
Käytetyn koeajossa Peugeot 3008 vm. 2021 – Noin 1 000 kilometriä yhdellä tankkauksella
Vähän ajettu ja taloudellinen Peugeot 3008 on erittäin houkutteleva tuttavuus.
Tämänkertainen vaihdokkikimaramme on varsin monipuolinen. Mukana ovat niin Mitsubishi Outlander -lataushybridi kuin pohjahinnalla myynnissä ollut Toyota Corollakin. Mutta nyt alkuun on käsillä varsin mielenkiintoinen Peugeot 3008.

Malli on jonkinlainen farmarin ja SUV-luokan auton ristisiitos. 3008 on näyttävä ilmestys. Korissa on muotoja vaikka muille jakaa. Keula on jyhkeä, ja ajovalot kiertyvät muodikkaasti myös lokasuojien puolelle.

Edessä on erinomaiset tilat, ja takapenkkikin on yllättävän avara. Tavaratila on riittävän kookas. Vilkaisu varusteluetteloon kertoi, että tässäpä on oikein varsinainen runsaudensarvi. Vai mitä sanotte 360 asteen kamerasta ja mukautuvasta vakionopeudensäätimestä? Myös navigaattori kuuluu pakettiin. Avaimia ei tarvitse olla koko ajan heiluttelemassa, sillä ovista pääsee sisään pelkällä kevyellä nykäisyllä.
Vetomiehille kerrottakoon, että Peugeotin perästä löytyy koukku. Suomi on peräkärryjen luvattu maa, joten tästä napsahtaa Peugeotille iso peukku.


Peugeot on jo vuosikaudet rakentanut autojensa ohjaamot hiukan erikoisella tavalla. Siinä missä muissa autoissa mittaristo on ratin takana, niin Peugeoteissa mittarit ovat omalaatuisesti ratin yläpuolella. Homma ei onnistuisi oikein millään, jos ohjauspyörä olisi tavallista normikokoa. Tähän konseptiin vaaditaan minimittainen ratti. Ruori näyttää vähän hassulta, mutta kyllä se asiansa ajaa.

Peugeotimme keulalla nakutti 1,5-litrainen diesel. Vaikka dieseleitä on tapana moittia niiden hiukkaspäästöjen takia, on kolikolla aina myös kääntöpuolensa. Ja se on tietysti kohtuullinen kulutus. 3008:n yhdistetyn ajon normilukema on vain 5,2 l/100 km. Kokemusperäisesti voi sanoa, että kun vähän pihistelee, niin on aika helppoa päästä jopa nelosella alkaviin lukemiin.
Koska polttoainesäiliö on 53-litrainen, niin tällä autolla on mahdollista edetä noin 1 000 kilometriä yhdellä tankkauksella. Tuo on lukema, joka tekee sähköautoilijat oitis kateellisiksi.


Moottori on luonteeltaan varsin ponteva, sillä vääntöä on tarjolla peräti 300 newtonmetriä, ja tuo voima on käytössä jo kierrosluvulla 1 750 r/min. Moottorin jatkeena on kahdeksanpykäläinen automaatti, eli joka tilanteeseen löytyy takuulla sopiva pykälä. Automaatti on sovitettu hyvin yhteen moottorin ominaisuuksien kanssa. Ellei ole hirveä kiire, diesel pyörii oikeastaan vain nopeaa tyhjäkäyntiä. Näin sitä polttoainetta tietysti säästyy.
Peugeotit ovat tunnetusti maukkaita ajettavuudeltaan, eikä tämä 3008 muodosta poikkeusta. Ohjaus on tunnokas ja suuntavakaus erinomainen. Jousitus on jämäkkä, muttei missään nimessä liian kova. Alustojen rakentamisessa ranskalaiset ovat kyllä aika taitureita.
Peugeotimme oli niin sanottu Suomi-auto, ja se oli tullut SAKAn Tuusulan toimipisteen valikoimiin sen ensimmäiseltä omistajalta. Joka suhteessa hyvin siisti 3008 oli vuosimallia 2021, ja sillä oli ajettu vain 98 000 kilometriä. Autosta pyydettiin toukokuun alussa 22 790 euroa. Ei siis mikään halpistuote, mutta uskaltaisimme väittää, että tällä kerralla auton laatu vastaa sen hintaa.
Peugeot 3008
Allure 210 Anniversary 130 EAT8
Moottori: Rivi-4, diesel, turbo
Iskutilavuus: 1 499 cm3
Teho: 96 kW (131 hv)
Voimansiirto: Etuveto, automaatti
0−100 km/h 11,5 s
Huippunopeus: 189 km/h
Yhd. EU-kulutus: 5,2 l/100 km
CO2-päästöt: 136 g/km
Mitat: Pituus 4 447 mm, leveys 1 841 mm, korkeus 1 623 mm, tavaratila 591 l
Omamassa: 1 504 kg
Kenelle?
Peugeot 3008 on näyttävä ja käytännöllinen perheauto. Sopii niille, jotka vetävät usein pitkää siivua.
Hinta toukokuussa 2025
22 790 €
SAKA, Tuusula

Nollasummapeliä
Peugeot on pitänyt sitkeästi kiinni tavastaan nimetä autonsa numerokoodilla. Pitkään mentiin kolmen numeron sarjoilla, mutta kun ne oli kaikki käytetty – huumori sallittakoon – oli pakko siirtyä nelinumeroisiin merkintöihin. Tämä 3008 on tästä oiva esimerkki.
Mutta muistellaanpa vähän menneitä! Kuka muistaa sellaisen mallin kuin Peugeot 104? Tuo oli pikkuauto, joka oli tuotannossa 50 vuotta sitten. Entäs 504? Se lienee tutumpi. Iso ja tyylikäs sedan oli suosittu myös taksiautona. Sen edeltäjä oli 404. Tämä malli muistetaan pienistä siivistään. Ne olivat muodissa 1950-luvulla, jolloin kyseinen auto suunniteltiin. 404 esiteltiin vuonna 1960 ja 504 kahdeksaa vuotta myöhemmin.
205 on yksi Peugeotin kuuluisimmista malleista. Se niitti kunniaa myös ralliteillä erikoismallilla, joka tunnettiin koodilla 205 T16. Tämän hurjan kilpurin ratissa kunnostautuivat sellaiset Suomi-legendat kuten Juha Kankkunen, Timo Salonen ja Ari Vatanen.