
Kilometrivero paikkaisi liikenteen veropohjaa – sähköautoilijoilla on siihen varaa, mutta ongelmaksi muodostuu alueellinen tasa-arvo
Liikenteen veropohja repeilee sähköautojen yleistyessä liitoksistaan. Valtion kassaan tulee nyt liian vähän rahaa. Arvaan, että ratkaisu löytyy kilometriverosta, joka ei sekään ole ongelmaton – alueellisen tasa-arvon kannalta varsinkaan, kirjoittaa päätoimittaja Olli Koivusalo.
Hallitus on käynnistämässä suurta liikenteen verouudistusta. Asiaa pohtimaan on asetettu työryhmä. "Työryhmä" tarkoittaa politiikassa usein sitä, että näön vuoksi vähän palaveerataan, ja sitten asia haudataan vähin äänin.
Tässä tapauksessa ei kuitenkaan taida olla kyse siitä.
Ympäristöperusteinen verotus on johtanut Suomessa autoilijoiden eriarvoiseen kohteluun. Sähköautoilija maksaa uuden ostohinnasta – toki korkeasta – 25,5 prosenttia ALV:ia, mutta eurokertymästä jos puhutaan, siihen ne verot sitten oikeastaan jäävätkin.
Polttomoottoriauton ostajaa sen sijaan kuritetaan. Hybridi-Corollasta saa pulittaa kaiken päälle 2 000 - 3 000 euroa autoveroa. Ja Corollalla ajaminen – se vasta kallista onkin; bensan hinnassa on lähes 2/3 veroa!
En sinänsä ole innokas uusien verojen kannattaja, mutta sähköautoilijoilla on kyllä varaa laittaa muutama satanen vuodessa yhteiseen hyvään, onhan muillakin autoilijoilla. Sitä voi kutsua myös tasa-arvoksi.
Yhdenvertaisuus ei silti ole tämän uudistuksen pontimena. Liikenteen veropohja repeilee sähköautojen yleistyessä liitoksistaan. Valtion kassaan tulee nyt liian vähän rahaa. Arvaan, että ratkaisu löytyy kilometriverosta, joka ei sekään ole ongelmaton – alueellisen tasa-arvon kannalta varsinkaan.