Tuulilasi

Kommentti: Teslalta röyhkeä peliliike – asiakkaat joukkoistamaan robottiautoilua

Kommentti: Teslalta röyhkeä peliliike – asiakkaat joukkoistamaan robottiautoilua

Teslan julkistus täysautonomisesta järjestelmästä on kaikista ennakkospekulaatioista huolimatta yllätys. Piilaaksolainen sähköautovalmistaja on nyt asettanut itsensä tilanteeseen, jossa sen on alettava lunastaa rohkeita väitteitään.
Teksti Max Lange
Kuvat Tesla Motors
Mainos

Tesla on siis kertonut, että kaikki sen tästä päivästä lähtien valmistamat uudet autot tulevat olemaan yhteensopivia julkistetun täysautonomisen järjestelmän kanssa. Jokaiseen uuteen Teslaan asennetaan järjestelmää tukevat kamerat, sensorit tutkat ja tietokoneet.

Merkittävää tietysti on Teslan kannalta, että myös tulevat edullisemman hintaluokan Model 3:t, kykenevät jatkossa täysautonomiseen ajamiseen. Näillä näkymin ensi kesänä lanseerattava Model 3 olisi siis markkinoille tulonsa yhteydessä hinnaltaan erittäin kilpailukykyinen auto, joka täyssähköisyytensä lisäksi kykenisi täysautonomiaan. Nykyiset Model S- ja X-mallit saavat samaisen järjestelmän jo aikaisemmin.

Omistajat koekaniineina

Mielenkiintoista kuitenkin on, kuinka Teslalla on pokkaa lanseerata täysautonominen järjestelmä vielä keskeneräisensä. Järjestelmän laitteistopuoli on jo valmis, ja sen osalta kykeneväinen täysautonomiaan, mutta kameroiden signaaleja ja dataa tulkitseva ohjelmisto on vielä lapsenkengissään. Teslan mukaan aivan ensi alkuun uusi laitteisto ei edes kykene siihen, mihin nykyiset Teslat Autopilottia käyttäen kykenevät. Rohkea veto Teslalta, sillä uusilla Tesloilla ajavat toimivat alusta alkaen järjestelmän koekaniineina.

Teslan mukaan nämä uudet kamera- ja sensorijärjestelmillä varustetut Teslat alkavat oppia ja kerätä dataa ympäristöstään heti alusta alkaen, vaikka autonomiset järjestelmät eivät edes olisi päällä. Täysautonomiaan ei siis kyetä heti tänään, mutta palikat ovat siihen olemassa. Järjestelmän toimintaa tullaan parantamaan pienissä askelissa kohti täysautonomiaa. Tahti on kuitenkin kilpailijoihin verrattuna todella kiivas. Elon Muskin mukaan jo vuoden 2017 loppupuolella kyseisellä järjestelmällä varustettu auto kykenisi ajamaan ilman kuljettajan reagointia Yhdysvaltojen poikki Los Angelesista New Yorkiin.

Riskillä mennään

Jo ennen Teslan viime öistä julkistusta kritiikki Autopilotia kohtaan on ollut kovaa. Varsinkin toukokuussa tapahtuneen kuolemaan johtaneen onnettomuuden jälkeen kritiikki Autopilottia kohtaan on kasvanut. Teslaa pidetään vastuuttomana, että se on tuonut yllättäen kuluttajien käyttöön järjestelmän, joka voi vaarantaa liikenneturvallisuuden. Enemmin kyse on tosin ollut termin Autopilotin väärinkäytöstä kuin järjestelmän heikkoudesta. Nykyinen Autopilot ei kykene tason viisi täysautonomiseen ajamiseen, vaan korkeintaan tasoon kolme, jossa vastuu on kuljettajalla.

Nyt Teslan tekemä julkistus ei ainakaan vähennä Teslan alttiutta kritiikille. Teslalta olisi ehkä toivottu nöyrempää asennetta aihetta kohtaan ja laittamaan ihmisten turvallisuus etusijalle. Sen sijaan Tesla teki juuri päinvastoin ja julkisti aiempaa vieläkin autonomisemman järjestelmän.

Teslan omilla sivuilla lukee, että järjestelmän käyttöönotto riippuu viranomaisten hyväksynnästä. Sekä yhdysvaltalaiset että eurooppalaiset viranomaiset tulevat varmasti laittamaan Teslan todella tiukille, ennen kuin järjestelmä on kaikkein käytettävissä tavallisilla teillä. Viidennen tason, eli kaikkein korkeimman tason autonomian saavuttaminen on itsestään ajavia autoja tutkineiden mielestä vielä noin kymmenen vuoden päässä. Tesla rikkoo nyt ennustuksia toden teolla.

En täysin usko, että Teslan tekniikka on vuosikymmeniä muita autonvalmistajia ja esimerkiksi Googlea edellä. Teslalla on kuitenkin rohkeutta ja röyhkeyttä tuoda järjestelmä keskeneräisenä ulos. Tällaiset autonomiset järjestelmät tarvitsevat lähtökohtaisesti miljoonia kilometrejä alleen, jotta ne toimivat luotettavasti kaikissa mahdollisissa liikennetilanteissa. Jos järjestelmiä testataan vain muutamalla kymmenellä robottiautolla, ei niiden kohtaama liikennetilanteiden määrä ole lopulta kovin suuri. Tesla joukkoistaa kilometrien keräämisen auton omistajille ympäri maailman, jolloin kerääntyvää monipulista liikennetilannedataa tulee eksponentiaalisesti enemmän. Tässä piilee Teslan salaisuus – ja riski.

Tesla ei tarjonnut nyt vastauksia robottiautojen vastuukysymyksiin. Teslan mukaan sen järjestelmä on turvallisempi kuljettaja kuin tavallinen ihminen, mutta riittääkö se tieto lopulta viranomaisille ja kuluttajille? Teslan taktiikka on ensin hypätä veteen ja katsoa vasta sitten, että hukummeko vai emme.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 20.10.2016