Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Käytetyn koeajossa Peugeot 3008 vm. 2021 – Noin 1 000 kilometriä yhdellä tankkauksella

Vähän ajettu ja taloudellinen Peugeot 3008 on erittäin houkutteleva tuttavuus.

21.6.2025 Tuulilasi

Tämänkertainen vaihdokkikimaramme on varsin monipuolinen. Mukana ovat niin Mitsubishi Outlander -lataushybridi kuin pohjahinnalla myynnissä ollut Toyota Corollakin. Mutta nyt alkuun on käsillä varsin mielenkiintoinen Peugeot 3008.

Peugeot 3008 vm. 2021
Peugeot 3008 vm. 2021

Malli on jonkinlainen farmarin ja SUV-luokan auton ristisiitos. 3008 on näyttävä ilmestys. Korissa on muotoja vaikka muille jakaa. Keula on jyhkeä, ja ajovalot kiertyvät muodikkaasti myös lokasuojien puolelle.

Perinteisiä kytkimiä on aina ilo käyttää. Hipaisunäppäimiä ei.
Perinteisiä kytkimiä on aina ilo käyttää. Hipaisunäppäimiä ei.

Edessä on erinomaiset tilat, ja takapenkkikin on yllättävän avara. Tavaratila on riittävän kookas. Vilkaisu varusteluetteloon kertoi, että tässäpä on oikein varsinainen runsaudensarvi. Vai mitä sanotte 360 asteen kamerasta ja mukautuvasta vakionopeudensäätimestä? Myös navigaattori kuuluu pakettiin. Avaimia ei tarvitse olla koko ajan heiluttelemassa, sillä ovista pääsee sisään pelkällä kevyellä nykäisyllä.

Vetomiehille kerrottakoon, että Peugeotin perästä löytyy koukku. Suomi on peräkärryjen luvattu maa, joten tästä napsahtaa Peugeotille iso peukku.

Kuskilla ei ole valittamista. Ajoasento on ryhdikäs.
Kuskilla ei ole valittamista. Ajoasento on ryhdikäs.
Takana on kivasti avaruutta.
Takana on kivasti avaruutta.

Peugeot on jo vuosikaudet rakentanut autojensa ohjaamot hiukan erikoisella tavalla. Siinä missä muissa autoissa mittaristo on ratin takana, niin Peugeoteissa mittarit ovat omalaatuisesti ratin yläpuolella. Homma ei onnistuisi oikein millään, jos ohjauspyörä olisi tavallista normikokoa. Tähän konseptiin vaaditaan minimittainen ratti. Ruori näyttää vähän hassulta, mutta kyllä se asiansa ajaa.

Kojelauta on omintakeinen, ja ratti erittäin pieni.
Kojelauta on omintakeinen, ja ratti erittäin pieni.

Peugeotimme keulalla nakutti 1,5-litrainen diesel. Vaikka dieseleitä on tapana moittia niiden hiukkaspäästöjen takia, on kolikolla aina myös kääntöpuolensa. Ja se on tietysti kohtuullinen kulutus. 3008:n yhdistetyn ajon normilukema on vain 5,2 l/100 km. Kokemusperäisesti voi sanoa, että kun vähän pihistelee, niin on aika helppoa päästä jopa nelosella alkaviin lukemiin.

Koska polttoainesäiliö on 53-litrainen, niin tällä autolla on mahdollista edetä noin 1 000 kilometriä yhdellä tankkauksella. Tuo on lukema, joka tekee sähköautoilijat oitis kateellisiksi.

Tavaratilaa on melkein 600 litraa.
Tavaratilaa on melkein 600 litraa.
Automaattia voi komentaa ratin taakse sijoitetuilla lavoilla.
Automaattia voi komentaa ratin taakse sijoitetuilla lavoilla.

Moottori on luonteeltaan varsin ponteva, sillä vääntöä on tarjolla peräti 300 newtonmetriä, ja tuo voima on käytössä jo kierrosluvulla 1 750 r/min. Moottorin jatkeena on kahdeksanpykäläinen automaatti, eli joka tilanteeseen löytyy takuulla sopiva pykälä. Automaatti on sovitettu hyvin yhteen moottorin ominaisuuksien kanssa. Ellei ole hirveä kiire, diesel pyörii oikeastaan vain nopeaa tyhjäkäyntiä. Näin sitä polttoainetta tietysti säästyy.

Peugeotit ovat tunnetusti maukkaita ajettavuudeltaan, eikä tämä 3008 muodosta poikkeusta. Ohjaus on tunnokas ja suuntavakaus erinomainen. Jousitus on jämäkkä, muttei missään nimessä liian kova. Alustojen rakentamisessa ranskalaiset ovat kyllä aika taitureita.

Peugeotimme oli niin sanottu Suomi-auto, ja se oli tullut SAKAn Tuusulan toimipisteen valikoimiin sen ensimmäiseltä omistajalta. Joka suhteessa hyvin siisti 3008 oli vuosimallia 2021, ja sillä oli ajettu vain 98 000 kilometriä. Autosta pyydettiin toukokuun alussa 22 790 euroa. Ei siis mikään halpistuote, mutta uskaltaisimme väittää, että tällä kerralla auton laatu vastaa sen hintaa.

Peugeot 3008

Allure 210 Anniversary 130 EAT8

Moottori: Rivi-4, diesel, turbo

Iskutilavuus: 1 499 cm3

Teho: 96 kW (131 hv)

Voimansiirto: Etuveto, automaatti

0−100 km/h 11,5 s

Huippunopeus: 189 km/h

Yhd. EU-kulutus: 5,2 l/100 km

CO2-päästöt: 136 g/km

Mitat: Pituus 4 447 mm, leveys 1 841 mm, korkeus 1 623 mm, tavaratila 591 l

Omamassa: 1 504 kg

Kenelle?

Peugeot 3008 on näyttävä ja käytännöllinen perheauto. Sopii niille, jotka vetävät usein pitkää siivua.

Hinta toukokuussa 2025

22 790 €

SAKA, Tuusula

Nollasummapeliä

Peugeot on pitänyt sitkeästi kiinni tavastaan nimetä autonsa numerokoodilla. Pitkään mentiin kolmen numeron sarjoilla, mutta kun ne oli kaikki käytetty – huumori sallittakoon – oli pakko siirtyä nelinumeroisiin merkintöihin. Tämä 3008 on tästä oiva esimerkki.

Mutta muistellaanpa vähän menneitä! Kuka muistaa sellaisen mallin kuin Peugeot 104? Tuo oli pikkuauto, joka oli tuotannossa 50 vuotta sitten. Entäs 504? Se lienee tutumpi. Iso ja tyylikäs sedan oli suosittu myös taksiautona. Sen edeltäjä oli 404. Tämä malli muistetaan pienistä siivistään. Ne olivat muodissa 1950-luvulla, jolloin kyseinen auto suunniteltiin. 404 esiteltiin vuonna 1960 ja 504 kahdeksaa vuotta myöhemmin.

205 on yksi Peugeotin kuuluisimmista malleista. Se niitti kunniaa myös ralliteillä erikoismallilla, joka tunnettiin koodilla 205 T16. Tämän hurjan kilpurin ratissa kunnostautuivat sellaiset Suomi-legendat kuten Juha Kankkunen, Timo Salonen ja Ari Vatanen.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt