
Porsche 911 – Harmaa pantteri voi olla vikuri hallittava
Porsche 911 jatkaa polttomoottoriautona hamaan tulevaisuuteen saakka. Koeajoimme viimeisimmän pikkupäivityksen.
Koeajossa Porsche 911 Carrera S
Porschen on ollut tarkoitus muuttaa mallistonsa 80-prosenttisesti täyssähköiseksi vuoteen 2030 mennessä, ja muutos on ollut jo pitkään käynnissä. Kuluva vuosi on kuitenkin osoittautunut myynnillisesti haastavaksi Porschelle, jonka tärkeimmällä yksittäisellä markkana-alueella, eli Kiinassa, sen myynti on lähes puolittunut vuoden takaiseen verraten. Kiinan markkinat ja jäykkä sähköistymisstrategia ovat nyt Porschen suurin päänsärky, ja suunnitelmia onkin jo rukattu tarjoamaan laajemmin myös polttomoottorivaihtoehtoja.
Lisäksi mukana on yksi poikkeus: ikiklassikko 911. Sen myynti on tosin viime vuosina laskenut yhä vähäisempään rooliin, ja esimerkiksi Suomessa myydään vuosittain vain noin kymmenkunta 911:tä – eikä niitä kaikkia edes rekisteröidä maahamme. Legendaarisesta polttomoottorimallista halutaan kuitenkin pitää kiinni kynsin hampain. Tämän strategian ytimessä on Euroopan komission suunnitelma, joka sallisi uusien polttomoottoriautojen myynnin vuoden 2035 jälkeenkin, mikäli ne toimivat ilmastoneutraaleilla, synteettisillä sähköpolttoaineilla. Odotamme jännityksellä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.


Porsche 911 on automaailman harmaa pantteri. Se vietti viime vuonna jo kuusikymppisiään, mutta on muuttunut ikääntyessään yhä pätevämmäksi ja kyvykkäämmäksi. 911 on myös osoittanut tiettyä immuniteettia ulkoiselle muutostarpeelle – auton perusmuodot ovat edelleen hyvin tunnistettavat.
Nykyiseen, kahdeksanteen sukupolveen (992.2) on tehty hyvin pieniä muutoksia etupuskuriin, ajovaloihin ja ilmanottoaukkoihin, ja sisällä on siirrytty muokattavaan digimittaristoon. Käynnistys tapahtuu nyt start/stop-painikkeella avaimen sijasta.



Auton ajotilat ovat wet, normal, sport ja sport plus. Normaali ajotila tarjoaa kompromissin kaasuvasteen ja vaihteiston reagoinnin yhteistyössä, ja märän kelin ajotila tulee tarpeeseen, sillä sateen liukastamalla asvaltilla 911 voi olla vikuri hallittava. Sporttimoodit ärhäköittävät menoa suuntaan, jossa kuljettajan käytössä ovat kaikki auton voimavarojen mahdollistamat kyvykkyydet. Ajonvakautus pois päältä kytkettynä 911 ei tunnetusti ole se helpoin ajettava.
Keskikulutus, joka tässä yhteydessä ei ehkä ole merkittävässä roolissa, asettui koeajolla 10,9 litraan keskinopeudella 45 km/h. Siististi ajamalla voi päästä jopa mataliin kasilla alkaviin lukemiin, mikä on erinomainen tulos.
Porsche 911 Carrera S
- Moottori B6, twinturbo, bensiini
- Iskutilavuus 2 981 cm3
- Teho 353 kW (480 hv) / 7 500 r/min
- Vääntö 530 Nm / 2 200–6 000 r/min
- Voimansiirto Takaveto, automaatti
- 0−100 km/h 3,5 s
- Huippunopeus 308 km/h
- Yhd. EU-kulutus 10,4 l/100 km
- CO2-päästöt 235 g/km
- Mitat Pituus 4 542 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 303 mm, akseliväli 2 450 mm, perävaunu 0/0kg, tavaratila 135 l, omamassa 1 615 kg
- Koeajettu auto vakiovarustein: 253 688 €
- Mallisto alkaen: 219 384 €
Kenelle?
Jos autonostoon käytettävät varat huitelevat neljännesmiljoonan tietämillä, niin miksipä ei? Porsche voi olla myös sijoitus.
Plussaa
Mahtavat menohalut
Kunniakas karisma
Miinusta
Rengasmelu karkeilla pinnoilla
Niukat tavaratilat