Tuulilasi

Melkoisia tykkejä - tässä ovat nopeimmin kiihtyvät sarjatuotantosähköautot

Melkoisia tykkejä - tässä ovat nopeimmin kiihtyvät sarjatuotantosähköautot
Täyssähköisiä autoja on ilmestynyt monien autonvalmistajien katalogeihin viime vuosien aikana. Mutta mikä niistä kiihtyy kaikkein nopeimmin nollasta sataan? Ja kuinka nopeasti kiihdytys tapahtuu?

Pienimmät täyssähköiset kansanautot eivät suorituskyvyllään valtavasti sävähdytä, mutta toisin on hiukan kalliimmilla autoilla. Nyt esiteltävät autot ovat suurten brändien autoja, eivät sellaisia, joita valmistetaan ainoastaan muutamia kappaleita. Ohessa olevat kiihtyvyyslukemat ovat valmistajien ilmoittamia.

1. Tesla Model S Performance (2,4 sekuntia)

Tesla ei auton teholukemia kerro, mutta Motor Trendin mukaan hevosvoimia olisi 680. Joissakin arveluissa lukema on jopa 800. Lehden omassa testissä auto kiihtyi nollasta sataan kymmenyksen nopeammin eli 2,3 sekunnissa.

2. Porsche Taycan Turbo S (2,6 sekuntia)

Porschen mukaan auto rymistelee 400 metriä 10,8 sekunnissa, mikä on yllä olevaa Teslaakin nopeampi. Kiihtyvyydessä se sen sijaan jää 0,2 sekuntia jälkeen, vaikka heppoja löytyy 750.

3. Tesla Model X Performance (2,7 sekuntia)

Isolle ja painavalle autolle huima kiihtyvyys. Hevosvoimia arvellaan olevan noin 600.

4. Tesla Model 3 Performance (3,2 sekuntia)

Akusto muita Tesloja (100 kWh) selkeästi pienempi eli 75 kWh, hevosvoimia 450, mikä yhdessä auton pienuuden ja keveyden kanssa mahdollistaa nopean kiihtyvyyden.

5. Tesla Model Y Performance (3,5 sekuntia)

Sama voimalinja kuin edellisessä, joten heppoja 450. Hiukan isompi ja vähemmän aerodynaaminen kuin Model 3, mikä selittää muutaman kymmenyksen kiihtyvyyseron.

6. Jagua I-Pace (4,5 sekuntia)

Akusto 90 kWH, hevosia 314. Motor Trendin testissä kiihtyi sataseen jopa 4,0 sekunnissa. Vielä tehokkaampi ja nopeampi I-Pace SVR tulossa pian markkinoille.

7. Audi e-tron (5,5 sekuntia)

Boost Modella käytössä 402 hevosvoimaa. Motor Trendin testissä kiihtyi sataseen 5,1 sekunnissa. Hitain tämän listauksen kiihtyjistä, mutta ei silti todellakaan mikään mönkijä. Audilta on tulossa e-tronista myös GT-versio, jossa on 590 hevosvoimaa ja kiihtyvyydeksi on ilmoitettu 3,5 sekuntia.

(Lähde: Motor Trend)

Julkaistu: 13.5.2020
5 kommenttia