Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Jeep Avenger Summit – Pieni pala Amerikkaa, pituutta neljä metriä ja keulalla sähkömoottori

Kun sanoo Jeep, niin mitä tulee mieleen? Kuraa, nelivetoa ja kaikin puolin karskia menoa. Nämä kliseet olivat minullakin päällimmäisinä ajatuksissa, kun lähdin hakemaan uutta Jeep Avengeria koeajoon. Tiesin kuitenkin, että nyt ei ole kyseessä mikään perinteinen Jeep.

14.9.2023 Tuulilasi

Kun pääsin käsiksi autoon, saatoin todeta, että kyllähän tuo kovasti Jeepin pennulta näyttää. Pentu on ihan osuva nimitys, sillä Avengerilla on mittaa vain hiukan yli neljä metriä. Kun sain Jeepin avaimet käsiini, tajusin, että nyt ollaan hiukan erikoisessa tilanteessa.

Avain kun oli ilmiselvästi mallia PSA, eli Peugeotista ja Citroënista tuttua mallia. Avengerin ranskalaiset sukujuuret saivat lisävahvistusta, kun kävin auton ohjaimiin. Monet kojelaudan kytkimistä olivat ilmiselvästi ranskalaisperäisiä.

Me autotoimittajat elämme kuplassa, jossa haluamme selvitellä uusien automallien sukulaisuussuhteita ja alkuperää. Tavalliselle kuluttajalle näillä asioilla ei ole juurikaan merkitystä. Tosiasiasia joka tapauksessa on se, että tekniikaltaan Avenger on sama auto kuin DS3 tai Peugeot E-2008.

Edessä matkustetaan herroiksi. Istuimiin on kirjailtu näyttävästi auton merkki, ettei se vaan unohtuisi.
Katse polvitilaan! Sitä ei jää juuri lainkaan, jos edessä istuu vähänkään kookkaampia ihmisiä.

Mutta mikä Avengerissa on sitten sitä Jeeppiä? No, tietenkin jo tuo edellä mainittu olemus. Vaikka auto on Jeepiksi todella pieni, sen muodoissa on sitä jotakin. Jeepithän ovat aina nelivetoisia – eikö niin? Avenger on poikkeus, joka vahvistaa säännön. Se on etuvetoinen, ja kulkee siis sähköllä.

Moottori tuottaa 156 hevosvoiman tehon ja 260 newtonmetrin väännön. Näillä eväillä hulkuhalut ovat ihan kohdillaan. WLTP-toimintamatka on 400 kilometriä. Me pääsimme sekalaisessa ajossa tyypillisesti reilut 300 kilometriä. Pikalaturilla noustaan akuston 20 prosentin varaustasosta 80 prosenttiin 24 minuutissa. Panimme merkille Avengerin taloudellisuuden: viikon ajojen jälkeen kojelaudassa kiilui lukema 14,7 kWh/100 km. Oiva suoritus, johon toki pitää suhtautua pienellä varauksella, kuten ajotietokoneiden lukemiin aina. Toimintamatka kertoo totuuden paremmin.

Tiloiltaan Avenger on tyypillinen pikkuauto. Edessä on kyllä mukavan väljää. Jos kuljettaja sattuu olemaan 190-senttinen, hänen taakseen ei mahdu kuin lapsi, sillä takapenkin jalkatila kutistuu tässä tilanteessa aivan minimaaliseksi. Tavaratilaa on 355 litraa.

Osittain keltaiseksi värjätty kojelauta näyttää todella sähäkältä.
Tavaratilaa on riittävästi kauppakasseille ja muulle pikkurahdille.

Ajettavuudeltaan Avenger on perusvarma. Näppärän kokonsa ansiosta se on tietysti kuin kotonaan taajamissa, mutta kyllä maantieajokin maistuu. Ranskalainen alustaosaaminen tuntuu selvästi.

Avenger-malliston hinnat alkavat 39 990 eurosta. Tuolloin alla on Longitude. Muut vaihtoehdot Altitude ja Summit. Meillä oli ajossa Summit, jonka perushinta on 45 990 euroa. Tämä versio on hyvin varusteltu, mm. sähköinen takaluukku jalkapyyhkäisytoiminnolla kuuluu pakettiin.

Oli miten oli, yli 45 000 euroa pikkuautosta on aika tuju tarjous. Mikä tämä Avenger sitten loppupeleissä on? Ehkäpä tyylitietoisen ihmisen pikkukarkki, jota naapurit ja tuttavat takuulla kuolaavat.

Takaoven kahva on piilotettu ovelasti. Pienemmille lapsille kahvan sijainti on hankala.

Jeep Avenger Summit

  • Moottori Sähkömoottori
  • Teho/vääntö 115 kW (156 hv) / 260 Nm
  • Voimansiirto Etuveto
  • 0−100 km/h 9,0 s
  • Huippunopeus 150 km/h
  • Akkukapasiteetti 54 kWh
  • Lataus AC/DC 11 kW/100 kW
  • Yhd. EU-kulutus 15,8 kWh/100 km
  • Wltp-toimintamatka 400 km
  • Mitat Pituus 4 080 mm, leveys 1 780 mm, korkeus 1 540 mm, akseliväli 2 562 mm, tavaratila 355 l
  • Omamassa 1 536 kg
  • Plussaa Taloudellinen sähkömoottori, sympaattinen olemus
  • Miinusta Ahdas takaistuin, aika kallis
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 45 990 €, mallisto alkaen: 39 990 €

Kenelle?

Jeep Avenger sopii henkilölle, joka haluaa itselleen tavallista persoonallisemman sähkärin. Ei oikeastaan mikään perheauto.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt