
Renault Kangoo 1.2 Liberty – Maailmanmatkaaja tykästyi Kangoon käytännölliseen mukavuuteen
Kim Holm kertoo tilanneensa autoon liukuoven vain toiselle kyljelle, koska hän ajatteli lasten turvallisuutta.
Helsinkiläinen Kim Holm on nähnyt maailmaa monilta kolkin. Työ on vienyt miehen muun muassa useaan Afrikan maahan, ja autot ovat aina olleet merkittävä osa hänen elämäänsä. Ajokorttinsa hän ajoi keskellä energiakriisin runnomaa aikakautta vuonna 1975. Ensimmäisen oman auton aika koitti 1978, ja siemen juuri Renault-maailmaan astumiseen kylvettiin jo tuolloin.
– Olen pysytellyt lähes koko autoiluaikani ranskalaisissa peleissä. Ensimmäinen työsuhdeautoni oli kylläkin Saab, sillä auto oli tilattu etukäteen, enkä voinut asialle mitään. Sittemmin ajossa on ollut kaksi Citroën D Super 5:ta, kaksi Citroën CX:ää ja yksi BX. Nuo Sitikat olivat kaikki normaaleja käyttöautoja ja ne on myyty pois jo aikoja sitten.


Historia
Kangoo ensi-esiteltiin jo 1997, ja mallisukupolvet ovat olleet hyvin pitkäikäisiä. Nykyisin mennään kolmannessa polvessa.
Loput Holmin autot ovatkin sitten olleet Renaulteja laidasta laitaan.
– Kaverin perheessä oli kakkosautona Tipparellu, ja pääsin tutustumaan malliin. Kun autonhankinta sitten tuli ajankohtaiseksi, oli Tippa selvä valinta. Se on auto, joka on käytännöllinen, yksinkertainen, ja helppo ja edullinen ylläpitää. Autossa ei ole mitään turhaa.
– Asuin neljä vuotta perheeni kanssa Saksassa. Siellä Renaultin mainosslogan on “Autos zum Leben”, eli vapaasti käännettynä “Autoja elämistä varten”. Tuo ajatus miellyttää. Minulla oli työsuhdeautona Renault Espace, mutta jos olin matkoilla, oli perheen liikuttava omin avuin. Niinpä tilasin tämän Kangoon kesällä 2001, koska Tippojahan ei silloin enää myyty uutena.


Kori
Ensimmäistä Renault Kangoota valmistettiin niin henkilö-, paketti-, neliveto- kuin lavaversionakin, myös pitkänä korimallina.
Mieluisinta Kangoossa on sen luonne, auto on todellinen tilaihme. Sisällä istutaan aika korkealla ja ulos on hyvä näkyvyys joka suuntaan isojen ikkunoiden ansiosta. Rättikatto, joka on tässä autossa harvinaisuus, tuo avaruutta sisätiloihin. Rättikaton lisäksi edessä on vielä kattoikkunakin. Ylläpitokustannukset ovat huokeat.
Holm speksasi uutta autoa ostaessaan Kangoon mielenkiintoisesti, sillä siihen valikoitui pienin moottori, hyvä radio, sähkösäätöiset taustapeilit – koska perheessä oli autolle useampi käyttäjä – sekä rättikatto. Sen vaihtoehtona olisi ollut ilmastointi . Erikoisuutena voi pitää myös sivuliukuovea vain oikealle puolelle.
– Ajattelin lasten turvallisuutta. Nyt olisi kyllä ihan kivaa, jos toisellakin sivulla olisi liukuovi.


Liikenne
”Vaikka ajaisi keltaisella Kangoolla hieman ylinopeuttakin, on jonkun aina päästävä ohi ja eteen jarruttelemaan.”
Toistaiseksi Kangoon varaosien saannissa ei ole ollut ongelmia, vaikka auto on jo yli 20-vuotias.
– Eikä vielä mitään ihmeellistä ole tarvinnut hankkiakaan. Kilometrejä on kertynyt noin 200 000. Kangoon monipuolisuudesta huolimatta en usko sen arvon nousevan, sillä harva auto nousee kultiksi. Viime vuosina myös arvomaailma on muuttunut. Monet nuoret isoissa kaupungeissa eivät välttämättä enää tarvitse tai halua omaa autoa.
Holmin tallissa on myös toisenlaisia harrasteautoja; myös ne ovat Renaulteja. Osa on museokatsastettu, osa ei. Vanhin on vuosimallin 1962 R4, joka on vielä projektivaiheessa. Museoituna ovat vuosimallin 1963 R4 ja R4F6. Kirjain F tarkoittaa tässä yhteydessä Fourgonettea, eli pakettiautoa. Lisäksi tallissa on Renault Estafette pakettiauto, jonka Holm osti Ranskan suurlähetystöltä lokakuussa 1982. Estafettella on käyty muun muassa kaksi kertaa Marseillessa. Sokerina pohjalla on Renault 30 TS Automatique kaikin mahdollisin herkuin, jotka 1970-luvulla autoon oli saatavilla.
1,2 l
Vapaasti hengittävän Renaultin rivinelosen iskutilavuus on tarkalleen 1 149 cm3. D7F-koodin peruspata tuottaa tässä muodossaan vaatimattomat 59 hevosvoimaa.


Luotettavuus
Kangoon varaosien saatavuudessa ei ole ollut ongelmia, eikä mitään erityistä ole toistaiseksi tarvittukaan. Matala viritysaste vaikuttanee osaltaan kestävyyteen.
Lyhyt pitkä historia
Renault Kangoo on yllättävänkin pitkäikäinen automalli, sillä se esiteltiin jo vuonna 1997 Renault Expressin seuraajaksi – ennen kaikkea PSA-konsernin Citroën Berlingon ja Peugeot Partnerin kilpailijaksi. Mallisukupolvet ovat olleet varsin pitkäikäisiä, sillä ensimmäistä versiota valmistettiin aina vuoteen 2009 saakka. Ensimmäistä Kangoota valmistettiin henkilö-, paketti-, neliveto- sekä lavaversiona, myös pidennettyinä versioina. Aluksi mallissa oli takasivuovi vain oikealla kyljellä, mutta toisellekin puolelle ilmestyi ovi 1999. Ensimmäinen päivitys autoon tehtiin vuonna 2003.
Kangoon toinen sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2008. Merkkiyhteistyön tuloksena Mercedes-Benzin Citan perustui monilta osin samaan tekniikkaan, ja auto muuttui yhä enemmän pakettiauton suuntaan. Toisen sukupolven Kangoo sinnitteli aina vuoteen 2021 saakka, kun kolmas esiteltiin marraskuussa 2020. Pari vuotta sitten Kangoo sai myös täyssähköisen E-Tech-version.
Arvostus
”Kangoon moni-puolisuudesta huolimatta en usko sen arvon nousevan. Harva autohan lopulta nousee kultiksi.”

Renault Kangoo 1.2 Liberty vm. 2001
- Moottori R4 edessä poikittain
- Iskutilavuus 1 149 cm3
- Teho 44 kW (59 hv) / 5 250 r/min
- Vääntö 93 Nm / 2 500 r/min
- Voimansiirto Etuveto, viisinopeuksinen manuaalivaihteisto
- 0-100 km/h 17,2 s
- Huippunopeus 140 km/h
- Kulutus 6,9 l/100 km
- CO2-päästöt 163 g/km
- Mitat Pituus 3 995 mm, leveys 1 663 mm, korkeus 1 894 mm
- Akseliväli 2 600 mm
- Omamassa 1 020 kg
- Tavaratila 650 l hinta 2 000–5 000 €