Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Uusi täyssähköinen Porsche Taycan 4S – Hinta pökerryttävät 172 224 euroa eikä senttiäkään autoveroa

600-hevosvoimainen sähkö-Porsche räjäyttää tajunnan. Mutta mitä muuta sen kohtuullisen kokoisen asunnon hinnalla sitten saa? Tietysti ihan älyttömästi potkua.

18.6.2024 | Päivitetty 19.6.2024 | Tuulilasi

Suomen autoverotusta on tapana moittia kohtuuttomaksi. Harva meistä tulee kuitenkin ajatelleeksi, että sähköautot on vapautettu autoverosta kokonaan. Uudistuneen Porsche Taycan 4S:n perushinta on 128 990 euroa. Reippaalla otteella lisävarustellun koeajoyksilömme hintalapussa luki 172 224 euroa. Ja tuossa pökerryttävässä summassa ei ole mukana siis senttiäkään autoveroa.

Kuskilla ja etumatkustajalla on kuninkaalliset oltavat.
Takana ei ole niin tilavaa kuin kuvasta voisi päätellä

Mitä tuolla kohtuullisen kokoisen asunnon hinnalla sitten saa? Tietysti ihan älyttömästi potkua. Kahdesta sähkömoottorista irtoaa yhteensä 598 hevosvoimaa tehoa ja 710 newtonmetriä vääntöä. Koska moottoreita on kaksi – yksi edessä ja toinen takana – tulee neliveto ikään kuin kaupan päälle.

Taycan painaa 2,3 tonnia, mutta kun tehoa on rutkasti, ei paino tunnu missään. Satasen vauhtiin päästään alle neljässä sekunnissa, mutta vielä vaikuttavampaa on se, että 200 km/h on lasissa 12 sekunnissa. Emme kokeilleet. Nämä ajat vaativat Launch Control -toiminnon aktivoimista. Ilman sitäkin Taycan kiihtyy todella väkivaltaisesti, kun oikeanpuoleisen pedaalin painaa kiinni lattiaan. Vaikka auton alusta on normiasetuksillakin hyvin jäykkä, tuntuu kuin Taycan keulisi, kun sille antaa kunnolla monoa.

Taycanin kojelauta on kaikesta digitaalisuudestaan huolimatta ihan toimiva kokonaisuus.

Sähköautojen kohdalla on aina pakko keskustella äänimaailmasta. Tai oikeastaan siitä, että mitään ääniä ei ole. Joidenkin mielestä on suorastaan maagista, että auto kiihtyy kuin magneetin vetämänä, mutta mitään rähinää ei ole ilmassa. En kuulu tähän tosiuskovaisten joukkoon, vaan olen niitä kuuluisia vanhan liiton miehiä. Kun on päässyt ajamaan Porschen legendaarista 911-mallia, tietää miltä Porschen pitää kuulostaa. Metrojunan ääni ei kerta kaikkiaan sovi Porscheen. Valmistajakin on tietysti tajunnut tämän, ja niinpä Taycanin saa murisemaan nappia painamalla. Polttomoottorin ärjyntää jäljittelevä ääni on sinänsä hauska, mutta täysin epäaito.

Tavaratilaa ei ole yhtään liikaa. Onneksi etupellin alla on vielä pieni salapotero.

Sähköautoista puhuttaessa on aina tapana valittaa toimintamatkasta. Taycanin kohdalla tätä keskustelua ei onneksi tarvitse käydä. Taycanin yhdistetty WLTP-toimintamatka on peräti 623 kilometriä. Kun saimme auton täyteen ladattuna, se ilmoitti kantamakseen 500 kilometriä. Todella mainio lukema.

Entäs se ajettavuus? Tällä rastilla Taycan kerää odotetusti täydet pisteet. Leveä ja matala Porsche istuu tiessä kuin liimattuna.

Taycan on etevä sähköauto, sillä se kulkee yhdellä latauksella jopa 500 kilometriä – tai ylikin.

Porsche Taycan 4S

Plussaa

  • Rakettimainen kiihtvyys

  • Reipas toimintamatka

Miinusta

  • Liian hijainen

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt