3. Sen mitat ovat: pituus 4,78, leveys 1,9 ja korkeus 1,64 metriä.

Ensimmäinen versio on iX3 50 xDrive, jonka kaksi sähkömoottoria tuottavat 345 kW (469 hv). Suuri 108,7 kWh:n akku tarjoaa yli 800 kilometrin toimintamatkan. Tässä auttaa erittäin alhainen ilmanvastus. Virtaa otetaan vastaan maksimissaan 400 kW:n teholla.

Ohjaamossa huomio kiinnittyy näyttöihin. Kosketusnäyttö on 17,9-tuumainen, mutta kojelaudan päällä oleva matala näyttö ylettyy koko tuulilasin leveydelle. Tietoa siis jaetaan. Erilaisia näyttöruutuja on yhteensä kuusi.

Neue Klasse -perhe kasvaa nopeasti, vuoteen 2027 mennessä luvataan peräti 40 erilaista versiota. Mielenkiintoisin näistä on ensi vuonna esiteltävä uusi sähköinen kolmossarjalainen, eli BMW i3.

Polestar 5: Pohjantähden uusi voimannäyte ja rohkea design ilman takalasia

Suomeen Polestar 5 saapuu vuoden 2026 puolella. Hinnat lähtevät 124 300 eurosta.
Suomeen Polestar 5 saapuu vuoden 2026 puolella. Hinnat lähtevät 124 300 eurosta.

Polestar 5 tuo Pohjantähden faneille uuden perusrakenteen ja ilahduttavasti varsin sutjakan näköisen korimallin. Korkeutta tulokkaalla on vain 142 senttiä. Pituutta on noin viisi metriä. Katto ulottuu viistona varsin taakse asti, eikä takalasia ole lainkaan Polestar Nelosen tapaan. Takanäkymä on hoidettu kuskille kameroiden avulla.

Ohjaamon tyyli on ulkomuotoa tutumpi. Kojelaudan keskellä on pystysuuntainen 14,5-tuumainen näyttö. Auto on virallisesti 4+1 -paikkainen. Tämä tarkoittaa, että takana on kaksi mukavaa istuinta kallistuvine selkänojineen, ja tarvittaessa niiden väliin saadaan kyynärnoja ylös nostamalla yksi lisäpaikka väliaikaista matkustamista varten.

Tehoa on hurjasti, perusmallissa (Dual Motor) 550 kW ja huippuversiossa (Performance) peräti 650 kW. Näillä eväin alumiinirunkoinen GT kiihtyy ja kulkee varsin rivakasti. Suomeen uutukaiset saapuvat ensi vuoden puolella. Hinnat lähtevät 124 300 eurosta.

Peugeot 308 uudistui – uudet viirusilmät ja enemmän sähköistä matkaa

Peugeot 308 palaa katukuvaan terävöitetyllä ilmeellä ja valaistulla logolla
Peugeot 308 palaa katukuvaan terävöitetyllä ilmeellä ja valaistulla logolla

Peugeot on uudistanut 308:n. Näyttävin piirre on uudet ajovalot, joista on yritetty tehdä mahdollisimman huomaamattomat. Ne on siirretty siis alemmas. Näin huomio kiinnittyy paremmin näyttäviin päivänajovaloihin. Viirusilmät yhdessä viirumaskin kanssa luovat 308:lle varsin persoonallisen ilmeen. Koko komeuden kruunaa uusi valaistu logo.

Myös tekniikkaa on hienosäädetty. Sähköversiolle on saatu esimerkiksi 34 kilometriä lisää toimintamatkaa. Ohjaamossa hallitsee tuttu i-Cockpit meininki, mutta näyttöihin on saatu uudet näyttävämmät grafiikat. Kaikissa versioissa on myös vakiona digimittaristo.

Numeroiden valossa

13/1000 Autokaupan vire on jatkunut alakuloisena, ja näillä näkymin vuodesta on tulossa taas mollivoittoinen. Tämä tietää sitä, että autokantamme vanhenee entisestään. Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin 13 uutta autoa jokaista tuhatta asukasta kohden. EU-alueen keskiarvo oli viime vuonna 24.

79 %, sen verran Suomen valtio omistaa nyt Valmet Automotivesta. Loput 21 prosenttia omistaa Pontos. Rahoitusjärjestelyiden jälkeen valtio ja Pontos sijoittavat Valmet Automotiveen 37,5 miljoonaa euroa uutta pääomaa.

3/10 liikenneturva tarkkaili kesällä autoilijoita, ja otoksen mukaan vain kolme kymmenestä autoilijasta pysähtyi stop-merkin kohdalla. Autoilijoista 96 % kuitenkin tietää, mitä merkki tarkoittaa, joten merkin huomioimatta jättäminen on puhdasta välinpitämättömyyttä.

2028 Vedyn mahdollisuuksista autojen polttoaineena on väläytelty pitkään, mutta varsinaiset tuotantoversiot ovat olleet vähissä – kuten ovat olleet myös vetyasemat. BMW uskoo ajan olevan pian oikean, sillä se tuo vetyautonsa tuotantoon kolmen vuoden sisällä.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt