
Porsche Macan Turbo – Jos haluaa helppokäyttöisen sähköauton, jota ei ole tehty ensisijaisesti insinööreille, tässä olisi – löytyykö taskusta 126 tonnia? Katso video
Myrsky ja mylväys! Eihän tällaisia tehoja ollut 80-luvun superautoissakaan. Kun Porsche Macan muuttui sähköiseksi, myynti lähti vetämään. Eikä ihme.
Edellisen sukupolven Porsche Macan oli jotenkin kankean ja väkisintehdyn oloinen kompakti katumaasturi, ja varsinkin viime vuosina myynti hiipui. 2022 Suomessa kaupattiin vain kolme Macania ja seuraavana vuonna ei ensimmäistäkään. Malliuudistus muutti kuitenkin pelin täysin. 2024 kilpiin lyötiin 184 täyssähkö-Macania. Osittain tämä johtuu tietenkin siitä, että kun autoveroa ei enää ole, lähtöhinta putosi reilusta 100 000 eurosta alle 80 tonnin. Samalla on myös hyvä todeta, että uusi Macan on monellakin tavalla aivan eri eläin kuin edeltäjänsä.
Macan on kasvanut pituutta 58 mm, leveyttä 11 mm ja korkeutta 16 mm. Akseliväliä on tullut 86 mm lisää, mikä parantaa sisätiloja. Ahtaanpuoleista on toki edelleen, mutta kyllä normaalivartaloinen aikuinenkin voi nyt istua lyhyen matkaa takapenkillä, kunhan saa jalat soviteltua paikoilleen.
Tavaratilaa Macanissa on 540 litraa. Lisäksi löytyy 84-litrainen etutavaratila, jonka saa avattua kauko-ohjattavasta avaimesta. Kun myös luukun sulkeutuminen on toteutettu niin, ettei konepeltiä tarvitse paiskoa, löytyy edestä siis oikeasti käyttökelpoista lisätilaa. Tämä on harvinaista.
Kojelaudassa on kaksi tai kolme näyttöä varustelusta riippuen: 12,6-tuumainen mittaristo, 10,9-tuumainen keskikonsolin näyttö ja lisävarusteena apukuljettajalle suunnattu näyttö, joka voi toistaa videoita kuljettajan näkemättä. Uusi Android-pohjainen käyttöjärjestelmä toimii sujuvasti, ja fyysiset säätimet sekä paranneltu kosketuslevy tuovat käytettävyyttä.
Macanista löytyy neljä eri malliversiota, joista jokaisessa on iso 100 kWh:n akku. 800 voltin sähköarkkitehtuuri mahdollistaa jopa 270 kW:n pikalataustehon. Alle 80 000 euron hintainen lähtöversio on takavetoinen, muut ovat nelivetoisia.
Koeajamamme Macan Turbo on ylähyllyn versio. Järisyttävillä 639 hevosvoiman tehoilla ja yli 1100 newtonin väännöllä se kiihtyy nollasta sataseen 3,3 sekunnissa. Onneksi leppoisa ajelukin onnistuu.
Katso koeajovideo

Porsche Macan Turbo
- Moottori Sähkömoottori x 2
- Teho/Vääntö 639 hv/1130 Nm
- Voimansiirto 1-nop. autom./neliveto
- 0−100 km/h 3,3 s
- Huippunopeus 260 km/h
- Akkukapasiteetti 100 kWh (95 netto) Lataus ac/dc 11/270 kW
- EU-kulutus 18,8-20,7 kWh/100 km
- Wltp-toimintamatka 591 km
- Mitat Pituus 4 784 mm, leveys 1 938 mm, korkeus 1 621 mm, akseliväli 2 893 mm, tavaratila 540+84 l
- Omamassa 2 480 kg
- Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 126 000 €, Mallisto alkaen: 79 390 €
Kenelle?
Jos haluaa helppokäyttöisen sähköauton, jota ei ole tehty ensisijaisesti insinööreille, tässä ensiluokkainen vaihtoehto. Toki pätäkkää pitää olla.
