Tuulilasi

Koeajossa Nissan Pulsar – kuin kotiin palaisi

Koeajossa Nissan Pulsar – kuin kotiin palaisi

Nissan Pulsar tulee Suomen suosituimpaan autoluokkaan muun muassa VW Golfin ja Toyota Auriksen kilpailijaksi.
Teksti Markku Juntunen
Kuvat Vesa Eskola
Mainos

Nissan ilmoittaa kaupallisen haasteensa kohteiksi Auriksen lisäksi Hyundai i30:n ja Kia Cee’din. Jostain syystä Nissan jättää mainitsematta paitsi Honda Civicin myös eurooppalaismerkkien vastaavia malleja, joita Golfin lisäksi ovat mm. Ford Focus, Opel Astra, Citroën C4 ja Peugeot 308.

Pulsar on olennaisimmilta ulkomitoiltaan – pituus, korkeus, akseliväli – hieman monia kilpailijoitaan isompi. Tilaa on annosteltu takaistuimelle niin, että kaksi aikuista istuu siellä suorastaan väljästi. Tilaa on joka suuntaan ja istuma-asento oikeasti mukava.

Myös etuistuimilla tunnelma on avara. Näkyvyys kuskin paikalta eteen ja etuviistoon on hyvä, mutta paksut takasivupilarit haittaavat näkökenttää takaviistoon.

Tavaratilaa on 385 litraa, luokkansa parhaimmistoa sekin. Tavaratila kasvaa tavanomaiseen tapaan kaatamalla takaistuimen selkänoja 60/40-suhteessa. Istuinosa ei nouse alta pois, ja niinpä selkänoja tekee korkean kynnyksen laajennetun peräkontin puoliväliin.

Edes osa vaikkapa Note-mallin monipuolisista tilankäytön muuntelumahdollisuuksista olisi kernaasti voitu soveltaa Pulsariin.

Nissanin edustajat eivät halunneet kommentoida kysymystä mahdollisesti tulevasta Pulsarin farmarimallista. Kaiken järjen mukaan farkku on valmisteilla, koska kaikilla kilpailevilla merkeillä on sellainen. Farmarin vaikutus myyntilukuihin on perinteisesti merkittävä. Tuskinpa Nissaninkaan kannattaa olla tekemättä sellaista.

Lue Nissan Pulsarin ensikoeajo Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 13/2014.

Lue myös:

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 1.11.2014