Tuulilasi

Teslan kaikki tulevat autot pian täysautonomisia – ei enää Autopilot



Teslan kaikki tulevat autot pian täysautonomisia – ei enää Autopilot

Tesla on julkistanut täysautonomisen järjestelmän sähköautomerkin tuleviin malleihin. Kyse ei ole tulevaisuuden utopiasta, sillä järjestelmää tukevia Model S- ja X-malleja aletaan valmistaa jo nyt.
Teksti Max Lange
Kuvat Tesla Motors

Teslan hurjalta kuulostava suunnitelma on jo hyvin lähellä tuotantovalmiutta. Kaikkiin tästä eteenpäin valmistettaviin Teslan autoihin tulee kamerajärjestelmä, joka kykenee Teslan mukaan piakkoin tason 5 täysautonomiaan. Myös kaikki tulevat Model 3-mallit kykenevät samaan, kertoo Tesla tiedotteessaan.

Lopullisessa muodossaan Teslan täysautonominen järjestelmä kykenee ajamaan melkein kaikki mahdolliset ajomatkat, väittää Tesla. Järjestelmä on suunniteltu niin, että se pystyy ajamaan sekä lyhyitä että pitkiä ajomatkoja ilman, että kuljettajan tarvitsee koskea ajohallintalaitteisiin. Järjestelmälle tarvitsee vain kertoa, mihin mennä ja se vie sinut perille läpi urbaanien alueiden, monimutkaisten liikennevaloristeysten, liikenneympyröiden jne.

Täysautonominen järjestelmä perustuu kahdeksaan kameraan, jotka muodostavat auton ympärille peräti 360-asteisen kuvan. Kameroiden kantama riittää suurimmillaan 250 metrin kantamaan. Perinteisiä kameroita tukevat lisäksi 12 ultraäänisensoria, jotka mahdollistavat sekä kovien että pehmeiden kohteiden havainnoinnin.

Lisäksi autosta eteenpäin on asennettu tutka, joka pystyy havaitsemaan kohteita myös sumussa, voimakkaassa sateessa tai pölyssä, kertoo Tesla. Järjestelmä pystyy myös havainnoimaan kohteita edellä olevan auton läpi.

Uusien sensoreiden, tutkien ja kameroiden datan hyödyntäminen oikein on ensiarvoiseen tärkeää autonomiselle autolle. Siksi Tesla tuo autoihinsa Nvidian rakentaman tietokoneen, jonka turvin Teslan autojen laskentateho 40-kertainen aiempiin malleihin verrattuna. Suuren laskentatehon turvin autot näkevät paljon monipuolisemmin ympärilleen kuin ihmiset voivat, väittää Tesla.

Tesla ei aktivoi järjestelmiä heti tästä päivästä alkaen, vaan antaa autojensa kerätä ensin dataa useita miljoonia kilometrejä kalibroidakseen autonomisen järjestelmän kuntoon. Tämä vaaditaan, jotta täysautonominen järjestelmä olisi turvallinen käyttää liikenteessä.

Tesla riskeeraa uuden järjestelmän kanssa tuntuvasti, sillä alkuvaiheessa uusi järjestelmä ei kykene edes siihen, mihin Teslan nykyinen Autopilot pystyy. Näissä autoissa ei esimerkiksi ole hätäjarrutusavustinta, törmäysvaroitinta, kaistallapitoavustinta tai adaptiivista vakionopeudensäädintä.

Uutta järjestelmää päivitetään jatkuvasti, kun se oppii lisää ympäristöstään. Lisäksi Tesloihin tuodaan jatkossakin päivityksiä, jolla ohjelmiston toimintaa parannetaan. Myös ensimmäisen sukupolven Autopilot-malleihin luvataan jatkossakin vielä päivityksiä.

Tesla muistuttaa kuitenkin, että täysautonomiset toiminnot eivät kaikilla markkina-alueilla tule heti käyttöön, jos maan lakipykälät sen estävät.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 20.10.2016